Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför beskyller du Mp när man likväl kan beskylla alla andra partier som röstade för?
Varför tror du MP skulle uppfatta det som en beskyllning att man har drivit fram lagen och motsatt sig att den avskaffas? Man är väl rimligen stolt över att ha fått genomföra sin politik i regeringsställning och man lyckades ju ändra på folks handlingsvanor på ett rejält sätt så att många inte längre köper plastbärkassar i butiken. Det måste väl ändå ses som mycket lyckosamt för anhängare av partiet?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför tror du MP skulle uppfatta det som en beskyllning att man har drivit fram lagen och motsatt sig att den avskaffas? Man är väl rimligen stolt över att ha fått genomföra sin politik i regeringsställning och man lyckades ju ändra på folks handlingsvanor på ett rejält sätt så att många inte längre köper plastbärkassar i butiken. Det måste väl ändå ses som mycket lyckosamt för anhängare av partiet?
Det måste väl ses som hål i huvudet att rikta sin frustration mot den som inte initierade förslaget, vilket röstades igenom till och med av partier med monumentalt andra värderingar?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Sverige får inte lagar genom motioner från enskilda partier, det är regeringen som har initiativrätten till lagändringar. Det beror på att vi har ett omfattande utredningskrav inför lagändringar och regeringen är den som sitter på utredningsmusklerna. Ansvarig för en lagändring är således alltid en regering, det är regeringen som är drivande lagstiftare. I detta fall är det regeringen Löfven med miljöpartistisk miljöminister.
Och socialdemokraterna och miljöpartiet hade egen majoritet ?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
Tror mer detta handlar om 50+-are som måste tycka något och få ryggdunkar av andra 50+-are. Har en sån jävla sorglig sån på jobbet, som har hittat någon retorik som verkar gå hem, men han begriper inte vad han pratar om som regel. Väljer ett annat bord när det är lunch om det går.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E erik_83 skrev:
Och socialdemokraterna och miljöpartiet hade egen majoritet ?
Nej, det vet du väl att de inte hade.

Regeringen Löfven hade stöd av andra partier. Två av dem, L och KD ändrade sig senare om plastpåseskatten och i regeringsställning avskaffar de nu den.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
Nej, det vet du väl att de inte hade.

Regeringen Löfven hade stöd av andra partier. Två av dem, L och KD ändrade sig senare om plastpåseskatten och i regeringsställning avskaffar de nu den.
Så om man ångrar sig är men fri från ansvar, eller vad är din poäng här egentligen?

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det måste väl ses som hål i huvudet att rikta sin frustration mot den som inte initierade förslaget, vilket röstades igenom till och med av partier med monumentalt andra värderingar?
Det var ju ändå en MP-minister som la förslaget om skatten på riksdagens bord. Och MP som var den som stod på barrikaderna och försvarade förslaget. Sossarna gömde sig ju och L och KD som röstade för förslaget gjorde detsamma och ändrade sig senare och avskaffar det nu i regeringsställning.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Det var ju ändå en MP-minister som la förslaget om skatten på riksdagens bord. Och MP som var den som stod på barrikaderna och försvarade förslaget. Sossarna gömde sig ju och L och KD som röstade för förslaget gjorde detsamma och ändrade sig senare och avskaffar det nu i regeringsställning.
Som du vet krävs stöd i riksdagen för att fatta beslut, varför samtliga folkvalda ledamöter som röstade ja till förslaget bär ansvar för plastpåseskatten. Inte endast ett parti.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så om man ångrar sig är men fri från ansvar, eller vad är din poäng här egentligen?
Min poäng är att beskriva verkligheten, det politiska skeendet i denna fråga.

Vad är din agenda?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Som du vet krävs stöd i riksdagen för att fatta beslut, varför samtliga folkvalda ledamöter som röstade ja till förslaget bär ansvar för plastpåseskatten. Inte endast ett parti.
Jag vet inte vad du menar med ansvar här. Kan du specificera?

Vad är din agenda?
Fast du beskriver ju inte verkligheten. Du lyfter fram de som du anser är verkligheten.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E erik_83 skrev:
Fast du beskriver ju inte verkligheten. Du lyfter fram de som du anser är verkligheten.
Vad har jag haft fel i? Kan du specificera? Jag har försökt beskriva verkligheten så bra jag kan.

D

Vad är din agenda?
Jag vet inte vad du menar med ansvar här. Kan du specificera?
För beslutet att införa plastpåseskatten.

Claes Sörmland
Bra, det såg lite skakigt ut där ett tag!

För beslutet att införa plastpåseskatten.
Och vad menar du då med ansvar för beslutet att införa plastpåseskatten?

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
D
Och vad menar du då med ansvar för beslutet att införa plastpåseskatten?
Det verkar inte som att du inte vill förstå, Claes.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.