Mikael_L
L lbgu skrev:
Nån hade kunnat skriva att det var sossarnas fel. Hade du blivit upprörd då med fast det också är korrekt?
Jag har väl blivit lite less på ifall det alltid var sossarna som pekades ut som skyldiga till all världens ondska, eller om det var moderaterna t.ex.
Nu är MP och SD mer i denna skottgluggen än de andra partierna, och jag tröttnar på de som hela tiden ska smeta på skit på dessa partier som inte är sant, som inte har med verkligheten att göra.
L lbgu skrev:
Jag bara påpekade att eftersom MP röstade för det så var de skyldiga till införandet. Ihop med en massa andra givetvis, men det fråntar inte dem deras ansvar.
Nu har jag inte riktigt fakta i denna fråga, men jag gissar ju att MP tyckte det var ett bra förslag och röstade med, så i viss mång har du rätt, men man ska kanske mest jaga det parti som satt frågan på dagordningen.
L lbgu skrev:
Sen kan det ju även på ett högre plan anses att MP är skyldiga eftersom deras aktivism av någon anledning drivit en massa andra partier att försöka verka miljövänliga genom att lägga förslag i Riksdagen som de tror ska generera röster.
Sen om man ser på de frågor MP driver så inser man lätt att miljön inte är deras främsta drivkraft precis.
På detta vis att se det så är SD skyldiga till allt möjligt då deras aktivism drivit andra partier i en viss riktning, L är skyldiga till allt möjligt (kanske mest privatiseringar), M skyldiga till allt möjligt, V skyldiga till allt möjligt, S skyld...

ja och så vidare, alla partier driver ju både enskilda frågor och ideologi - så vad hade du förväntat dig?

(Jag har heller aldrig röstat MP, och inte S under de senaste 35 åren, så det är inte av ideologiska skäl jag försvarar något parti)

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Tog och kollade upp vad matbutikerna tar för en vanlig plastbärkasse (cirka 25-40 liter):

Butik:Pris: [SEK]
Hemköp3,50
Coop Forum3,95
ICA Maxi/Kvantum4,00
Willys4,00
Lidl?
EKO Stormarknad26-liter 4,95 44-liter 5,95
Shell-
Circle K-

För några år sedan var tillverkningspriset uppe och det var då 0,85 SEK/påse. Så ett pris på 2 SEK är nog mer i paritet med kostnaden.

Plastpåseskatten 2020-05-01 - 2024-10-31 hejdå ;)

clasohlson.com: Clas Ohlson byter till plastpåsar tillverkade av sockerrör (2017-05-31)

Redigerat:
Tillgång och efterfrågan, det är bara att gå till en annan butik om plastkassen är för dyr 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag inte riktigt fakta i denna fråga, men jag gissar ju att MP tyckte det var ett bra förslag och röstade med, så i viss mång har du rätt, men man ska kanske mest jaga det parti som satt frågan på dagordningen.
Ja även om initiativet till skatten ursprungligen kom från L så var det regeringen Löfven med miljöpartistisk miljöminister som införde den. Och dess försvarare var i huvudsak Miljöpartiet medan S duckade. SVTs Mats Knutson:

Text om Socialdemokraternas roll och Miljöpartiets försvar av plastpåseskatten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vem-kommer-att-sakna-plastpaseskatten

Så nog ska MP ges äran eller ansvaret för denna skatt beroende vad man tycker om den. Utifrån rent objektiva grunder.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det var under Jan Björklunds tid som partiledare som Liberalerna i budgetmotionen inför 2019 presenterade förslaget om en särskild skatt på plastbärkassar. ”För att styra konsumtionen mot mer återvinning och förnyelsebara råvaror vill vi införa en plastpåseavgift”, skrev partiet i motionen. En annan förklaring var ett särskilt EU-direktiv om att minska användningen av plastbärkassar.

