Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
pacman42 pacman42 skrev:
Många tillverkare har den typen av begränsningar. Det beror på att drivrutinerna för just det devicet måste finnas i gatewayen, så beroende på hur man använder de olika registren i standarden så fungerar man "out-of-the-box" eller kräver separata drivrutiner. Tuya-grejerna har många speciella beteenden för sig och använder register som inte är "standardiserade" och det gör att man ofta måste utveckla egna drivrutiner för dessa för varje gateway. IKEA, HUE och några till är oftast inom en Zigbee standard som stöds av de flesta gateways.
Vad jag läst mig till så brukar inte Tuya-enheter ställa till med mkt problem i andra hubbar än Tuyas egna, men vi får väl se nu när jag går över till HA-green..
 
Müssli Müssli skrev:
Är du säkert på det? Sist jag pratade med Wisers representant på elmässan i Göteborg (i våras) fungerade Wisers produkter i andra Zigbeesystem men inte tvärtom. Det skulle alltså INTE gå att använda vilken Zigbeeprodukt som helst till Wisers gateway utan det måste vara Wisers egna produkter.
Jaha, ja då är det ju en stor varning för Wiser då! Vilket skräp!
 
K karlmb skrev:
Jaha, ja då är det ju en stor varning för Wiser då! Vilket skräp!
Det är väl precis samma sak med Ikeas, Philips, Tuyas, etc gateways? Dom är gjorda för att passa de egna prylarna.
Vill du kunna blanda enheter från olika tillverkare så får du köra en öppen och obunden plattform.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl precis samma sak med Ikeas, Philips, Tuyas, etc gateways? Dom är gjorda för att passa de egna prylarna.
Vill du kunna blanda enheter från olika tillverkare så får du köra en öppen och obunden plattform.
Det där låter som en Renaultägare som prisar sin bil trots att många säger till honom att Renault bara står på verkstan eller skroten.
-Äh, alla bilar går ju sönder!
Min billiga Tuya GW för Zigbee 3.0 har inga problem att ta in enheter av andra märken och detsamma har jag sett om HA för att ta in Tuyas enheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.