P
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Verkar gå bra för plejd eftersom det gjorde 42Mkr i vinst 2021. Men så klart... byggahus-gänget vet bättre vad folk ska ha :D
För dyrt prissatta försöker du förtydliga va? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P PelleWidell skrev:
Merparten kommer vilja styra mer än belysningen inom kort framtid. Plejd är som en fjärrkontroll för TVn. Funkar skitbra om du bara har en tv men har du även stereo för ljudet och digitalbox behöver du mängder med fjärrkontroller. Många väljer då att skrota fjärrkontrollen för TVn och skaffa en multifjärr.
Trams.
Plejds puckar klarar 16A belastning. Om du tror att de bara klarar av belysning så har du nollkoll…

Jag styr betydligt mer än belysning. Med Plejd.

Kan du tänka dig? ;)
 
Nissens
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Verkar gå bra för plejd eftersom det gjorde 42Mkr i vinst 2021. Men så klart... byggahus-gänget vet bättre vad folk ska ha :D
De växer med typ 20% om året dessutom…
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Det här argumentet att Plejd är the shit för att det är så enkelt är förstås ren dynga. Hårdvarumässigt är det exakt noll skillnad. Puckar får du ändå inte installera själv så där måste man anlita elektriker oavsett fabrikat (om man följer reglerna). En wallplug installeras genom att fatta den i ena handen och förra in i ett eluttag. Installationstid för hårdvaran alltså cirka en sekund.

Att sedan lägga till den i det system man råkar ha är knappast enklare i Plejd än något annat system. Det brukar involvera att man i appen väljer att lägga till ny enhet och att man ska trycka på någon knapp på enheten. Inte heller där någon skillnad alltså. I appen dyker sedan en lampa upp som en lampa med av/på/dimra-knapp. Inte heller där någon skillnad.

Den väsentliga skillnaden är att med Plejd så är möjligheterna därefter ytterst begränsade medan det med andra lösningar bara är fantasin som sätter gränserna om man vill göra mer avancerade saker. Man behöver inte. Att skapa integrationer och automationer kan man göra om man vill. Det är liksom ingen som behöver börja skriva Yaml-configs eller skriva if-satser och loopar bara för att det råkar stå Shelly istället för Plejd på pucken.

Eftersom man aldrig vet idag vilka produkter eller möjligheter man har som krav imorgon så känns det ganska dumt att betala 3-4 gånger mer för en proprietär lösning där man avsäger sig alla framtida möjligheter. För några år sedan hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag idag uppskattar oändligt mycket att robotdammsugaren går igång varje gång jag lämnar huset, eller att jag omedelbart får notis i mobilen om brandlarm eller vattenläckagesensor triggar eller om värmepumpen larmar, osv. Varenda elektrisk pryl man köper har ju någon typ av kommunikationslösning idag, vare sig man vill det eller ej. Allt fler produkter kräver dessutom att man använder detta eftersom fysiska knappar är på väg bort, särskilt för damm- och vattentäta produkter.

Självklart finns det många som aldrig kommer ha något annat behov än att kunna tända/släcka lampor och det är inget konstigt med det. Men att betala 3-4 gånger mer för detta när det finns alternativ som är minst lika enkla och har minst lika hög kvalitet... kom igen!
Du har rätt att ha en åsikt, men den stämmer ju inte med verkligheten i detta fallet.
Om du är så skeptisk så har du en åsikt som avviker kraftigt från vad Plejds användare tycker.

Det är helt ok, men det är inte begåvat att idiotförklara de som inte tycker som du…
 
Nissens Nissens skrev:
Du har rätt att ha en åsikt, men den stämmer ju inte med verkligheten i detta fallet.
Om du är så skeptisk så har du en åsikt som avviker kraftigt från vad Plejds användare tycker.

Det är helt ok, men det är inte begåvat att idiotförklara de som inte tycker som du…
Jonte presenterar en hel del fakta du väljer att helt enkelt inte bemöta.

Du har rätt till din åsikt, men du har ingen rätt att kalla fakta för åsikter bara för att du inte gillar dom.
 
