109 610 läst · 1 345 svar
110k läst
1,3k svar
Plejd - vad är grejen?
Nja, förklaringen är snarare mitt mesh-nätverk med 80 olika Hue produkter, ytterligare 30 olika zigbee enheter och mitt gamla Plejd var fem olika produkter. Dock var närmsta plejdpucken mindre än 3 m. Oavsett så var Plejd orimligt dyrt.C cdx873v skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Många Zigbee-enheter bör väl snarare förbättra täckning och stabilitet?P PelleWidell skrev:
Edit: Missade nog poängen... Det var alltså bluetooth som funkade dåligt? Då fattar jag.
En av anledningarna till att jag inte enbart kör zigbee för belysningen. Med wifi (shelly) når signalen mycket längre, och där den inte når går det att sätta upp en AP till.pacman42 skrev:
Med zigbee hade jag fått sätta en lampa mitt på tomten för att (kanske) nå ut i ett förråd. Mitt på tomten finns det ingen EL tillgänglig och projektet hade blivit omfattande. Inomhus är det enklare och jag har också satt upp någon onödig lampa någonstans för att den nödvändiga termometern ska få täckning. Kostade mig dock inte mer än en knapp hundralapp.
Du kan ju se dig omkring, hur många har hemautomatiserade hem? Hör aldrig någon som direkt går och suktar efter det heller. Tänker på åldersgrupper från typ 25 och uppåt.P PelleWidell skrev:Det han framförallt sa var att du helt missförstod mitt inlägg och svarade ett nattmössesvar! Plejd är ett låst system vilket är en stor nackdel, för många totalt avhörande. Plejd är samtidigt bra på belysning vilket är en fördel, för många totalt avgörande. Att bara 5% vill göra mer får du gärna visa fakta på då det låter som du killgissat vilt och hittat på en siffra. Oavsett kommer siffran som vill styra mer stiga med tiden.
Det är klart att det är en gyssning, det är självklart. Med tanke på hur få som automatiserar sina hem, och vilken tillväxt Plejd har så går det att dra slutsatser.
Och som jag och andra lyft fram, så går Plejd utmärkt att styra annat än belysning med, även om det är det belysningen de är specialiserade på.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag är ganska säker på att utvecklingen kommer att skapa ett behov. I takt med att fler och fler saker blir uppkopplade och att möjligheterna till automatisering blir enklare så kommer det att bli mer. Vanligt folk lär inte nörda ner sig i Home Assistant och tokautomatisera, men det kommer å andra sidan inte att behövas i framtiden. Men saker kommer definitivt att automatiseras, om inte lär orsaken vara en total kollaps av mänskligheten...Nissens skrev:
Ja, det är din tro, men du svarade inte på frågan, vilket är fullt förståeligt, svaret går ju inte din väg liksom.David Wallin skrev:Jag är ganska säker på att utvecklingen kommer att skapa ett behov. I takt med att fler och fler saker blir uppkopplade och att möjligheterna till automatisering blir enklare så kommer det att bli mer. Vanligt folk lär inte nörda ner sig i Home Assistant och tokautomatisera, men det kommer å andra sidan inte att behövas i framtiden. Men saker kommer definitivt att automatiseras, om inte lär orsaken vara en total kollaps av mänskligheten...
För 10+ årsedan pratade man mycket om det intelligenta kylskåpet, lite samma känsla över detta med hemautomation.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag ifrågasatte inte det din fråga gällde: Det stämmer att det inte är många som håller på med hemautomation just nu. Men man kan se att tillämpningarna och mängden produkter ökar, och smarta funktioner integreras i fler och fler produkter. Kan tycka att det intelligenta kylskåpet har väldigt lite med detta att göra, då det blir en väldigt komplex produkt om det faktiskt ska fungera. Jag skulle hellre lika det med att vi i begynnelsen hade en enda telefon i hemmet och den stod i hallen. Sen fick man en i varje rum. Nu har man en i varje ficka. Att smarta produkter skulle ha nått någon sorts peak är för mig en helt obegripligt tanke.Nissens skrev:
Hörde att Zelenskyj insett att Plejd är grymt till allt, nu behöver de inga soldater i fronten ens:Nissens skrev:Du är hela tiden inne på total hemautomatik, och det är något annat.
Jo, jag gör detta med Plejdsystemet.
Jag använder ett användarvänligt system på ett enkelt sätt och sparar minst lika mycket som jag hade gjort med ett komplicerat och svåranvänt hemautomatiseringssystem som kräver en systemadministratör.
