C cdx873v skrev:
Länka gärna, så alla kan ta del av det du förespråkar. Jag kanske också lär mig något!

Jag vart lite förvirrad nu. Är du elektriker?
Har du missat att Schneider har ett nästan komplett Zigbee sortiment numera?
Och sedan finns Hidealite för drivers och ljuskällor.
Så nog kan man bygga bra system om man går och dricker kaffe hos Ahlsell.
Det finns förstås andra grossister i Sverige också.
Jag är inte elektriker men lite grann har man ju snappat upp.
 
P
Bjor Bjor skrev:
Men z-wave är inte billigare än plejd.
Hur fick du in z-wave i mitt inlägg? Jämför inte tomater med äpplen.
 
K karlmb skrev:
Har du missat att Schneider har ett nästan komplett Zigbee sortiment numera?
Och sedan finns Hidealite för drivers och ljuskällor.
Så nog kan man bygga bra system om man går och dricker kaffe hos Ahlsell.
Det finns förstås andra grossister i Sverige också.
Jag är inte elektriker men lite grann har man ju snappat upp.
Ja, absolut. Dom har haft ett par system som de lämnat också. Vi får hoppas att Weiser 2.0 är kvar längre än det första dom lanserade, som krävde en skärm för att ens fungera.

Sen vet jag inte om schneider är så mycket billigare än plejd. 435kr kostar en sån puck för mig. Vill jag kunna dimmra så blir det 446kr..

Det lät som att du var insatt eftersom du visste vad man säljer till kunden. De flesta vill bara kunna dimmra vad än dom skruvar in i kökslampan. Alla installationer är inte totala renoveringar. Hur löser man det med hide-a-lite?
 
P PelleWidell skrev:
Hur fick du in z-wave i mitt inlägg? Jämför inte tomater med äpplen.
Skriv inte mfl då. Om du bara menar vissa system så skriv vilka! Och i vissa situationer är plejd troligen det billigaste.
 
Den här låga nivån i diskussionen påminner om hur jag och många andra argumenterade kring valet av PC för 15-20 år sedan. Mac var den PC som var sjukt överprissatt och ett låst system, Apple använde egna typer av kablar, stöd till vanliga program saknades, grundläggande inställningar saknades.

Tänk på hur det blivit. Överprissatt hårdvara och pensionärsgränssnitt initialt var det som oväntat många faktiskt ville ha. Nu är Mac inte på samma sätt vad de var då så det går inte jämföra, men de har väldigt mycket av det kvar. De har dåligt stöd jämfört med Windows exempelvis.

Jag skulle inte välja än Mac än idag pga brister på öppenhet och standarder. Men jag har slutat tycka att de som väljer Mac är dumma i huvudet Dom prioriterar annorlunda. Tänk om det är samma sak med Plejd?
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
J
O OskarL skrev:
Den här låga nivån i diskussionen påminner om hur jag och många andra argumenterade kring valet av PC för 15-20 år sedan. Mac var den PC som var sjukt överprissatt och ett låst system, Apple använde egna typer av kablar, stöd till vanliga program saknades, grundläggande inställningar saknades.

Tänk på hur det blivit. Överprissatt hårdvara och pensionärsgränssnitt initialt var det som oväntat många faktiskt ville ha. Nu är Mac inte på samma sätt vad de var då så det går inte jämföra, men de har väldigt mycket av det kvar. De har dåligt stöd jämfört med Windows exempelvis.

Jag skulle inte välja än Mac än idag pga brister på öppenhet och standarder. Men jag har slutat tycka att de som väljer Mac är dumma i huvudet Dom prioriterar annorlunda. Tänk om det är samma sak med Plejd?
En mer rättvis jämförelse är nog mellan PC och alternativet på 80-talet, en Compis. Det var överpris kombinerat med icke kompatibel hårdvara, men dåligt med funktioner. Jag minns att de med skrivsvårigheter fick tillåtelse att skriva uppsatser på en sån, så någon nytta gjorde dom ju.
Äldre dator med skärm, tangentbord och extern enhet, beige, mot vit bakgrund, informationsplakett, numrerad etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
En mer rättvis jämförelse är nog mellan PC och alternativet på 80-talet, en Compis. Det var överpris kombinerat med icke kompatibel hårdvara, men dåligt med funktioner. Jag minns att de med skrivsvårigheter fick tillåtelse att skriva uppsatser på en sån, så någon nytta gjorde dom ju.
[bild]
Jag håller inte med. Än idag är Apple låst och saknar stöd för tillbehör och program. Dom kan när som helst plocka bort program från sin butik som du använder. Uppdateringar kan krävas som gör att enheter blir sega eller nästintill obrukbara.

Samtidigt en stabil lösning för de allra flesta.

Det finns ännu mer stängda hemautomatiseringsprodukter än plejd, precis som det finns och fanns ännu mer stängda PC:ar än Apple precis som du skrev.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Ja, absolut. Dom har haft ett par system som de lämnat också. Vi får hoppas att Weiser 2.0 är kvar längre än det första dom lanserade, som krävde en skärm för att ens fungera.

Sen vet jag inte om schneider är så mycket billigare än plejd. 435kr kostar en sån puck för mig. Vill jag kunna dimmra så blir det 446kr..

