90 846 läst · 87 svar
91k läst
87 svar
Platsbyggd bokhylla av en nybörjare
Jag är inte TS men i förra lägenheten platsbyggde jag bokhylla. Gjorde ritning, lät byggföretaget såga till mdf-skivor. Utan bra såg är det svårt att såga till snyggt. Mittenhyllplanen lät jag vara fasta, de övriga borrade jag hål för och använde hyllbärare.
Hej, MDF:en är 19 mm tjock, de bredaste hyllplanen kommer att vara ca 55 cm långa och spikas i bakstycke. Dessutom kommer jag komplettera med någon form av list i framkant för att det dels ska se lite bättre ut och dels för att styva till MDF:en. Jag hoppas att det ska räcka, men jag är lite orolig att det ska börja hänga här och var om några år.VidarH skrev:
Går lite trögt med bygget. Mycket annat som tar tid i anspråk för tillfället. Men några fler sektioner har blivit till. Kan också konstatera att jag ännu en gång gjort den klassiska talmeter-mätningen
Var ett bra tag sedan jag uppdaterade nu. Men det är egentligen inte så spännande i projektet just nu. Bara bygga fler sektioner. Förhoppningsvis kommer alla sektioner vara färdigbyggda i helgen så jag kan börja ställa dem iordning längs väggarna.
För det här projektet tänkte jag testa att hyvla till listerna (nästan) själv. Det finns fördelar med att bo på landet och ha en gammal far som har lantbruk . Så en gammal 2,5”x10” på närmare 5 m kommer, förhoppningsvis, stå för majoriteten av listerna som bokhyllan ska täckas in med. Ska bli spännande att experimentera lite. Om jag har förstått det hela rätt så är det bäst att först torka råmaterialet för att sedan såga till och hyvla. Men av logistiska skäl har jag testat att hyvla till rätt dimension från kall-lagrat virke. Tänker att det är så små och tunna dimensioner så jag kan böja rätt det vid monteringen. Men ni som kan det här med snickerivirke får gärna komma med förslag gällande detta.
Hög tid för en uppdatering...
Bokhylle-projektet har gått på halvfart under våren, men alla hyllsektioner blev till slut byggda. Därefter var det dags att börja montera på väggen. Eftersom huset är 100+ år gammalt så har jag inte följt vattenpasset slaviskt utan låtit ögonmåttet styra ibland för att det det ska se OK ut. För att fästa hyllorna i väggarna har jag använt mig av spikband och låånga träskruv som går igenom de reverterade väggarna och hittar trästommen under. Träskivan har fått en omgång med överhandsfräsen för att ha en lite trevligare profil på kanten. Första gången jag gjort något annat är fräsa spår med en överhandfräs, och det var förvånansvärt lätt att göra.
När hyllorna väl var monterade på sina respektive platser så var det dags att få till täcksidor. Jag har lagt en distans mellan själva hyllsektionerna och täcksidan för att ha lite grövre foder på sidorna. Lite klurigt att få dem att täcka mot den ojämna väggen, men med lite tålamod, blyertspenna och en sticksåg kommer man långt
Med hyllor och täcksidor på plats är då äntligen dags för den roliga delen. Att börja sätta lister
Bokhylle-projektet har gått på halvfart under våren, men alla hyllsektioner blev till slut byggda. Därefter var det dags att börja montera på väggen. Eftersom huset är 100+ år gammalt så har jag inte följt vattenpasset slaviskt utan låtit ögonmåttet styra ibland för att det det ska se OK ut. För att fästa hyllorna i väggarna har jag använt mig av spikband och låånga träskruv som går igenom de reverterade väggarna och hittar trästommen under. Träskivan har fått en omgång med överhandsfräsen för att ha en lite trevligare profil på kanten. Första gången jag gjort något annat är fräsa spår med en överhandfräs, och det var förvånansvärt lätt att göra.
När hyllorna väl var monterade på sina respektive platser så var det dags att få till täcksidor. Jag har lagt en distans mellan själva hyllsektionerna och täcksidan för att ha lite grövre foder på sidorna. Lite klurigt att få dem att täcka mot den ojämna väggen, men med lite tålamod, blyertspenna och en sticksåg kommer man långt
Med hyllor och täcksidor på plats är då äntligen dags för den roliga delen. Att börja sätta lister
För att få bokhyllan att gå ihop mer med huset har jag valt att fräsa lite mönster i de bredaste listerna. Lite svårare än att fräsa kanten på skivan, och otroligt irriterande om man råkar låta fräsen vandra åt sidan medans man fräser. Men som tur är har man ju två chanser på varje list
CRM expert (:))
· Skeppsås / Vävinge
· 33 inlägg
Detta kommer att bli helt fantastiskt!
