T Tompafix skrev:
Du ser ut att sätta hyllplanen på samma avstånd. Ett sätt att slippa mäta ihjäl sig är att såga till två mdf-bitar som du ställer på högkant och lägger sedan nästa hyllplan på medans du skruvar/ limmar fast hyllplanet. sedan flyttar du upp mdf-bitarna och fortsätter på samma sätt.
Tack för båda tipsen! Gällande skruv gick jag till Bauhaus och väntade tålmodigt i 20 min för att få prata med en säljare, för jag hade hört om någon som använt spånskruv tidigare. Men blev övertalad att satsa på träskruv... Låter som att det får bli lite kompletteringshandlande i veckan. :)

Det där med distansen är också ett riktigt bra tips, och faktiskt något som (tro det eller ej :D) jag listade ut på egen hand. Hyllorna dock inte riktigt på samma avstånd. De två översta hyllorna har samma höjd. Sedan lade jag till ytterligare en distans för att öka avståndet med ca 2 cm på de nästa två hyllorna.

Har inte hänt så mycket på bygget de senaste dagarna, då vi äntligen fått lite fint vinterväder här i Närke. Men jag har iallafall fått ihop sektioner så att man kan få en uppfattning om hur det kommer se ut i höjdled. Just nu lagras de bara, så inget är fastsatt, och skivan skall sågas till innan det är dags att montera på riktigt. Den som är lite observant kan också se det första resultatet av att försöka hålla måtten i huvudet. Den ena bottensektionen är nämligen ca 5 cm bredare än den andra... :p

Tanken med att dela upp hyllsektionerna är att kunna montera någon slags "ledstång" eller motsvarande på denna höjd som stöd för en stege. Har inte riktigt tänkt klart på hur det ska lösas, men för tillfället ser jag framför mig hur jag vandrar in i valfri båtaffär och direkt hittar perfekta stänger i mässing med tillhörande beslag som bara är att montera på plats... Får se ifall det inträffar, eller om jag får ta till en ej ännu uttänkt plan B. :)

• Ej färdigställda trähyllsektioner förvaras i ett rum med verktyg och sågbord framför.
  • Gilla
Anonymiserad 385710 och 3 till
  • Laddar…
B Bjoellander skrev:
Har inte hänt så mycket på bygget de senaste dagarna, då vi äntligen fått lite fint vinterväder här i Närke. Men jag har iallafall fått ihop sektioner så att man kan få en uppfattning om hur det kommer se ut i höjdled. Just nu lagras de bara, så inget är fastsatt, och skivan skall sågas till innan det är dags att montera på riktigt. Den som är lite observant kan också se det första resultatet av att försöka hålla måtten i huvudet. Den ena bottensektionen är nämligen ca 5 cm bredare än den andra... :p

Tanken med att dela upp hyllsektionerna är att kunna montera någon slags "ledstång" eller motsvarande på denna höjd som stöd för en stege. Har inte riktigt tänkt klart på hur det ska lösas, men för tillfället ser jag framför mig hur jag vandrar in i valfri båtaffär och direkt hittar perfekta stänger i mässing med tillhörande beslag som bara är att montera på plats... Får se ifall det inträffar, eller om jag får ta till en ej ännu uttänkt plan B. :)
Här har du lite färdiga varianter https://www.ydrefoenster.se/biblioteksstege/
söker du på biblioteksstege hittar du mer inspiration

• Gilla
Kjell K. och 2 till
  • Laddar…
När jag skruvar i "ändträ" på plattor sätter jag alltid ett par tvingar där skruvarna kommer in i plattan, och förborrar. Då "sågar" sig skruvarna in i plattan i stället för att spräcka plattan.

• Gilla
Bjoellander och 1 till
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
När jag skruvar i "ändträ" på plattor sätter jag alltid ett par tvingar där skruvarna kommer in i plattan, och förborrar. Då "sågar" sig skruvarna in i plattan i stället för att spräcka plattan.
Det är ett av de bästa sätten, håller med dig om det!

• Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Jag gjorde så här, allt byggt av begagnade billy bokhyllor och IKEA trådfri lampor som styrs av HUE + Animus Heart. Mycket nöjd :)
Målade självfallet med Wibos Linoljefärg i ljusgrå.
Känner mig nöjd!

