Karlia Karlia skrev:
Jag har nog inte målat mer än ett femtontal gånger med linoljefärg, har alltid spätt efter föreskrift. Tycker att första lagret där träet gärna suger blir enklare när det är utspätt ordentligt. Och tänker att producenten inte gärna ljuger om vad som blir bra, varför skulle de?
Jo precis som jag skrev så tycker jag också det blir enklare med spädd färg. De gånger jag ändå inte spätt så har det blivit bra också. Jag menade bara att det nog inte är en katastrof om man inte har gjort det.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Första lagret helt klart… Då var det bara två kvar… Det tar lite längre tid än vad jag hade tänkt mig att måla hyllan :)
 
  • Hylla i grönt under målning med första lagret färg påseendet och osmålade delar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad grönmålade inbyggda hyllor runt fönster i ett ljust rum, stege och blå stol syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
emmzor och 14 till
  • Laddar…
Karlia
Snyggt!
 
Det var ingen blyg hylla :love:
 
Inväntar med spänning bilder när allt är färdigt! Bra inspiration!
 
  • Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Ja, jag längtar själv efter att bli klar med det här projektet just nu. Men efter att ha väntat i två månader på att något ska hända så har jag insett att det nog är upp till mig själv att slutföra det här ;)

Socklar, taklister, ledstång till stege och lådor kvar att göra. Men i väntan på att jag ska få tummen ur och fixa det så kan jag avslöja att jag och barnen tjuvstartade lite i helgen och började fylla på med böcker.

Om någon har bra tips på var man kan köpa mässingsrör med tillhörande beslag till rimliga priser så tar jag tacksamt emot. Kollade på 25mm mässingsrör på sekelskifte.se, men det svider lite när det verkar gå på ca 5000:- bara för ledstången till stegen.
 
  • Oinredd bokhylla delvis fylld med böcker, blå stol framför och en stapel osorterade böcker på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AWS46 och 7 till
  • Laddar…
Snyggt!

Jag blev inspirerad och håller på med en egen rackare.

Hur slipade och spacklade du för att det skulle bli bra? Speciell målarfärg?

:love:
 
  • Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Snyggt!

Jag blev inspirerad och håller på med en egen rackare.

Hur slipade och spacklade du för att det skulle bli bra? Speciell målarfärg?

:love:
Kul att du också bygger en hylla! Du får lägga upp bild när den är klar :)

Gällande spackel så körde jag bara vanligt snickerispackel. Men efter första strykningen så la jag på ytterligare ett lager spackel och slipade där det inte såg bra ut. Om man letar kan man dock fortfarande se var spikarna sitter, men det är inte något som stör mig direkt.
 
  • Närbild på en hyllkant med spackel och lådor med pärmryggar i en svartmålad bokhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Någon mer uppdatering? Hur gick det med stegen? :)
Spännande att följa tråden med en massa tips och inspiration.
 
J Juliastellah skrev:
Någon mer uppdatering? Hur gick det med stegen? :)
Spännande att följa tråden med en massa tips och inspiration.
Hej, det är så illa att jag gjort bort mig… I och med att jag skulle börja jobba hemma igen pga de nya covid-restriktionerna så kända jag att jag ville sitta i biblioteket och jobba. ”Det är ju bara lite lister kvar, det kan jag ju göra även om jag burit in möblerna” - Tänkte jag… Sedan dess har bygget stått stilla. Förhoppningsvis så kommer jag tröttna på att sitta i ett halvklart rum snart. Men det finns ju en risk att jag bara kommer vänja mig och låta bokhyllan stå i detta tillstånd tills det är dags att sälja :oops:. Men jag är väldigt glad att du frågar hur det går så att jag får en tankeställare :) Fylld bokhylla i ett hemmakontor med pågående renovering, oavslutade lister synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 3 till
  • Laddar…
B Bjoellander skrev:
Hej, det är så illa att jag gjort bort mig… I och med att jag skulle börja jobba hemma igen pga de nya covid-restriktionerna så kända jag att jag ville sitta i biblioteket och jobba. ”Det är ju bara lite lister kvar, det kan jag ju göra även om jag burit in möblerna” - Tänkte jag… Sedan dess har bygget stått stilla. Förhoppningsvis så kommer jag tröttna på att sitta i ett halvklart rum snart. Men det finns ju en risk att jag bara kommer vänja mig och låta bokhyllan stå i detta tillstånd tills det är dags att sälja :oops:. Men jag är väldigt glad att du frågar hur det går så att jag får en tankeställare :)[bild]
var länge sen man såg en encyklopedi i bokhylla…. Men känner igen det. Jag är faktiskt mindre produktiv på renoveringsfronten när det är hemmajobb än tidigare. Orkar liksom inte riktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.