Patrik440 Patrik440 skrev:
Hos ICAhandlarna får butikerna sätta pris själv och det märkte jag utav igår
Denna sänkning möjliggör att köpa en grossistförpackning. Så kan de miljökassa bäst de vill ;)

Jag tycker om de stora tjocka påsarna även om de behöver användas hundratals gånger. De är bara trevligare att använda. Styvare material, enklare att organisera grejerna i och de är större så jag klarar mig oftast med bara en väska. Vanliga plastpåsar kommer hem snabbare än vi lyckas få bort dom som soppåsar trots vi använder som sådana, har en överfull låda med plastpåsar...

Patrik440 Patrik440 skrev:
Hos ICAhandlarna får butikerna sätta pris själv och det märkte jag utav igår då påsen kostade lika mycket som förra tisdagen..

[bild]

[bild]
Då är vi billigare i Sverige för vi tar 3.89 😂🥳

Felpost.

D Dwerg skrev:
Felpost.
ja alla din inlägg är sådana

• Gilla
  • Älska
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Fortsätter med tygkassarna som hängt med i 15 år nu. En tvätt om året räcker som underhåll och vi slipper pås-kaoset under diskbänken.

Det blir nån pappkasse ibland för att komplettera, dessa funkar bra till pant och återvinning sen.

Soppåsar köps på rulle, cirka 50-60 öre påsen, varför betala mer för nåt det står ica på?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är glädjande att skatten på plastpåsar gjort nytta, målet att minska antalet påsar per person är uppnått.

Och jag -sextioårig man- kommer fortsätta som tidigare med att använda de påsar som finns i hemmet.
Ett gäng tygpåsar, ett gäng grova plastpåsar (som också används på semester och när jag packar vadarbyxor för flugfisket) samt de papperskassar vi någon gång ibland köper. De används 5-10 gånger för handel och sedan står de i skrubben och fylls med återvinning, en för plast, en för papp, ...
När de går sönder går de till återvinning.

Jag har alltid förundrats över de som lägger så mycket kraft på att beklaga sig över skatt på plastpåsar. Och ständigt gnäller över miljöpartiet trots att flera partier -ja, även KD- tyckte det var en bra idé med skatt jämfört med ett förbud och/eller böter.

• Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag har alltid förundrats över de som lägger så mycket kraft på att beklaga sig över skatt på plastpåsar.
Papperspåsar går lätt sönder när de blir det minsta våta. Detta uppstår när man bär hem frysvaror som orsakar kondens. Eller om man går eller cyklar och det börjar regna. Det kan räcka med att sätta ned dessa på en väg som är lite våt så har du ett stort problem att få hem matvarorna.
Skall man bara bära varorna från kassan till bilen och sedan in i huset så är det förstås ett till mestadels negligerbart problem. Men man kanske vill orsaka mer biltransporter så man kan kassera in bränsleskatt?

Det är dessutom en pekpinne från en regering som saknar kredibilitet. Plastpåsar mm som utgör problem kommer primärt från Asien mm.

I Sverige har producenter gjort stora investeringar för att tillverka plastpåsar från sockerrör, potatis mm så att de produceras miljövänligt och kan destrueras i naturen utan handpåläggning. Dessa förstörde man investeringen för.

Som soppåse så kan plastpåsarnas handtag enkelt förslutas. För papperspåsarna fungerar det inte riktigt.

• Gilla
Tchar och 1 till
  • Laddar…
Till 95 % använder vi kraftiga plastkassar när vi handlar.
Jag tror de äldsta är från 2013, har bilder på en av dem när vi packar lakan i den för en färd till Tyskland. De äldsta är slitna och vi har olika åsikter hemma om de skall kasseras eller inte. Jag har tydligen blivit gubbe(?) så jag tycker det räcker att tvätta av dem.

Men pappkassar fungerar för det mesta av handlandet. Vi köper kanske två sådana per år.
Cykel med en släpvagn fylld med varor i plastkassar, varav många är från en butik med namnet Maxi, fastspända med blått nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bra vi har en regering som tar krafttag på miljöområdet. Miljöminister Pourmokthari kan lägga till ännu en åtgärd för miljöns bästa till listan över utförda åtgärder. Typ minskad reduktionsplikt (vilket leder till lägre dieselpris), slopade elbilssubventioner, ökade avdrag för jobb pendling med bil, sänkta naturvårdsanslag, stopp för havsvindkraft etc etc.

Mikael_L
S Snel77 skrev:
Bra vi har en regering som tar krafttag på miljöområdet.
Det är ju förstås helt sant, även utan ironi.

Krafttag kan det vara, men kraften kan ju användas till att skärpa upp det hela, eller slappa ner det hela. :)

Mikael_L
Men i stort tycker jag nog att denna plastpåseskatt ändå är en microfråga, en fråga som inte är värd att lägga någon större energi på, för de viktiga frågorna är magnituder större och viktigare.

Den hållningen antog jag snabbt efter att den första frustrationen hade lagt sig.

Om någon ids kolla genom tråden, så kommer ni se att jag skrev lite i början, sen inget alls länge, och nu skrev jag lite igen när skatten avskaffades, mest för att konstatera att det blev så.

Jag tänkte att skatten nog var lite onödig, men inte helt utan poänger. Och den impact som den gjorde på mitt liv var inte värd att gå omkring och vara arg över.
Jag samlade min energi till andra frågor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.