Renoveringsprojekt med ombyggda begagnade billy bokhyllor i ljusgrå linoljefärg och en stege i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggda begagnade Billy bokhyllor i ljusgrå linoljefärg under installation i ett hörn av ett rum.
Skapa konto
Tomma, begagnade Billy-bokhyllor målade i ljusgrå, förberedda för hemprojekt.
Skapa konto
Renoverat rum med nymålade, begagnade billy bokhyllor och en stege i förgrunden.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med ombyggda billy bokhyllor, delvis målade i ljusgrå, med installationsarbete pågående.
Skapa konto
Renoverat hörn med inbyggda bokhyllor målade i ljusgrå linoljefärg, byggsteg med verktyg framför.
Skapa konto
Vardagsrum med nybyggda, ljusgrå, begagnade bokhyllor och kristallkrona, renoveringsverktyg synliga.
Skapa konto
Hörn av rum med begagnade Billy bokhyllor fyllda med böcker, orientalisk matta och kristallkrona.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
MoaBrittis och 26 till
  • Laddar…
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Hyr en sån här så blir ditt liv bra mkt enklare. Hänger en del hos en vän som är finsnickare som bygger mycket platsbyggda hyllor - efter sett hur han gör kommer jag aldrig igen bygga platsbyggda hyllor utan en.

[länk]
Du anar inte hur ofta den här förekommer i min sökhistorik. Tyvärr hittar jag inte någonstans att hyra den i närheten, och att köpa den känns inte riktigt som ekonomiskt försvarbart... Eller?

P Petgre1028 skrev:
Jag gjorde så här, allt byggt av begagnade billy bokhyllor och IKEA trådfri lampor som styrs av HUE + Animus Heart. Mycket nöjd :)
Känner mig nöjd!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt! Du bör verkligen känna dig nöjd! Lite svårt att se på bilden, men har du profilerat listerna som täcker mellanrummen mellan bokhyllorna? Har planer på att göra det med vissa av mina lister, så i sådana fall tar jag gärna emot tips&trix.

Jag var lite inne på att använda billy-bokhyllor som grund till mitt projekt. Men då IKEA tydligen baserat måtten på Billy specifikt efter att de inte skall passa till måtten i mitt hus, så fick det bli att bygga från grunden.

Redigerat:
  • Gilla
Petgre1028
  • Laddar…
P Petgre1028 skrev:
Känner mig nöjd!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Fick du grunderna innan målningen?
Varför finns det mellanrum mellan hyllorna?

B Bjoellander skrev:
Du anar inte hur ofta den här förekommer i min sökhistorik. Tyvärr hittar jag inte någonstans att hyra den i närheten, och att köpa den känns inte riktigt som ekonomiskt försvarbart... Eller?
Festoolen är som en något överdimensionerad lamellfräs om jag förstått rätt.

Lamellfräsar finns lite överallt, ifrån några hundralappar på Jula till 10.000 ifrån Festool.

Jag har själv inte någon men kommer att köpa när det blir dags att bygga bokhyllan.

Här är en guide: https://gds.se/verktyg/lamellfras-sa-anvander-du-lamellfrasen
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1121

De kräver en hel del precision, så man bör kanske inte satsa på den billigaste.

• Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Mellanrummet mellan hyllorna beror på bredden på listen jag satte.
Köpte fantastiska listor av ett brädgård utanför Ödeshög, inte en enda kvist i listerna.
De var ca 45-55 breda, kommer inte ihåg, men jag anpassade bredden mellan hyllorna för att passa listen.
Sätter man bara ihop dem, helt ok, men ser inte "platsbyggt" ut.
Som du ser, lister uppe och nere, samma list nere som uppe, men upptill är de vända åt andra hållet.

Eftersom jag alltid målar med riktig färg (från mitt perspektiv = linoljefärg) så det enda jag gjorde före målning var att matta ned allt med sandpapper och sen målartvätt. Hur man gör med plastbaserad (från mitt perspektiv, skitfärg, vet jag inte. Skulle inte drömma om att använda sådan färg, men jag har nördat in mig på hederlig linoljefärg, rätt eller fel, upp till beaktaren.

Jag har alltså inte grundat alls!

//Peter

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Listerna mellan var bokhylla beställde jag på (tror jag) Wernersons snickeri i Ödeshög, kostade 500 kr :)
Fick dessutom en för mycket.

• Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Fortsatt montering idag, och jag passade på att prova några av tipsen som jag fått här på forumet.

Att göra som @Tompafix föreslog och använda spån/osb-skruv kan rekommenderas. @Alti tips om att använda en tving för att förhindra sprickbildning var en riktig game-changer. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att testa "pocket holes" som @gs242 föreslog, och jag är övertygad om att det ger ett ännu bättre slutresultat, men det krävs lite mer tålamod och snickerikunskaper för att få det bra än vad jag var utrustad med ikväll. (Eller så gjorde jag på helt fel sätt :oops:) Tack för alla bra tips!

• Montering av spånskivor med spån/osb-skruvar och en tving synlig, och en ask med skruvar i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 385710 och 6 till
  • Laddar…
Vilken dimension har du på hyllplanen? Med tanke på att mdf är lite plastiskt över tid. Eller är det bara ~40cm bredd på hyllorna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.