Hej, lånar tråden. Va med om något konstigt på jobbet härom dagen. Vi bygger inkapslingar för bla ställverk.

Vi lägger då matta på golvet, varpå vi fogar med Simson 70-03 längs väggarna och även som tätning runt spjäll och hål i väggar..

Som videon visar så är det som att det här bildats nån form av ludd på fogarna. Vad är det och vad beror det på?
 
hej!! Riktigt bra handledning! Tack. En fråga. Hur ska jag tänka för denna 20 cm bild där det liksom finns ett glapp! Funkar det med ditt sätt?


I ItWasntMe skrev:
Hej.

Tänkte dela med mig av en ny "hur gör man" tutorial.

Många tycker att det är svårt att silicona och få till en snygg felfri fog, så jag tänkte dela med mig hur man gör för att få den felfri 100gånger av 100. Och det här gäller oavsett om det är badrum,kök,tvättstugan osv osv osv.

Felet i princip alla ovana hemmafixare gör, och även ovana snickare, är att man inte använder vattendiskmedel för att dra ut fogen, vilket resulterar i kaos och enbart kladd.

Det finns många olika teorier om vad som är bäst, vilket som är snyggast, vilket som är minst kladd, vilket man föredrar osv osv osv. Det finns många sätt att dra en siliconfog och håller man på ett tag så finner man sin egna favorit. Vissa använder siliconspadar medans andra föredrar att tejpa osv. Det handlar helt enkelt om tycke och smak.

Just detta inlägg vänder sig till dig som inte hållt på med siliconfog så mycket, eller helt enkelt bara vill veta hur man får till en snygg fog utan kladd på ett enkelt sätt och utan massa tillbehör. Nu börjar vi !



1 - Gör rent bänkskivan och kaklet
[bild]

2 - Förbered momenten snyggt och prydligt. Det du behöver är:
Fogspruta, Silicon, Sprayflaska fylld med vatten och mycket diskmedel, Papper.
[bild]

3 - Skär av spetsen i ca 40-45graders vinkel.
[bild]

4 - Tryck fram silicon i spetsen, släpp trycket i sprutan så det inte fortsätter komma silicon. Torka av nosen. Nu kan du kontrollera starten perfekt.
[bild]

5 - Provdra sprutan utan att trycka fram silicon en gång för att hitta en possition som du tycker är bekvämt att hålla i.
[bild]

6 - Tryck fram siliconet och dra i jämn hastighet efter vägg och bänskiva.
Det gör inget,och det är här många gör fel, det gör inget om det kommer ojämt, tjocka kluttar och pumpmärken i siliconet när du gör omtag med handen och trycker ut mer silicon. Det gör inte heller något om du halkar till och råkar kludda ut silicon vid sidan om. Du kan göra att hav av silicon utan att det gör ngt så länge du INTE petar i det i detta skede.
Vad du än gör, rör INTE siliconet utan vattendiskmedlet. RÖR INTE !

[bild]

7 - Duscha med sprayflaskan RIKLIGT över och siliconfogen.
Blandningen till en sprayflaska är ca, en flaska nästan full med vatten och 4 matskedar yes.
Det är här det första steget till en perfekt siliconfog.

[bild]

8 - Spraya ditt finger med vattnet och dra sen fingret jämns med fogen.
Om det nu var ojämnt, kluddigt, och tjocka kluttar så korvar de nu upp sig på fingret utan att fastna på dig eller på bänkskivan tack vare att vattenskiktet och diskmedlet inte tillåter det att fastna.
[bild]

9 - Spraya fogen igen rikligt med vattnet och ditt finger. Dra fingret jämnt längsmed fogen och njut av synen hur slät och fin den blir.
Upptäcker du att du behöver rätta till ngt parti, spaya lite vatten igen och ditt finger och upprepa. För varje gång du ska dra fingert MÅSTE du spruta på vatten. Vatten i detta skede påverkar inte din skiva eller tätheten på siliconfogen. Perfekt resultat varje gång.
[bild]

10 - Torka bort vattenöverskottet med pappret så nära fogen du kan utan att nudda den.
Skulle du råka komma åt fogen och göra märke i den, på med vatten igen och dra med fingret. Det blir kallassnyggt varje gång.
[bild]

11 - Klar.
[bild]

[bild]

Enjoy the feeling =)
 
  • Grå klinkerplatta med 20 cm glapp ovanför marmorerad arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20 centimeters gap between a grey concrete wall and a black marble counter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Samzoh skrev:
hej!! Riktigt bra handledning! Tack. En fråga. Hur ska jag tänka för denna 20 cm bild där det liksom finns ett glapp! Funkar det med ditt sätt?
Ja det fungerar perfekt. Men beror lite även på om det finns något stöd bakom eller om det bara är tomrum. Är det tomrum så är min rekomendation att du fyller upp springan med en silicon som har en liknande färg som stenen (eller den färg ni vill ha). Sen skrapar av siliconet (med hjälp av diskmedelvatten) så det blir plant som plattan. Sen låter jag det härda en dag. Dagen efter så drar du hela siliconfogen. På så vis behöver du inte ha så bred fog över alla plattor och det blir snyggare. Men med tanke på att jag nu ser att det är en fiberskiva med laminat på, så rekomenderar jag dig att fylla upp fogen så den går en milimiter ovanför snittet ni sågar. Då säkrar ni att det inte kommer krypa in vatten mot trämaterialet.
 