Det lät som att du var insatt eftersom du visste vad man säljer till kunden. De flesta vill bara kunna dimmra vad än dom skruvar in i kökslampan. Alla installationer är inte totala renoveringar. Hur löser man det med hide-a-lite?
Wiser är typ lika dyrt som Plejd, ja. Men du tyckte man måste kunna köpa hos svensk grossist.
Fördelen med Zigbee har vi gått igenom så det är ändå ett bättre val att köpa Wiser än Plejd.
Sedan beror det på lite grann, för om man vill bygga ett vardagsrum med 20 spottar som ska kunna dimmas så kan man med Zigbee rätt billigt få till det mha några 0-10V-sändare och motsvarande valfria dimmers, jfrt med att framkantdimma allt eller köpa 10 små plejddrivers.
Och ska du som sagt ändå ha en gateway så blir den billigare o bättre i Zigbee.utförande än Plejds inlåsta burk.
Att Schneider satsade fel är inte konstigare än att alla som satsat på Zwave nog ångrar det idag. Det blir så ibland bara.
Jo, en del vill kunna dimmra vad fan som helst. Men ibland måste kunder utbildas, eller hur? Det är inte alla hantverkare som tar pengarna och springer så fort de får chansen.
Det kan ge mer sålt i slutändan också att hjälpa kunden in rätt i framtiden.
 
P PelleWidell skrev:
Jag skulle aldrig anlita en mindre utbildad elektriker. Det är inte kunden som skall bekosta leverantörens utbildning. Hur tänkte du nu?
Hur tänkte du? Så funkar det inte. Den timpenning du betalar elektrikern innefattar vidareutbildning som företaget står för. Det är slutkunden som betalar för det. Alltid.
 
P
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Hur tänkte du? Så funkar det inte. Den timpenning du betalar elektrikern innefattar vidareutbildning som företaget står för. Det är slutkunden som betalar för det. Alltid.
Jag hoppas du inte undrar varför hantverkare ofta hamnar i tvister och diskussioner? Att ha sin yrkesskicklighet är en helt annan sak än att vara företagare. Jag har drivit eget i 40 år och skulle jag begära att mina kunder betalade min utbildning skulle jag inte bara bli utskrattad utan förmodligen tvingas gå i konken. Mitt ansvar att hålla mig uppdaterad.
Menar du att kunderna skall betala för att en elektriker ”testar hur en elcentral fungerar”? Som kund utgår man från att en leverantör kan det den avser sälja in. Enkelt!

Dock har du helt rätt att timpengen inkluderar utbildning med mera. Däremot är själva timpengen helt marknadsanpassat. Att lära sig vanliga zigbee som Hue, Ikea Trådfri, Shelly mm skulle inte ta lång tid (vanliga människor lär sig det utan att behöva ha vare sig elutbildning eller nätverkstekniker) och att då kunna sälja billigare hårdvara som är mer kompatibelt med annat, till sin vanliga timtaxa, ja inte skulle de elektrikerna få mindre att göra. Men men, man kan säga som Stenmark sa på gamla glada tiden: int’ lönt o förklar för en som int begriper. :)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Dock har du helt rätt att timpengen inkluderar utbildning med mera. Däremot är själva timpengen helt marknadsanpassat. Att lära sig vanliga zigbee som Hue, Ikea Trådfri, Shelly mm skulle inte ta lång tid (vanliga människor lär sig det utan att behöva ha vare sig elutbildning eller nätverkstekniker) och att då kunna sälja billigare hårdvara som är mer kompatibelt med annat, till sin vanliga timtaxa, ja inte skulle de elektrikerna få mindre att göra. Men men, man kan säga som Stenmark sa på gamla glada tiden: int’ lönt o förklar för en som int begriper. :)
En kund som inte förstår något hade snarare valt plejd eller liknande helhetslösning. Särskilt eftersom de rekommenderas av elektriker och av husentreprenörer. Eftersom jag själv har bra koll på HA och styrning ser jag inte det som troligt att jag valt en elektriker som rekommenderat nån zigbee-lösning.
 
Redigerat:
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Som IT-konsult var det helt avhängigt min kompetens.

En kund som inte förstår något hade snarare valt plejd eller liknande helhetslösning. Särskilt eftersom de rekommenderas av elektriker och av husentreprenörer. Eftersom jag själv har bra koll på HA och styrning ser jag inte det som troligt att jag valt en elektriker som rekommenderat nån zigbee-lösning.
Nähä? Nu hänger jag inte med riktigt.
 
Nissens
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Som IT-konsult var det helt avhängigt min kompetens.

En kund som inte förstår något hade snarare valt plejd eller liknande helhetslösning. Särskilt eftersom de rekommenderas av elektriker och av husentreprenörer. Eftersom jag själv har bra koll på HA och styrning ser jag inte det som troligt att jag valt en elektriker som rekommenderat nån zigbee-lösning.
Din självbild behöver du nog skruva på en del. Det är rent imbecillt att påstå att kunder som ”inte förstår något” väljer Plejd. :rofl::crysmile:

Med det menar du att du kan mycket och väljer något annat då eller?

Det har aldrig slagit dig att det finns en massa människor som är både kloka och kunniga, men har helt andra intressen och värderingar än du?

Fatta att många väljer något annat än du och ändå är kunniga, kanske på grund av stt de är kunnigare än du till och med…
 
K karlmb skrev:
Nähä? Nu hänger jag inte med riktigt.
Det där skulle inte vara med även om det stämde. Jag hade högre timtaxa baserat på kompetens och komplexitet. 1/3 mer...
 
Nissens Nissens skrev:
Din självbild behöver du nog skruva på en del. Det är rent imbecillt att påstå att kunder som ”inte förstår något” väljer Plejd. :rofl::crysmile:

Med det menar du att du kan mycket och väljer något annat då eller?

Det har aldrig slagit dig att det finns en massa människor som är både kloka och kunniga, men har helt andra intressen och värderingar än du?

Fatta att många väljer något annat än du och ändå är kunniga, kanske på grund av stt de är kunnigare än du till och med…
Varför skulle någon som besitter kompetensen att köpa ett system med färre begränsningar och större utbud välja att inte göra det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jwc och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.