  • Gilla
Carpetos och 5 till
  • Laddar…
J
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Verkar gå bra för plejd eftersom det gjorde 42Mkr i vinst 2021. Men så klart... byggahus-gänget vet bättre vad folk ska ha :D
Åjo, det är ju vi som snackar här i vilket fall. Om inte byggahus-gänget duger så vet jag inte vilken skribent som har tänkt mest fel.
Själv ställer jag alla livsavgörande frågor i forumet.
 
  • Gilla
  • Haha
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Trams.
Plejds puckar klarar 16A belastning. Om du tror att de bara klarar av belysning så har du nollkoll…

Jag styr betydligt mer än belysning. Med Plejd.
Sannolikt var det inte saker som slås på eller av genom att man slår på eller av strömmen som @PelleWidell tänkte på. Det finns tex TV, ljud, vitvaror, dammsugare, gräsklippare osv. De kan du, oavsett hur gärna du vill, inte fullt ut styra med Plejd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Verkar gå bra för plejd eftersom det gjorde 42Mkr i vinst 2021. Men så klart... byggahus-gänget vet bättre vad folk ska ha :D
Detta argument Igen?
Vad är formeln för att beräkna omsättning eller vinst till något som kundnytta? Eller vad är det du försöker förmedla?

För det är något i stil med kundnytta vi diskuterar väl?

Jag upprepar samma motargument som senast denna dåliga jämförelse gjordes, men jag orkar inte rabbla upp alla företag igen så vi nöjer oss med ett exempel.

Vad gjorde Google i motsatt ringhörna för vinst?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Verkar gå bra för plejd eftersom det gjorde 42Mkr i vinst 2021. Men så klart... byggahus-gänget vet bättre vad folk ska ha :D
Sannolikheten att samhället inte går mot mer automatisering är exakt NOLL. Så även om "ingen" vill ha det idag (vilket jag inte tror är fallet) kommer det se helt annorlunda ut om några år.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Förlåt, jag kan inte låta bli, men du verkar ju prata dels utan moms, vilket bara det är 25% i pris, de flesta här har ju inte möjlighet att köpa dessa utan moms, dels vet jag inte vilka priser du jämför med, men som billigast har ju en dm-01 int ekostat under 399 SEK:
[bild]

Återigen, plejd är dyra i inköp, kan vara så att man tjänar på att installationen är enklare men i mitt hem finns inga plejd för att jag har valt billigare lösningar som jag kan integrera med andra system. Men jag tycker inte att plejd är dåliga, bara inte prisvärda. Så låt oss kalla en spade för en spade :)
Jag tror inte att prisjakt listar olika företags rabatter. Det där är konsumentpriser. Som jag skrev tidigare, de flesta kunder är inte tekniska. De som kan med tekniken köper ju billiga zigbee eller liknande. Jag har ingen uppfattning om dom är prisvärda eller inte. Dom var det när jag köpte dom. Men då låg dom på 300kr +moms med rabatter.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu närmar du dig argumenten som använts i andra trådar...
Utveckla gärna. Jag är bara här ibland.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Sannolikt var det inte saker som slås på eller av genom att man slår på eller av strömmen som @PelleWidell tänkte på. Det finns tex TV, ljud, vitvaror, dammsugare, gräsklippare osv. De kan du, oavsett hur gärna du vill, inte fullt ut styra med Plejd.
Vad vill du ha sagt med det?
Det är väldigt få som vill styra det mesta av det du räknar upp med Plejd och liknande system. Typ 95% är helt ointresserade av det.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Utveckla gärna. Jag är bara här ibland.
Huvudargumentet för Plejd är att elektrikern erbjuder det, vilket beror på att Ahlsells och de andra grossisterna för deras produkter.

Min kompis som är elektriker använde också Plejd innan han började intressera sig för vad han monterade in, då bytte han till Shelly som sin favorit...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad vill du ha sagt med det?
Det är väldigt få som vill styra det mesta av det du räknar upp med Plejd och liknande system. Typ 95% är helt ointresserade av det.
Jag har nog en helt annan umgängeskrets, de som är intresserade av att styra lampor vill styra resten också...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.