93 097 läst · 87 svar
93k läst
87 svar
Platsbyggd bokhylla av en nybörjare
Jag byggde också från gamla Ikeas Billys, blev rött fint
Heder åt en sådan kamratB Bjoellander skrev:Det är klart jag kan bjuda på en uppdatering, även om det inte har hänt så mycket under sommaren.
På ena sidan sitter listerna på framsidan på plats. På de andra sidan tog det stopp när jag behövde hantera eluttaget.
-”Ska jag ringa in en elektriker för att flytta ett uttag?”
-”Ähh, jag kan ju flytta det själv”
-”Men det får jag ju inte”
Efter att ha argumenterat med mig själv i typ 2 månader så bestämde jag mig för att ringa elektrikern på orten kl 10 på förmiddagen, för att få det korrekt och rätt, även om jag skulle kunna göra det själv:
-”Hej, jag heter XX och bor på XX och skulle behöva hjälp att flytta ett par eluttag. Skulle kunna komma förbi och fixa det någon dag?
-”Ja, alltså det är fullt upp just nu, mycket å göra. Sa du att du bodde på XX?
-”Ja”
-”OK, funkar det om jag kommer förbi kl 12?”
Två timmar efter samtalet kommer elektrikern förbi. Monterar bort befintligt uttag, går igenom hur jag vill ha det och lämnar material till mig för att sätta dosor och slang under resten av bokhyllebygget.
-”Ring när det är dags att koppla ihop, så kommer jag förbi då”
Klart på 10 min. Tänk om det alltid kunde funka såhär när man behöver hjälp av hantverkare?
Annars är nästa steg att få på täcksidor och lister på andra sidan så att jag kan spackla skruvhål och måla. Bör inte ta så många timmar, men det är så svårt att hitta motivation till att ställa sig inomhus och snickra när det är
fint väder ute och mycket annat som ska göras.
Snyggt! Jag sparade dina bilder som inspiration! När jag tittade närmre så märkte jag dock att ditt bygge skulle vinna på att sätta lister, både i tak, vid golvet och ovanför fönstret där isolering tittar fram ;-) Verkar som att det klassiskt nog blev klart till 90% innan fokus flyttades vidare ;-)N ninhuo skrev:
Hälsn
Idag har jag äntligen fått till alla lister som behövs för att klä in andra sidan av bokhyllan. Det tar sin lilla tid, men den stora skillnaden mot att köpa på Bauhaus är att det är ren terapi för själen istället för ett stressmoment där man bara vill komma ut ur den underbemannade butiken så fort som möjligt.
Redigerat:
Vad har detta med "egenbyggd bokhylla" att göra. Håll dig gärna till ämnet.J Jocke_Linghem skrev:Nybyggt hus här, såklart enligt alla regler. En vecka efter inflytt så hittar jag en av lysrörsamaturerna hängades från taket i garaget... Elektrikern som skruvat upp dem hade tydligen skrivat med för korta skruvar eller skruvat sönder materialet så den rasa ned och hängde i....Fas kabeln... vid inspektion så ser jag att han tillochmed klippt skyddsjorden kortare än både FAS och NOLLA.... Så jo, jag tackar för fackfolk... jävla pack. Ska man ha något gjort, säkert och ordentligt, får man göra det själv... Så länge man har kunskap såklart.
TS: En fin sak som du har fått till. Du hade inga funderingar på att "kexa" ihop delarna i stället för att skruv?
Hej, jodå jag funderade på att kexa, men jag äger tyvärr inte någon kex-maskin. Sedan vet jag ju om att Festool har sina domino-fräsar. Så jag gjorde misstaget att läsa på lite om dem. Så det resulterade i att jag inte ville köpa någon "sketen" kex-maskin när det finns bättre grejer.R roli skrev:
Sedan så klar jag ju in alla sidor med skruv-hål så det blir inte något extra spacklande till följd av att jag valde att skruva. Det bidrog också till att jag valde snål-vägen i detta bygge.
Har också gått och tittat på "kex"maskiner där det finns en hel del billigt skräp som inte klarar av att repetera en inställd vinkel upp till en del dyrare bra maskiner och sedan kommer dominon. Men jag har ännu inte haft något projekt som har behövt en sådan maskin så jag är ännu utan på gott och ont.... Hade jag haft ditt "lilla" hyllprojekt så hade det nog blivit en maskin men kanske inte en Domino (tror jag), svårt att motivera priset.
Administrator
· Skåne
· 7 969 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om att pula med elen själv till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...nlitat-elektriker-foer-enklare-eljobb.427230/
/Moderator
/Moderator