Visa bilaga 666304
Jag ser mig omkring. På mitt jobb är vi 7 st i teamet, fem av oss har olika hemautomationer, alla är 40+. Själv är jag 55 och efter min svärfar gick bort förra året har svärmor bott hos oss en del. Nu har hon automation hemma, när det ringer på dörren blinkar hennes lampor. Mycket smart eftersom hon hör dåligt. Hon är 80+. Du kanske skall slopa dina fördomar?Nissens skrev:Du kan ju se dig omkring, hur många har hemautomatiserade hem? Hör aldrig någon som direkt går och suktar efter det heller. Tänker på åldersgrupper från typ 25 och uppåt.
Det är klart att det är en gyssning, det är självklart. Med tanke på hur få som automatiserar sina hem, och vilken tillväxt Plejd har så går det att dra slutsatser.
Och som jag och andra lyft fram, så går Plejd utmärkt att styra annat än belysning med, även om det är det belysningen de är specialiserade på.
Sen har du fortfarande inte redogjort för hur Plejd kan STYRA annat? Det är ju just det, Plejd är slutet system.
Nu finns ju allt jag nämnde hos Ahlsell också om man nödvändigt måste handla hos dem.C cdx873v skrev:Generellt så installerar man det som finns via en grossist som kan erbjuda bra garantier och professionella produkter. Skulle man börja rabbla upp alla olika former av dimring och ljuskällor så skulle kunden vara lost efter 5 min.
Det finns väldigt lite ekonomi i att beställa delar på nätet och plocka ihop för att sälja till en kund då och då. Gör man det på rent intresse, så visst. Men professionellt, mnjaa. Vem betalar för all tid som går åt?
Allt beror väl på vem som kommer. Det är ju oftast inget problem att ringa till firman och be att få den mest tekniska elektrikern. Det finns alltid (oftast) någon som håller på och pular med smarta hem.
Det händer ibland att man får installera kunders material. Om jag tex kommer hem till någon som har köpt Shelly, aeotec, fibaro och vad det nu kan vara och vill att jag ska installera det, så är det inte så att jag vänder i dörren. Däremot upplyser jag kunden om att det kan ta längre tid eftersom jag kanske måste läsa på och att jag inte installerar dessa på daglig basis.
Ska inte behöva rabblas något.
När en kund vill ha dimmat ljus säljer man det som i längden blir bäst, inte plåsterlösningar med 230V "dimmningsbara" ljuskällor.
Såna kan ju kunden köpa själv på Ica.
Har tvärtom sämre räckvidd med Wifi än med mina Zigbee enheter.R RoAd skrev:En av anledningarna till att jag inte enbart kör zigbee för belysningen. Med wifi (shelly) når signalen mycket längre, och där den inte når går det att sätta upp en AP till.
Med zigbee hade jag fått sätta en lampa mitt på tomten för att (kanske) nå ut i ett förråd. Mitt på tomten finns det ingen EL tillgänglig och projektet hade blivit omfattande. Inomhus är det enklare och jag har också satt upp någon onödig lampa någonstans för att den nödvändiga termometern ska få täckning. Kostade mig dock inte mer än en knapp hundralapp.
Plejd säljs alltså för att elektrikerna tjänar mer på det än andra produkter.C cdx873v skrev:Generellt så installerar man det som finns via en grossist som kan erbjuda bra garantier och professionella produkter. Skulle man börja rabbla upp alla olika former av dimring och ljuskällor så skulle kunden vara lost efter 5 min.
Det finns väldigt lite ekonomi i att beställa delar på nätet och plocka ihop för att sälja till en kund då och då. Gör man det på rent intresse, så visst. Men professionellt, mnjaa. Vem betalar för all tid som går åt?
Allt beror väl på vem som kommer. Det är ju oftast inget problem att ringa till firman och be att få den mest tekniska elektrikern. Det finns alltid (oftast) någon som håller på och pular med smarta hem.
Det händer ibland att man får installera kunders material. Om jag tex kommer hem till någon som har köpt Shelly, aeotec, fibaro och vad det nu kan vara och vill att jag ska installera det, så är det inte så att jag vänder i dörren. Däremot upplyser jag kunden om att det kan ta längre tid eftersom jag kanske måste läsa på och att jag inte installerar dessa på daglig basis.
Bra, då var det utrett en gång för alla.