Redigerat:
BobbyBig83 BobbyBig83 skrev:
Hej, lånar tråden. Va med om något konstigt på jobbet härom dagen. Vi bygger inkapslingar för bla ställverk.

Vi lägger då matta på golvet, varpå vi fogar med Simson 70-03 längs väggarna och även som tätning runt spjäll och hål i väggar..

Som videon visar så är det som att det här bildats nån form av ludd på fogarna. Vad är det och vad beror det på?
Hej Bobby. Nej jag har aldrig sett detta förut heller.
Eftersom det var ett tag sen du skrev detta, Fick du klarhet i vad det kunde vara ?
 
Gäller denna guide även för latexfog och TEC7?
 
J johanlund77 skrev:
Gäller denna guide även för latexfog och TEC7?
Latexfog går inte då den är vattenbaserad. Fogen inner ut på skivan som vattenfärg. Så svaret blir sanning med modifikation. Det går, men det blir slabbigt och rinnigt.

Tec7 går bra OM du använder rikligt med dismedel i blandningen. Tec7 är segare och klistrigare. Har man förlite diskmedel i blandingen då hugger massan fast ändå och kladdar.
Är man ovan så rekomenderar jag att prova först för att känna hur det känns.
 
  • Gilla
johanlund77
  • Laddar…
J johanlund77 skrev:
Gäller denna guide även för latexfog och TEC7?
Ett hett tips avseende TEC7 som jag fick här någonstans på forumet är att köpa deras ”cleaner” på spraybruk och spraya den på fogen före glättning istället för diskvatten - funkar riktigt bra och avdunstar helt! Den är lite överprisad och luktar misstänkt lik fogskumsrengöring, men har inte vågat prova med det sistnämnda än... En flaska cleaner räcker onekligen länge iaf!
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Följde denna guide när jag la akrylfog, blev perfekt. Men vid läggning av silikon blir det rent åt sagt åt helvete. Se bilder bifogade. Linjerna är inte raka och ser bara fult ut.

För mycket silikon, för lite?
Eller fel färg helt enkelt, denna syns kanske för mycket, kanske svart hade varit bättre?

20201119_084505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt applicerad vit silikonfog mellan grått kakel och svart golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker det ser ut som tejpen har läckt. Eller så har du haft för lite silikon för att fylla upp det tejpade området.
Borde gå att dra en ny bredare fog över när det torkat fast det ser kanske inte så bra ut.
 
H
I ItWasntMe skrev:
Hej.

Tänkte dela med mig av en ny "hur gör man" tutorial.

Många tycker att det är svårt att silicona och få till en snygg felfri fog, så jag tänkte dela med mig hur man gör för att få den felfri 100gånger av 100. Och det här gäller oavsett om det är badrum,kök,tvättstugan osv osv osv.

Felet i princip alla ovana hemmafixare gör, och även ovana snickare, är att man inte använder vattendiskmedel för att dra ut fogen, vilket resulterar i kaos och enbart kladd.

Det finns många olika teorier om vad som är bäst, vilket som är snyggast, vilket som är minst kladd, vilket man föredrar osv osv osv. Det finns många sätt att dra en siliconfog och håller man på ett tag så finner man sin egna favorit. Vissa använder siliconspadar medans andra föredrar att tejpa osv. Det handlar helt enkelt om tycke och smak.

Just detta inlägg vänder sig till dig som inte hållt på med siliconfog så mycket, eller helt enkelt bara vill veta hur man får till en snygg fog utan kladd på ett enkelt sätt och utan massa tillbehör. Nu börjar vi !



1 - Gör rent bänkskivan och kaklet
[bild]

2 - Förbered momenten snyggt och prydligt. Det du behöver är:
Fogspruta, Silicon, Sprayflaska fylld med vatten och mycket diskmedel, Papper.
[bild]

3 - Skär av spetsen i ca 40-45graders vinkel.
[bild]

4 - Tryck fram silicon i spetsen, släpp trycket i sprutan så det inte fortsätter komma silicon. Torka av nosen. Nu kan du kontrollera starten perfekt.
[bild]

5 - Provdra sprutan utan att trycka fram silicon en gång för att hitta en possition som du tycker är bekvämt att hålla i.
[bild]

6 - Tryck fram siliconet och dra i jämn hastighet efter vägg och bänskiva.
Det gör inget,och det är här många gör fel, det gör inget om det kommer ojämt, tjocka kluttar och pumpmärken i siliconet när du gör omtag med handen och trycker ut mer silicon. Det gör inte heller något om du halkar till och råkar kludda ut silicon vid sidan om. Du kan göra att hav av silicon utan att det gör ngt så länge du INTE petar i det i detta skede.
Vad du än gör, rör INTE siliconet utan vattendiskmedlet. RÖR INTE !

