J Jonte Karlsson skrev:
En elektronikpryl som kostar typ 70 spänn får väl ändå anses vara extremt mycket billigare än en liknande elektronikpryl som kostar 3-400? Vi pratar en branch där marginalerna nästan är obefintliga och konkurrensen är stenhård.

Man får även ta med i beaktning att samtidigt som Plejd tillhör det absolut dyraste produkterna så är det också de mest funktonsfattiga. Jag menar, en av de dyraste wallpluggarna på marknaden och som hajpades av Plejd och dess fanclub år efter år efter år efter år, visade sig inte ens kunna mäta förbrukning. Det är ju liksom halva grejen med en wallplug eller puck. Det är ett resultat av att köpa grejer från ett litet företag som anser att de kan göra allt själva. De hänger helt enkelt inte med.

Att Plejd också innebär att man låser in sig till en specifik lösning borde ju också betyda en avsevärd rabatt kan man tycka. Men även där är det tvärtom. Alla dessa faktorer får man också väga in när man pratar om en produkt är dyr eller billig.
Ja, om du läser mitt inlägg efter detta, så ser du att jag håller med om det. Jag tänkte på ett annat märke när jag skrev det där. Den där wallpluggen är det sämsta skitet jag sett, haha. Jag menar bara att det är bra grejer. Det är lätt och fungerar till 99%. Men jag kan hålla med om att dom har blivit dyra jämfört med konkurrensen.
 
P PelleWidell skrev:
Det är verkligen en sanning med modifikation. Bor du i en trång lägenhet så kan det fungera men min elektriker fick byta ut de två plejdpuckar han envisats med att installera då detas blåtand inte var stabil trots det bara var 10-15 m mellan homeyn i sovrummet o plejd i köket.

byttes mot zigbee puck o installerades utan problem i både Philips Hue bryggan och i Homey. Min läxa jag lärde mig var - aldrig mer plejd.
Det brukar vara mycket begärt av Homey att nå mer än 3m har jag märkt. Kolla antenn mod tråden på Homey forumet. Varken z-wave eller zigbee når mer än någon meter utan förstärkare. Kan vara en förklaring? Har du hue bryggan emellan så meshar den ju räckvidden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Huvudargumentet för Plejd är att elektrikern erbjuder det, vilket beror på att Ahlsells och de andra grossisterna för deras produkter.

Min kompis som är elektriker använde också Plejd innan han började intressera sig för vad han monterade in, då bytte han till Shelly som sin favorit...
Ok. Ja, innan plejd kom så var det mest eltako som installerades. Problemet med sånt som inte säljs hos grossister är väl när något händer. Vem betalar för tiden? Typ.

Installerar han även Shelly hos kunder?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad vill du ha sagt med det?
Det är väldigt få som vill styra det mesta av det du räknar upp med Plejd och liknande system. Typ 95% är helt ointresserade av det.
Jag vill ha sagt att när du säger att någon har nollkoll när han säger att man bara kan styra belysning med Plejd så låter det som att man minsann kan styra "hur mycket olika saker som helst". Om man vill det eller inte är en annan diskussion.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har nog en helt annan umgängeskrets, de som är intresserade av att styra lampor vill styra resten också...
Dessutom går utvecklingen framåt. Även om man inte vill styra annat just idag så är risken stor att man kommer att vilja det i framtiden.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Förresten kan vi ju ta ett aktuellt exempel där viljan att automatisera tagit ett stort kliv nyligen: Att förskjuta sin elförbrukning till billigare tider. För ett år sedan var det sådant som möjligen nördar gjorde "för att man kan". Nu pratas det även bland vanligt folk om hur man kan styra sin luftvärmepump med schema eller på distans. Kan man det med Plejd? ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nog mer att folk inte
David Wallin David Wallin skrev:
Sannolikheten att samhället inte går mot mer automatisering är exakt NOLL. Så även om "ingen" vill ha det idag (vilket jag inte tror är fallet) kommer det se helt annorlunda ut om några år.
Jag håller med och det är inte avsaknad av styrning jag syftar på. Precis som du säger tvärt om fast utan att man själv ska implementera den. Jag ser plejds lösning som den bästa för de flesta för den installeras ofta av tredje part som en totalentreprenad antingen vid bygge eller efter för hela huset.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Förresten kan vi ju ta ett aktuellt exempel där viljan att automatisera tagit ett stort kliv nyligen: Att förskjuta sin elförbrukning till billigare tider. För ett år sedan var det sådant som möjligen nördar gjorde "för att man kan". Nu pratas det även bland vanligt folk om hur man kan styra sin luftvärmepump med schema eller på distans. Kan man det med Plejd? ;)
Gör min pump alldeles av sig själv när jag tryckte i nätverkssladden och skapade ett konto hos nibe. Det är fel på automatiseringen om man ska behöva pilla själv. Vill man ska det så klart gå men jag känner inte många som ens funderat på det. Nog så att de inte bryr sig speciellt mycket om de ska pilla själva. Det är bara på forum och tibbers facebook-grupp man hittar nördarna.... är en nörd själv får jag tillägga :)
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nog mer att folk inte

