212 072 läst · 150 svar
212k läst
150 svar
Perfekt Siliconfog varje gång (handledning)
Bästa guiden!
Håller helt med dig att man får bättre känsla när man inte använder redskap.
Sedan ligger en stor del i att lägga strängen jämntjock och inte dra med materialet, då blir det inget kladd!
Snyggt!
Mvh P-A
Håller helt med dig att man får bättre känsla när man inte använder redskap.
Sedan ligger en stor del i att lägga strängen jämntjock och inte dra med materialet, då blir det inget kladd!
Snyggt!
Mvh P-A
Trevligt.
Men tänkte, hur blir det om man inte kan dra en sån jämn och fin grundfog? Menar, en ojämn fog och spraya såpblandning, fäster det då när man drar ut den, altså på ställen som blivit sprayade?
De gånger jag fogat har jag maskerat först innan jag dragit av med fingret, då blir det jämntjockt hela vägen även om man inte är så duktig med fingret.
Men tänkte, hur blir det om man inte kan dra en sån jämn och fin grundfog? Menar, en ojämn fog och spraya såpblandning, fäster det då när man drar ut den, altså på ställen som blivit sprayade?
De gånger jag fogat har jag maskerat först innan jag dragit av med fingret, då blir det jämntjockt hela vägen även om man inte är så duktig med fingret.
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
grundtricket är som sagt att inte lägga så mycket fog från början, då får man sprayblandningen långt in och fogen blir smal. Ju mer man lägger på ju bredare blir det och sprayblandningen kommer längre ut på bänkytan resp kaklet.
Det är ju bara titta på de som är ovana att foga, det mesta hamnar ju på fingret eller redskapet.
Det är ju bara titta på de som är ovana att foga, det mesta hamnar ju på fingret eller redskapet.
Grymt!
I somras provade jag metoden men med fönsterkitt. Det blev fiasko, så gärna tips på hur du gör där!
I somras provade jag metoden men med fönsterkitt. Det blev fiasko, så gärna tips på hur du gör där!
ion, förstår din grundtanke där. Men det är så här. När du drar spetsen mot kaklet/bordsskivan, där själva spetsen möter godset så blir det en vasskant som skär av siliconet. Du ser det intemed ögat men så är det. Överflödet kommer i sin tur vid sidan om och täcker det. När du sen sprayar vattenlösningen och drar med fingret/redskap så knuffar du bort överflödet från där pipen har gått mot bänskivan/kaklet.
Så svaret på din fråga Ion är att det gör inte så mycket om du gör det ojämnt (innom rimliga gränser) och behöver inte oroa dig. Skulle det gå helt åt helsike sprayar du allt med vatten och skrapar bort precis allt. Sen torkar du och börjar om från steg 1 igen.
Som jag skrev tidigare så gör det inget och det råkar bli en blaffa någonstans innom rimliga gränsen. Tömmer du en halvtub på ett ställe så är det klart att du får ett jäkla jobb att få bort det. Men det går.
Siliconfog skall självklart tryckas ut med måtta och en viss känsla, men det behövs inte mer känsla än vad var o en behärskar i detta forum tror jag. Självklart gör ett proffs nästan det perfekt redan vid första utlägget. Sen är det bara finliret med valfrit redskap.
Precis som stefan säger så är grundtricket att inte lägga på förmycket utifrån vad man vill ha för bredd på fogen.
Så svaret på din fråga Ion är att det gör inte så mycket om du gör det ojämnt (innom rimliga gränser) och behöver inte oroa dig. Skulle det gå helt åt helsike sprayar du allt med vatten och skrapar bort precis allt. Sen torkar du och börjar om från steg 1 igen.
Som jag skrev tidigare så gör det inget och det råkar bli en blaffa någonstans innom rimliga gränsen. Tömmer du en halvtub på ett ställe så är det klart att du får ett jäkla jobb att få bort det. Men det går.