[bild]

7 - Duscha med sprayflaskan RIKLIGT över och siliconfogen.
Blandningen till en sprayflaska är ca, en flaska nästan full med vatten och 4 matskedar yes.
Det är här det första steget till en perfekt siliconfog.

[bild]

8 - Spraya ditt finger med vattnet och dra sen fingret jämns med fogen.
Om det nu var ojämnt, kluddigt, och tjocka kluttar så korvar de nu upp sig på fingret utan att fastna på dig eller på bänkskivan tack vare att vattenskiktet och diskmedlet inte tillåter det att fastna.
[bild]

9 - Spraya fogen igen rikligt med vattnet och ditt finger. Dra fingret jämnt längsmed fogen och njut av synen hur slät och fin den blir.
Upptäcker du att du behöver rätta till ngt parti, spaya lite vatten igen och ditt finger och upprepa. För varje gång du ska dra fingert MÅSTE du spruta på vatten. Vatten i detta skede påverkar inte din skiva eller tätheten på siliconfogen. Perfekt resultat varje gång.
[bild]

10 - Torka bort vattenöverskottet med pappret så nära fogen du kan utan att nudda den.
Skulle du råka komma åt fogen och göra märke i den, på med vatten igen och dra med fingret. Det blir kallassnyggt varje gång.
[bild]

11 - Klar.
[bild]

[bild]

Enjoy the feeling =)
Bra information! Själv använder jag målartejp uppe och nere, (man kan då anpassa fogens bredd på ett annat sätt), fingret doppat vatten och diskmedel, tar bort tejpen och drar en gång till med fingret. Även när man ska byta toalettstol fungerar det bra med målartejp.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Det ska vara mycket diskmedel, inte en droppe utan kanske en msk till ett glas vatten, YES är det som funkar bäst
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
T
B ByggareCurko skrev:
Hej,

Följde denna guide när jag la akrylfog, blev perfekt. Men vid läggning av silikon blir det rent åt sagt åt helvete. Se bilder bifogade. Linjerna är inte raka och ser bara fult ut.

För mycket silikon, för lite?
Eller fel färg helt enkelt, denna syns kanske för mycket, kanske svart hade varit bättre?

[bild] [bild]
Ja, det ser för jävligt ut, hur lyckades du med detta kan man undra?

Bara att skrapa bort med ett rakblad och göra rätt nästa gång, dra på frihand med jämnt tryck på fogpistolen så strängen blir lika tjock hela vägen, spraya på diskmedelsvatten och dra av med baksidan på ett finger med nageln emot så att säga så blir det "hundra gunnar" eller så köper du en silifix och drar av med.

silicone-550.jpg
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
B ByggareCurko skrev:
kanske svart hade varit bättre?
Svårt dilemma. Svart vore säkert bättre mot den svarta bänken men rätt "fel" mot vit vägg. Två olika färger är kanske en möjlighet men det kan nog också se märkligt ut. Vad tycker ni andra avseende färgval?
 
  • Gilla
lars1027 och 1 till
  • Laddar…
B ByggareCurko skrev:
Hej,

Följde denna guide när jag la akrylfog, blev perfekt. Men vid läggning av silikon blir det rent åt sagt åt helvete. Se bilder bifogade. Linjerna är inte raka och ser bara fult ut.

För mycket silikon, för lite?
Eller fel färg helt enkelt, denna syns kanske för mycket, kanske svart hade varit bättre?

[bild] [bild]
Du har haft förmycket silicon i hörnen, och förlite längsmed skivan. Sen har du haft förlite diskmedel när du dragit det slätt (gissar jag). Man bottna med siliconet i fogen så att man kan dra det jämnt. Svårt att säga exakt vad du gjort fel, för gör man som guiden visar så blir det inte bli sådär.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Svårt dilemma. Svart vore säkert bättre mot den svarta bänken men rätt "fel" mot vit vägg. Två olika färger är kanske en möjlighet men det kan nog också se märkligt ut. Vad tycker ni andra avseende färgval?
En fog som mer liknar kaklet/fogen på väggen,funkar bättre mot den vita väggen också:thinking: blir lite "plottrigt"med tre olika nyanser som möts,tycker lilla jag iaf:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.