7 171 läst · 146 svar
7k läst
146 svar
Plastpåseskatten avskaffad idag
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Jag förstår det, du har säkerligen rätt. Men applicerar man "storbolagslogik" borde de fokusera på sin kärnverksamhet där de har bäst marginaler och outsourca resten, vilket var en rätt komisk tanke jag var tvungen att dela 🤣
Letar du fortfarande efter dina källor nu ett dygn senare eller?W WFD skrev:Har du säljstatstiken på allt det här så man kan jämföra? Kan leta upp och se om jag hittar men, att det importerats större mängder med vad vissa definierar som "oljeplast" torde inte vara någon direkt nyhet. Att hänvisa till att det bara skulle vara några från SD som hävdar det är lika infantilt som att hävda att plastpåseksatten är något som Salladskommunisterna MP drev igenom. Så hur var det med källkritiken?
Jag tog mig också friheten att leta efter denna fakta du hänvisar till, hittade några nyhetsartiklar om att avfallspåsar på rulle ökat 75% i försäljning 2021, men inga källor därefter, och ingen källa alls kring hur stor ökning av import från asien av avfallspåsar som skett. Sen hittade jag också en källa från svensk kemiindustri där man tog upp att ett enskilt företag som tillverkar bärplastpåsar till mataffärer i sverige har skurit ner sin produktion kraftigt, vilket ju är ganska självklart eftersom det säljs mycket färre och detta företag inte verkar tillverka avfallspåsar på rulle.
Blev ärligt talat lite förvånad att det inte finns någon lättillgänglig statistik på importen, nästan så att man kan bli konspiratorisk. Jag gissar ändå att importen ökade efter förbudet, men att svensk industri ökat tillverkningen och att nu tillverkas de flesta avfallspåsar på rulle av återvunnen plast i sverige och importen är lägre.
Fast alla partier som röstade för skatten i Riksdagen är väl skyldiga till att den infördes. Så även MP kan beskyllas för skatten ifall man önskar göra det. Jag antar att skatten inte gått igenom ifall MP röstat emot.E erik_83 skrev:
Exakt. Alla som röstade för den ska ta ansvar för den. Så hur kan de va MPs fel? Är väl isf allas fel ? Jag har aldrig röstat på MP men de är duktigt tröttsamt att hela tiden höra på högermänniskor som beskyller allt dom inte gillar på MP, oavsett vem som lagt fram förslaget och tagit beslutet.L lbgu skrev:
Nån hade kunnat skriva att det var sossarnas fel. Hade du blivit upprörd då med fast det också är korrekt?E erik_83 skrev:
Jag bara påpekade att eftersom MP röstade för det så var de skyldiga till införandet. Ihop med en massa andra givetvis, men det fråntar inte dem deras ansvar.
Sen kan det ju även på ett högre plan anses att MP är skyldiga eftersom deras aktivism av någon anledning drivit en massa andra partier att försöka verka miljövänliga genom att lägga förslag i Riksdagen som de tror ska generera röster.
Sen om man ser på de frågor MP driver så inser man lätt att miljön inte är deras främsta drivkraft precis.
När vissa personer har MP tourettes så blir de lite tröttsamt Ja. Och när man vet att alla partier är ansvariga men trots de hela tiden väljer ut ett så gör man de ju medvetet.L lbgu skrev:Nån hade kunnat skriva att det var sossarnas fel. Hade du blivit upprörd då med fast det också är korrekt?
Jag bara påpekade att eftersom MP röstade för det så var de skyldiga till införandet. Ihop med en massa andra givetvis, men det fråntar inte dem deras ansvar.
Sen kan det ju även på ett högre plan anses att MP är skyldiga eftersom deras aktivism av någon anledning drivit en massa andra partier att försöka verka miljövänliga genom att lägga förslag i Riksdagen som de tror ska generera röster.
Sen om man ser på de frågor MP driver så inser man lätt att miljön inte är deras främsta drivkraft precis.
Eller så tycker man att de förtjänar det. Finns väl få partier som med så liten röstandel lyckats ställa till med så mycket skada som just MP. Så skulle de få lite oförtjänt kritik så sover inte jag dåligt över det.E erik_83 skrev:
Finns ganska många småpartier genom åren som fått igenom idiotiska förlag. Liberalerna har ju skrotat skolan rätt duktigt och dom har väl aldrig varit särskilt stora. Kd med vården osv.L lbgu skrev:
Håller med, tyvärr har en idiotprivatisering av verksamheter som bäst sköts i statlig regi mest lett till katastrof. Bara att svenska tåg är sämre att gå i tid än ukrainska säger en del. Fast jag tycker nog ändå att MP spelar i en liga för sig. Bara se vad deras partikamrater sysslar med i Tyskland. Mer verklighetsfrånvänt gäng får man leta efter.E erik_83 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 053 inlägg
Kan du ge dig faen på att jag irriteras av! Eller, jag har ju förstås ett lager med systemkassar som jag fortfarande använder på fredagarD Den ofrivillige klåparen skrev:
Så jag irriteras inte, trallalallala.
/W