Siliconfog skall självklart tryckas ut med måtta och en viss känsla, men det behövs inte mer känsla än vad var o en behärskar i detta forum tror jag. Självklart gör ett proffs nästan det perfekt redan vid första utlägget. Sen är det bara finliret med valfrit redskap.
Precis som stefan säger så är grundtricket att inte lägga på förmycket utifrån vad man vill ha för bredd på fogen.
Hammarfall.
Om det är Äkta fönsterkitt som måste värmas i handen så kan jag erkänna att då är det en glasmästare du skall fråga.
Har själv försökt få det lika snyggt och proffsigt som dem, men det går inte att jämföra.
Det jag vet är dock att du måste ha rätt temperatur på kittet, snabb bestämd rörelse med kniven och rätt vinkel.
Men herregud, det är sjuktsvårt tycker jag.
Använder du fönsterfog på tub och trycker ut med spruta, Sen kör du med kittkniv och drar. Överskottet som klämms åt sidorna låter du ligga kvar och skrapar bort det när det härdat.
Har du bra känsla i handen tar du bort överskottet direkt med en flink hand.
Om det är Äkta fönsterkitt som måste värmas i handen så kan jag erkänna att då är det en glasmästare du skall fråga.
Har själv försökt få det lika snyggt och proffsigt som dem, men det går inte att jämföra.
Det jag vet är dock att du måste ha rätt temperatur på kittet, snabb bestämd rörelse med kniven och rätt vinkel.
Men herregud, det är sjuktsvårt tycker jag.
Använder du fönsterfog på tub och trycker ut med spruta, Sen kör du med kittkniv och drar. Överskottet som klämms åt sidorna låter du ligga kvar och skrapar bort det när det härdat.
Har du bra känsla i handen tar du bort överskottet direkt med en flink hand.
Redigerat:
Jag tittade på när en glasmästare bytte en ruta åt mig en gång och använde modernt mjukfogs-kit på tub. Jag kan säga så här, det tog mer tid att kapa tub-pipen till exakt rätt bredd och vinkel än vad fogningen av hela rutan tog i anspråk - och detta ska läsas som att den första delen är mycket viktig att få rätt.
Jag var på en utställning och tittade på några glasmästare när de kittade fönster. Kan säga det var sjukt att se när man provat själv. Det var traditionellt kitt. Det är roligt att se när de kunniga jobbar.MathiasS skrev:Jag tittade på när en glasmästare bytte en ruta åt mig en gång och använde modernt mjukfogs-kit på tub. Jag kan säga så här, det tog mer tid att kapa tub-pipen till exakt rätt bredd och vinkel än vad fogningen av hela rutan tog i anspråk - och detta ska läsas som att den första delen är mycket viktig att få rätt.
Används silikon fortfarande, jag trodde de flesta använde tec7 istället nu för tiden och den finns även i en flera olika färger om det behövs en färgad fog.
Ja, jag har kört med sådan fog, efter att först ha blivit grundligt avrådd och sedan, envis som jag är, utförligt undervisad av glasmästarenMathiasS skrev:Jag tittade på när en glasmästare bytte en ruta åt mig en gång och använde modernt mjukfogs-kit på tub. Jag kan säga så här, det tog mer tid att kapa tub-pipen till exakt rätt bredd och vinkel än vad fogningen av hela rutan tog i anspråk - och detta ska läsas som att den första delen är mycket viktig att få rätt.
Det funkade fint. Men några viktiga regler gäller. Lägg fogen rätt från början. Pilla inte på den överhuvudtaget. Pilla inte på den överhuvudtaget. Pilla inte på den överhuvudtaget.
Det är de tre sista reglerna som gör att det är så viktigt att få pipen exakt rätt, så att fogen läggs med rätt bredd och tjocklek direkt.
Det finns ett litet problem med gröna Yes diskmedel och mörk fog, fogen kan nämligen få vita fläckar av diskmedelsvattnet, det är av egen erfarenhet, allra helst klinkerfog. Gul yes funkar bra men va sparsam då ni drar silicon på golv.