Se bara till att grunda med linoljegrund, sen 2 lager med Wibos slipstrykning, för att avrunda med sista lagret Wibos snickerifärg. Sen har du en toppenhylla
Se bara till att grunda med linoljegrund, sen 2 lager med Wibos slipstrykning, för att avrunda med sista lagret Wibos snickerifärg. Sen har du en toppenhylla
Hittade lite bilder på hur jag gjorde själva monteringen av en hyllsektion. Tänker att det kan ju alltid vara någon som kan bli hjälpt av lite detaljbilder om de ska dra igång ett eget bygge. Hoppas bara att barnen aldrig hittar den här tråden och listar ut vem som snott deras penna
Det är klart jag kan bjuda på en uppdatering, även om det inte har hänt så mycket under sommaren.
På ena sidan sitter listerna på framsidan på plats. På de andra sidan tog det stopp när jag behövde hantera eluttaget.
-”Ska jag ringa in en elektriker för att flytta ett uttag?”
-”Ähh, jag kan ju flytta det själv”
-”Men det får jag ju inte”
Efter att ha argumenterat med mig själv i typ 2 månader så bestämde jag mig för att ringa elektrikern på orten kl 10 på förmiddagen, för att få det korrekt och rätt, även om jag skulle kunna göra det själv:
-”Hej, jag heter XX och bor på XX och skulle behöva hjälp att flytta ett par eluttag. Skulle kunna komma förbi och fixa det någon dag?
-”Ja, alltså det är fullt upp just nu, mycket å göra. Sa du att du bodde på XX?
-”Ja”
-”OK, funkar det om jag kommer förbi kl 12?”
Två timmar efter samtalet kommer elektrikern förbi. Monterar bort befintligt uttag, går igenom hur jag vill ha det och lämnar material till mig för att sätta dosor och slang under resten av bokhyllebygget.
-”Ring när det är dags att koppla ihop, så kommer jag förbi då”
Klart på 10 min. Tänk om det alltid kunde funka såhär när man behöver hjälp av hantverkare?
Annars är nästa steg att få på täcksidor och lister på andra sidan så att jag kan spackla skruvhål och måla. Bör inte ta så många timmar, men det är så svårt att hitta motivation till att ställa sig inomhus och snickra när det är
fint väder ute och mycket annat som ska göras.
På ena sidan sitter listerna på framsidan på plats. På de andra sidan tog det stopp när jag behövde hantera eluttaget.
Efter att ha argumenterat med mig själv i typ 2 månader så bestämde jag mig för att ringa elektrikern på orten kl 10 på förmiddagen, för att få det korrekt och rätt, även om jag skulle kunna göra det själv:
-”Hej, jag heter XX och bor på XX och skulle behöva hjälp att flytta ett par eluttag. Skulle kunna komma förbi och fixa det någon dag?
-”Ja”
Två timmar efter samtalet kommer elektrikern förbi. Monterar bort befintligt uttag, går igenom hur jag vill ha det och lämnar material till mig för att sätta dosor och slang under resten av bokhyllebygget.
Klart på 10 min. Tänk om det alltid kunde funka såhär när man behöver hjälp av hantverkare?
Annars är nästa steg att få på täcksidor och lister på andra sidan så att jag kan spackla skruvhål och måla. Bör inte ta så många timmar, men det är så svårt att hitta motivation till att ställa sig inomhus och snickra när det är
CRM expert (:))
· Skeppsås / Vävinge
· 33 inlägg
Sen - det ser jättesnyggt ut !!!
Riktigt snygg bokhylla.B Bjoellander skrev:Det är klart jag kan bjuda på en uppdatering, även om det inte har hänt så mycket under sommaren.
-”Ja”
Sen tycker jag inte man ska "klaga" på hantverkare. Vi byggde nytt för två år sen och han sen haft folk här och hjälpt till med allt från markarbete till el flera gånger. Inte problem en enda gång. Nån försening men det händer. Framförallt har alla varit väldigt duktiga på att höra av sig om nåt oförutsägt händer.