Jag drar aldrig med något finger när jag fogar.
Om man skär av pipen rätt så behövs det inte

Vill man var säker på riktigt snygg fog så använd tejp.
Tar väldigt lång tid men du får ett bra resultat.

B
hushem skrev:
Vill man var säker på riktigt snygg fog så använd tejp.
Tar väldigt lång tid men du får ett bra resultat.
nja, inte säkert, för det kan bli en kant....

• Gilla
AnnsoVby
  • Laddar…
Men om man har lagt på för lite fog någonstans så det blir en "grop" har man inte sabbat det då om man sprayar på yes? Hela poängen är väll att inget fäster på en sprayad yta? En grop förblir då en grop...

Arne, det händer ibland. Då torkar du bort lite med papper, fyller på med nytt, och sen drar ut det igen med yesvatten.
Det händer även mig ibland och det går fin fint. När vattnet sen dunstat bort så sitter det som berget.
Så det är inga som helst problem att lägga i mer.

• Gilla
ylletröja
  • Laddar…
Tack för en superb beskrivning!!

/total amatör

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Jag kapar pipen rakt :)
Använder glättningsmedel då jag också har hört att yes påverkar antimögelmedlet i silikonet

nino skrev:
Jag kapar pipen rakt :)
Använder glättningsmedel då jag också har hört att yes påverkar antimögelmedlet i silikonet
Jag tycker att det har sina fördelar att kapa pipen rakt. Men det vore intressant att höra vad du som yrkesman ser för fördelar med det :)

Mycket bra och illustrativ guide - tack!

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, jag har kört med sådan fog, efter att först ha blivit grundligt avrådd och sedan, envis som jag är, utförligt undervisad av glasmästaren ;)

Det funkade fint. Men några viktiga regler gäller. Lägg fogen rätt från början. Pilla inte på den överhuvudtaget. Pilla inte på den överhuvudtaget. Pilla inte på den överhuvudtaget.

Det är de tre sista reglerna som gör att det är så viktigt att få pipen exakt rätt, så att fogen läggs med rätt bredd och tjocklek direkt.
Många glasmästare lägger fogen ganska rätt och sprutar sedan på diskmedel och drar snabbt över fogen med kittkniven. Blir också väldigt bra.

För någon som är duktig på att kitta så tar det ca 10- 15 min att byta ett glas i en normalstor kittad båge med traditonellt linoljekitt. Det inkluderar även rengöring av glaset efter kittning

• Gilla
evvelina87
  • Laddar…
Niq skrev:
Många glasmästare lägger fogen ganska rätt och sprutar sedan på diskmedel och drar snabbt över fogen med kittkniven. Blir också väldigt bra.

För någon som är duktig på att kitta så tar det ca 10- 15 min att byta ett glas i en normalstor kittad båge med traditonellt linoljekitt. Det inkluderar även rengöring av glaset efter kittning
Jag har sett ett par olika glasmästare använda modernt mjukfogs-kitt, och ingen av dem rörde massan på något vis efter att de lagt den. Och det har inte jag heller gjort.

Den förste, som instruerade mig, berättad om några andra "envisa idioter" som kommit tillbaka med nedkladdade rutor och bett om hjälp, efter att ha försökt justera fogen i efterhand. Nu var detta några år sedan, så det kanske har skett lite utveckling och man kan efterjustera nu, vad vet jag. Men, rätt lagd så behövs det ju ändå inte ;)

• Gilla
svanbe
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Jag drar aldrig med något finger när jag fogar.
Om man skär av pipen rätt så behövs det inte
försöker alltid med samma procedur... lyckas alltid klanta mig ngnstans mitt i fogen så man måste vara där med fingret å peta...

thomasx skrev:
Jag har sett ett par olika glasmästare använda modernt mjukfogs-kitt, och ingen av dem rörde massan på något vis efter att de lagt den. Och det har inte jag heller gjort.

Den förste, som instruerade mig, berättad om några andra "envisa idioter" som kommit tillbaka med nedkladdade rutor och bett om hjälp, efter att ha försökt justera fogen i efterhand. Nu var detta några år sedan, så det kanske har skett lite utveckling och man kan efterjustera nu, vad vet jag. Men, rätt lagd så behövs det ju ändå inte ;)
Ja om man är duktig på att dra dom fogarna så behövs det inte göras något åt dom efter. Men om man är lite ovan så är det fullt möjligt att efterjustera dom om man gör på rätt sätt.

Finns nog väldigt få vana glasmästare som efterjusterar någon fog alls. Oavsett om det är kitt på tub, silikon eller någon annan mjukfog. Finns förstås undantag där det behövs men det är mest inom fordonsglasning

• Gilla
Halmsjo
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag tycker att det har sina fördelar att kapa pipen rakt. Men det vore intressant att höra vad du som yrkesman ser för fördelar med det :)
Vet faktiskt inte varför jag gör så... han som lärde mig kapade pipen rakt så då gjorde jag det också
Skär alltid av den lilla ringen som pipen oftast hänger i, många böjer ju bara upp pipen och låter den sitta kvar... det klarar jag inte, jag måste skära bort den :)

• Gilla
pxp och 2 till
  • Laddar…
Perfekt guide bli o lägga bokmärke på den tills man ska sillicona nått nästa gång ☺

Mvh Anders

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.