Tackar för en mycket bra guide!

En annan fördel med att spraya fogen med diskmedelsblandningen är att det verkar bli en slätare yta på silikonet, jämfört med mina gamla fogar som är gjorda "torrt".

Ett litet tips är att inte bara spraya silikonet, utan även fingret, innan man drar så blir fogen ännu lite snyggare de första centimeterna.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hmm, om man nu har en oljad ekskiva, hur gör man då? är lite sådär halv-sugen på att spraya en massa diskmedelsvatten ovanpå skivan som man sen måste tvätta bort dessutom. Måste man maskera med nån plast eller hur sjutton gör man?
 
hej Sezzi. Du torkar rent med trasa där du ska silicona. Sen kan du ta lite t-röd och varsamt torka med det där du ska silicona. Efter det följer du bara guiden. En homogen träskiva tar inte skada av lite diskmedelsvatten för en kort stund.
Låt sen fogen härda en dag, och efter det kan du olja din träskiva vidare. Träskiva är juh ett levande material som alltid behövs oljas lite då o då. Så att du tar bort lite olja när du torkar rent med tröd där du ska foga gör inget.
Men som sagt, det krävs lite varsamt handlag och finess, Så ta det metodiskt och lugnt så blir det bra. Kom ihåg att får du ut siliconet ojämt och får gropar, tryck bara dit lite mer silicon och sen jämna ut tills du är nöjd.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Hejdu..

Hm,ja lite diskmedelsvatten kanske inte är nån större fara ändå, om man kan våttorka det direkt. Men lite tveksam blir jag allt, helst vill jag inte hålla på och olja ännu mer, dvs det är hårdvaxolja jag behandlat skivan med. T-Röd är jag skeptisk mot på en ekskiva.
 
att du är skeptisk och inte känner för att göra vissa saker, kan inte jag råda över. Det enda jag kan göra är att ge en guide över hur vi som jobbar med det proffessionellt dagligen utför det. Vissa saker är mer pill än andra.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Är du 100% säker på att T-Röd och (nästan koncentrerat) diskmedel sprayat "rikligt" på en ekbänkskiva inte kan ge något som helst problem, märken eller dylikt?
 
du ska juh inte dränka hela skivan i tsprit eller såpvatten (blandningen i vattnet ska integå mot koncentrerad utan bara vara lagom. typ 3 matskedar i en spayflaska.) Du behöver inte använda tsprit, det var mitt förslag att du "kan" använda det om skivan är fuktig av olja där du ska silicona. Man får juh bedömma från fall till fall vilket tillvägagångssätt man väljer. Om skivan är hårdvaxad torka bara med trasa så ni känner att det är torrt där ni ska silicona. Sen drar ni siliconsträngen, sen fuktar ni på med såpvatten och slätar ut strängen. Efter det torkar ni bort vattnet så nära siliconsträngen ni kan så att ni inte har vatten liggandes. Bänkskivan är juh skapad för att motstå det mesta eller hur. Ni kommer juh göra ren den med disktrasa i flera år framöver. Så självklart klarar den av lite såpvatten. Jag har själv inte sett er skivbehandling och vad ni gjort. Mittförslag är att ni behandlar skivan helt klart i alla steg ni behöver,. Sen när allt är klart, då siliconar ni, om det är så att ni känner er osäkra.

Jag antar att ni har brädbiten kvar sen ni sågade upp för hålet i bänkskivan. Mitt förslag är att ni provar på den om du är orolig först. Dra en sträng silicon på den, duscha över lite vatten, dra med fingret på den och släta ut lite lätt, duscha på en skvätt till och dra igen med fingret, sen torka du bort överskottsvattnet med en ny trasa. Då får du in känslan och även svart på vitt om det inte lämnar några fläckar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
du ska juh inte dränka hela skivan i tsprit eller såpvatten (blandningen i vattnet ska integå mot koncentrerad utan bara vara lagom. typ 3 matskedar i en spayflaska.) Du behöver inte använda tsprit, det var mitt förslag att du "kan" använda det om skivan är fuktig av olja där du ska silicona. Man får juh bedömma från fall till fall vilket tillvägagångssätt man väljer. Om skivan är hårdvaxad torka bara med trasa så ni känner att det är torrt där ni ska silicona. Sen drar ni siliconsträngen, sen fuktar ni på med såpvatten och slätar ut strängen. Efter det torkar ni bort vattnet så nära siliconsträngen ni kan så att ni inte har vatten liggandes. Bänkskivan är juh skapad för att motstå det mesta eller hur. Ni kommer juh göra ren den med disktrasa i flera år framöver. Så självklart klarar den av lite såpvatten. Jag har själv inte sett er skivbehandling och vad ni gjort. Mittförslag är att ni behandlar skivan helt klart i alla steg ni behöver,. Sen när allt är klart, då siliconar ni, om det är så att ni känner er osäkra.

Jag antar att ni har brädbiten kvar sen ni sågade upp för hålet i bänkskivan. Mitt förslag är att ni provar på den om du är orolig först. Dra en sträng silicon på den, duscha över lite vatten, dra med fingret på den och släta ut lite lätt, duscha på en skvätt till och dra igen med fingret, sen torka du bort överskottsvattnet med en ny trasa. Då får du in känslan och även svart på vitt om det inte lämnar några fläckar.
Självklart ska man inte dränka diskbänken. Det finns heller självklart ingen massa överflödig olja som skall tvättas bort med t-röd..

Lika självklart så rengör man väl inte en träskiva regelbundet med diskmedel?? Iaf inte enligt nån rekommendation jag någonsin sett.

Men bra tips om att använda en testbit, tror jag ska göra så!
 
japp, better safe than sorry. =) lyckatill nu.
 
En obehandlad ekskiva får gärna svarta märken av fukt men en behandlad ska tåla men hel del
 
Det går säkert bra. Använde lite diskmedelsvatten för att göra det snyggt runt diskhon, gick bra där så varför inte i bakkant av skivan.
 
det går utmärkt. Nu slutar vi tramsa och gör inte saker krångligare än vad dom är. Guiden täcker det som behövs att veta. Och nej en ekskiva får inte svarta märken av lite vatten. Ek är det enda träslaget som har ett naturligt rötmotstånd osv.
Därför använder man ekstolpar som man sticker ner i marken på lekplatser osv.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Om du är orolig så skydda skiva med en maskering.
https://www.clasohlson.com/se/Snabbmaskering/31-8575
Du kan även använda papperstejp både under och över fogen och på så sätt även garantera att fogen inte blir större än ni täckt er, papperstejp är bra om man vill göra små fogar.
En del gillar även att använda siliconfogskrapa.
 
I ItWasntMe skrev:
det går utmärkt. Nu slutar vi tramsa och gör inte saker krångligare än vad dom är. Guiden täcker det som behövs att veta. Och nej en ekskiva får inte svarta märken av lite vatten. Ek är det enda träslaget som har ett naturligt rötmotstånd osv.
Därför använder man ekstolpar som man sticker ner i marken på lekplatser osv.
Varför är du så taggarna utåt? Detta är väl ett diskussionsforum, eller vad tänkte du att det var? Skärp till dig.
 
jag har inte tagarna utåt. Jag har tagit mig tid att svara dig sakligt hela tiden om hur du kan göra och inte göra. Och det får räcka för tillfället =)
 
Redigerat:
  • Gilla
Susan Wallenberg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.