Jag håller med och det är inte avsaknad av styrning jag syftar på. Precis som du säger tvärt om fast utan att man själv ska implementera den. Jag ser plejds lösning som den bästa för de flesta för den installeras ofta av tredje part som en totalentreprenad antingen vid bygge eller efter för hela huset.
Ja det är ju helt klart att om man inte vet hur man ska göra är Plejd perfekt då den oftast installeras helt av någon annan. Det tråkiga är att den är svår att bygga vidare på om man plötsligt skulle vilja det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Gör min pump alldeles av sig själv när jag tryckte i nätverkssladden och skapade ett konto hos nibe. Det är fel på automatiseringen om man ska behöva pilla själv. Vill man ska det så klart gå men jag känner inte många som ens funderat på det. Nog så att de inte bryr sig speciellt mycket om de ska pilla själva. Det är bara på forum och tibbers facebook-grupp man hittar nördarna.... är en nörd själv får jag tillägga :)
Att pumpen sköter det själv är såklart att föredra. Men har man en pump som är några år gammal så är det svårare. Min går tex endast att styra med IR-fjärr så nätverkskabel låter utopiskt... :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Ja det är ju helt klart att om man inte vet hur man ska göra är Plejd perfekt då den oftast installeras helt av någon annan. Det tråkiga är att den är svår att bygga vidare på om man plötsligt skulle vilja det.
Det kan ju vara så att man inte är intresserad av att lägga tid på total hemautomation, de flesta är trots allt inte intresserade av det.
Du upprepar hela tiden om att ”bygga ut”. Det är inte många som är intresserade av att bygga in vitvaror, dammsugare, gräsklippare etc i ett enda system.
Så enkelt är det…
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Vad gjorde Google i motsatt ringhörna för vinst?
Menar du att plejd konkurrerar med google? Knappast i så fall.
 
C cdx873v skrev:
Mnjaa. De har gått upp i pris såg jag nu. 407kr +moms för en vanlig dim-01.

Anledning till att elektriker installerar dom, är väl att de finns över disk hos grossisten. Om vi ska bortse från alla andra argument.
Samt kanske att kunder till elektriker generellt har rätt dålig koll på alternativen och vad de kostar. De "vill ju bara ha en bra dimmer"
Får de ens reda på av eletrikern att det bästa, billigaste och framtidssäkra sättet att dimma ljus är genom att använda CC-led med dimmande drivers?
Eller kommer elektrikern dit med en plejddimmer som "klarar allt " ?
Dvs är bäst på att göra den halvmesyr som framkantdimmring av dimbara 230V-ljuskällor innebär?
Hur många elektriker erbjuder utbyte till CC-led egentligen?
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Menar du att plejd konkurrerar med google? Knappast i så fall.
Så google är delaktiga i att utveckla en öppen standard för styrning av bl.a belysning men de är inte en konkurrent?

Utveckla gärna hur de inte konkurrerar om samma kunder.

Schneider är nog ändå det största hotet mot Plejd på sikt eftersom varken Google eller t.ex Philips visat något direkt intresse för installations el med svensk standard. Schneider måste väl ändå vara en direkt konkurrent?
 
Redigerat:
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Så google är delaktiga i att utveckla en öppen standard för styrning av bl.a belysning men de är inte en konkurrent?

Utveckla gärna hur de inte konkurrerar om samma kunder.

Schneider är nog ändå det största hotet mot Plejd på sikt eftersom varken Google eller t.ex Philips visat något direkt intresse för installations el med svensk standard. Schneider måste väl ändå vara en direkt konkurrent?
Att de skulle vara konkurrenter är som att säga att IKEAs korvförsäljning konkurrerar med Årstiderna i Malmö. De har inte någon helhetslösning och ingen armé av elektriker som rekommenderar deras system. Det är för entusiaster och hemmapulare.

Jag fick läsa på om Schneider. När vi byggde 2019 var Schneider inget alternativ men det ser betydligt bättre ut nu. Sen kan man undra hur lätt det är att bryta Plejds dominans i Sverige och om det är värt mödan. Vi har inte en kontakt eller brytare i huset som inte är Schneider så de har tjänat pengar på oss ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.