K karlmb skrev:
Om man verkligen är intresserad av tekniken bakom, och inte bara ser det som en investering, så vet man något som vi andra inte vet. Tex att de är på väg över till Zigbee eller liknande.
Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt, men att vilja öka på en styrelse plats och vilja styra bolaget tyder ju att man inte bara investerar, man vill ta ett ansvar. Sedan om de ska in på zigbee, mater eller något annat roligt det får vi väl se, men Mater hade ju varit mest framtidssäkert.
 
R Roman86 skrev:
Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt, men att vilja öka på en styrelse plats och vilja styra bolaget tyder ju att man inte bara investerar, man vill ta ett ansvar. Sedan om de ska in på zigbee, mater eller något annat roligt det får vi väl se, men Mater hade ju varit mest framtidssäkert.
Matter hjälper väl inte om man kör fel protokoll/std?
 
K karlmb skrev:
Matter hjälper väl inte om man kör fel protokoll/std?
Jo, det är hela grejen, att man översätter det till ett gemensamt, så Mater är ramverk över hur saker och ting ska kommunicera med varandra.

Finns lite mer att läsa här: https://www.threadgroup.org/news-ev...s-Glossary-Will-Quickly-Bring-You-Up-To-Speed

Men det verkar som att det som idag kallas zigbee är det som ska användas som standard tillsammans med wifi på matter certade enheter. Då skulle en plejd huvudenhet som har stöd för wifi kunna lösa delar av detta.
 
R Roman86 skrev:
Jo, det är hela grejen, att man översätter det till ett gemensamt, så Mater är ramverk över hur saker och ting ska kommunicera med varandra.

Finns lite mer att läsa här: [länk]

Men det verkar som att det som idag kallas zigbee är det som ska användas som standard tillsammans med wifi på matter certade enheter. Då skulle en plejd huvudenhet som har stöd för wifi kunna lösa delar av detta.
Aha, en räddning av ett stängt system...
 
enjikaka enjikaka skrev:
Tål att belysas att Matter/Thread lanseras detta/nästa år för att ersätta nuvarande smarta hem-lösningar. (zigbee, zwave mfl). Detta är en gemensam standard skapad av bl.a. Google, Apple och ZigBee som i princip alla andra aktörer också hoppat på, nämnvärt Schneider Electric, Texas Instruments, Assa Abloy, ELKO, IKEA och Signify (Phillips Hue). Det blir alltså ett kännbart handikap av Plejd att rulla proprietärt på detta vis med egen Blåtands-mesh som inte interagerar i denna nya standard.

Plejd, samt alla "smarta prylar" du idag har, kommer i loppet av 2022/2023 bli elektronisk skräp. Så sky det som pesten.

Hade varit rimligt om artikeln tog upp det
Ett år kvar nu och dom fungerar och säljs än
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Ett år kvar nu och dom fungerar och säljs än
Slutar ju magiskt inte fungera såklart men det blir svårt att bygga ut i framtiden när inget kompatibelt med ditt system längre säljs ;)
 
enjikaka enjikaka skrev:
Slutar ju magiskt inte fungera såklart men det blir svårt att bygga ut i framtiden när inget kompatibelt med ditt system längre säljs ;)
Vad ska byggas ut? Fler strömbrytare kanske. Men vad mer?:thinking: Så det behöver inte vara kompatibelt med nå annat. Tänk alla strömbrytare som inte kommunicerar på nå sätt och ändå är dom inte elektroniskt skrot så länge dom är hel. Sen har jag sett att plejd kan kopplas till Homey, och då kan den integrerad med andra system. Elektronikskrot fungerar bra tycker jag :rofl:
 
Nu har jag inte plejd själv men plejd är väldigt bra för de som inte pillar själva. Det bara funkar och gör vad man vill. Jag tror det är väldigt få som är ens det minsta lilla intresserad av matter, HA eller annan 1337-styrning. De flesta vill bara att det ska funka och det har plejd gjort länge och kommer säkert göra under matter-eran också.

Ersätter matter allt annat? Det kommer bli en extra standard en överskådlig framtid. Det dryga är att man kommer få köpa en extra brygga.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nu har jag inte plejd själv men plejd är väldigt bra för de som inte pillar själva. Det bara funkar och gör vad man vill. Jag tror det är väldigt få som är ens det minsta lilla intresserad av matter, HA eller annan 1337-styrning. De flesta vill bara att det ska funka och det har plejd gjort länge och kommer säkert göra under matter-eran också.

Ersätter matter allt annat? Det kommer bli en extra standard en överskådlig framtid. Det dryga är att man kommer få köpa en extra brygga.
Förmodligen lär de flesta inte ens förstå att de ens använder Matter. Det är integrerat sömlöst. Din telefon kommer med stöd för det i Google Home eller Apples HomeKit. Köper du en "smart pryl" kommer instruktionen va "sätt på den och öppna din Home-app så finns den där" och man ansluter med ett knapptryck. Det är designat för att va så lite "pill" som möjligt för gemene man.

Någon "brygga" behövs inte för Matter och Thread, bara en s.k. "Border Router". Som jag förstått det kommer de flesta nätanslutna enheter med Matter-stöd också vara border routers för att kommunicera med Thread (som oftast är enheter med batterier).
 
Utopi... Zigbee var tänkt att vara samma sak. Matter ersätter inget och allt som inte stödjer matter kommer att bryggas in. Precis som det är nu.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jag kan intyga att Plejd fungerar mycket bra med Homey :cool: plejd är för övrigt väldigt lätt att konfigurera och driftsäker. Det bara fungerar! Det är därför man gärna installerar dom där det går..
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Jag kan intyga att Plejd fungerar mycket bra med Homey :cool: plejd är för övrigt väldigt lätt att konfigurera och driftsäker. Det bara fungerar! Det är därför man gärna installerar dom där det går..
Mina Sonoff-puckar (Zigbee) är väldigt driftsäkra också och väldigt lätta att konfigurera. Och extremt mycket billigare...
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Om man ändå ska använda Homey (eller valfri annan öppen plattform) för sin hemautomation så finns det väl ingen anledning att betala 4-500:- för en puck när det finns motsvarande som löser uppgiften för en fjärdedel av priset?
 
  • Gilla
  • Älska
Putte 9497 och 4 till
  • Laddar…
Så är det nog. Plejd är nog inget för pillaren utan snarare för den som bygger nytt hus där det går att köpa till som paket eller där man ber nån annan fixa styrningen. Själv har jag kommit fram till att det inte är lönt att automatisera mer än vad vi har. Pannan och utebelysningen sköter sig själv. Ska ta tag i spabadet också men resten orkar jag inte pilla med :)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina Sonoff-puckar (Zigbee) är väldigt driftsäkra också och väldigt lätta att konfigurera. Och extremt mycket billigare...
Extremt mycket billigare? Vadå 3kr st eller? Haha. En plejd ligger runt 3-400?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.