När Januariavtalet med S, C och MP ingicks fick L gehör för sitt förslag, som infördes 2020. Endast M och SD röstade emot i riksdagen då.
Nja, tycker fortfarande att man kan ge L äran, att peka finger mot Mp när nästan hela riksdagen röstade för tycker jag är oschysst.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Texten med angiven källa..
svt.se: Vem kommer att sakna plastpåseskatten? (2023-04-20)
"Det var under Jan Björklunds tid som partiledare som Liberalerna i budgetmotionen inför 2019 presenterade förslaget om en särskild skatt på plastbärkassar. ”För att styra konsumtionen mot mer återvinning och förnyelsebara råvaror vill vi införa en plastpåseavgift”, skrev partiet i motionen."

Folkpartiet kanske formellt lämnade in motionen men miljöpartiet är nog de som tryckt upp saken i ansiktet på folk. Responsen är därefter.

Claes Sörmland
Sverige får inte lagar genom motioner från enskilda partier, det är regeringen som har initiativrätten till lagändringar. Det beror på att vi har ett omfattande utredningskrav inför lagändringar och regeringen är den som sitter på utredningsmusklerna. Ansvarig för en lagändring är således alltid en regering, det är regeringen som är drivande lagstiftare. I detta fall är det regeringen Löfven med miljöpartistisk miljöminister.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Texten med angiven källa..
svt.se: Vem kommer att sakna plastpåseskatten? (2023-04-20)
"Det var under Jan Björklunds tid som partiledare som Liberalerna i budgetmotionen inför 2019 presenterade förslaget om en särskild skatt på plastbärkassar. ”För att styra konsumtionen mot mer återvinning och förnyelsebara råvaror vill vi införa en plastpåseavgift”, skrev partiet i motionen."

Folkpartiet kanske formellt lämnade in motionen men miljöpartiet är nog de som tryckt upp saken i ansiktet på folk. Responsen är därefter.
Varför beskyller du Mp när man likväl kan beskylla alla andra partier som röstade för?

Köpte 1500 plastkassar innan skatten infördes. De är sedan några månader sedan slut. Så jag är mycket tacksam att denna idiotskatt är borta.

Däremot tycker jag att handels pris på närmare 4 kr st är rent ocker. Max 1 kr st är ett riktigt pris tycker jag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Köpte 1500 plastkassar innan skatten infördes.
Några tips om dylika inköp?
Var, hur mm?

• Gilla
Trojo
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför beskyller du Mp när man likväl kan beskylla alla andra partier som röstade för?
Det är för det är en surgubbe bakom tangenterna, som är självgod utan anledning, vars osäkerhet i kombination med konsumtion av andra likasinnades inlägg märkt att det sällan ges mothugg när man hånar ett litet parti som mp med "snälla" värderingar, även på felaktiga grunder. Utan man får ryggdunk i form av likes som fyller livet med mening och gemenskap.

Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Jag köpte faktisk på ICA då påsarna kostade 3 kr. Grossisten Tingstad sålde förr sådan här påsar men verkar inte längre sälja. Förhoppningsvis kommer det in i sortiment igen efter skatten är borttagen.

Mikael_L
spikplanka spikplanka skrev:
Några tips om dylika inköp?
Var, hur mm?
papperskungen.se köpte jag ifrån.
Men jag tycker det ser ut som att de endast har papperskassar nu.

Men här har du t.ex.
https://www.kontorsgiganten.se/barkasse-hangsel-ld-20l-35my-vit-500-fp-p-25
Den här är på 35µ tjocklek, lika som de jag beställde, men jag skulle ärligt talat hellre valt något lite kraftigare plast för att jag återanvänder ju mina påsar så mycket, och då är 35µ lite klen plast.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Borde gå att köpa för grossistpris. Har för mig en sådan där papperskartong med bärplastpåsar rymmer 1000 st?

Problemet för mig är att jag vill ha minst 35 l helst 40 liters storlek och i LD kvalitet. Har sökt lite på kinesiska sidor men hittar bara HD kvalitet. Får kanske tänka om och börja använda HD.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.