212 021 läst · 150 svar
212k läst
150 svar
Perfekt Siliconfog varje gång (handledning)
Renoverare
· Skåne
· 8 526 inlägg
Hehe...nino skrev:
Det där med att skära bort ringen är det första jag gör också för att munstycket ska kunna skruvas på så mycket som möjligt då jag varit med om att det släppt och det är mindre kul...
Att du skär den rakt kanske har en fördel att den är liksidig då så du kan röra sprutan hur du vill utan att ändra vinkel så att säga... själv skär jag av den lite lite snett bara.
Intressant! Jag har fogat en del, mitt tillvägagångssätt har varit att kladda på lagom mycket, gärna för lite istället för motsatsen (kan fylla på och dra en gång till där det behövs), sedan förse sig med en kaffekopp såpvatten och doppa fingret i före varje drag. Jag måste torka av fingret ofta och då använder jag toalettpapper, 3-4 meter som jag viker ner i fickan och drar upp nån decimeter varje gång. Man torkar av sig och knölar ihop papperet utan att riva av det, då hänger pappersklumpen kvar utanför byxorna tills man har en kluss med papper och silikon man kan kasta, alltid rent papper att ta av!
Att ha en tygtrasa hängande från byxorna är bra men men får fort slut på rena kvadratcentimeter....
Att ha en tygtrasa hängande från byxorna är bra men men får fort slut på rena kvadratcentimeter....
Följde just guiden noggrant. Min första gång. Är inte helt nöjd men man ska inte ha hybris. Tre gånger behöver man nog pröva innan man får in snitsen. Fogen som jag skar loss hade svartmögel så den nya blev ju såklart milsvid snyggare
Före
Efter 1
Efter 2.
Som man kan se så fick jag lite bubblor på visa ställen. Syns framförallt när man börjar detaljstudera men jag är inte 100 % nöjd. Om jag har ork i sommar så kanske jag skär bort denna nya fogen och testar igen.
Övning ger färdighet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före
Logga in
Skapa konto
Efter 1
Logga in
Skapa konto
Efter 2.
Som man kan se så fick jag lite bubblor på visa ställen. Syns framförallt när man börjar detaljstudera men jag är inte 100 % nöjd. Om jag har ork i sommar så kanske jag skär bort denna nya fogen och testar igen.
Övning ger färdighet...
ååååh va kul få feedback och se att det faktiskt gjorde nytta =)
Synd att det hunnit härda, bubblorna hade du bara kunnat trycka i mer silicon undertiden det fortfarande vad mjukt och sen sprayat på mer vatten och dragit igen med fingret.
Det gör att göra om, och göra om, och göra om tills man är nöjd. Så länge man använder vatten och glättar ut det så blir det kanon när det är klart.
Verkligen kul att se ditt resultat. =)
Vilken skildnad, Fint jobbat.
Synd att det hunnit härda, bubblorna hade du bara kunnat trycka i mer silicon undertiden det fortfarande vad mjukt och sen sprayat på mer vatten och dragit igen med fingret.
Det gör att göra om, och göra om, och göra om tills man är nöjd. Så länge man använder vatten och glättar ut det så blir det kanon när det är klart.
Verkligen kul att se ditt resultat. =)
Vilken skildnad, Fint jobbat.
För att ge dig än lite till feedback så var din guide kanon! Nu när strängen har fått härda till sig några timmar så tycker jag faktiskt den har jämnat ut sig lite mer i ytan. Kan ju vara att man tittade väldigt noggrant när man väl höll på men att nu så har man accepterat det hela... Men överlag blev resultatet kanon!
Tack så mycket för guiden.
Tack så mycket för guiden.
Renoverare
· Skåne
· 8 526 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag har en helt obehandlad askskiva, den ska ju behandlas även på undersidan innan montering, för att den inte ska slå sig?Paul-Staffanstorp skrev:
Så om du har en obehandlad skiva, hur ska man behandla den, bara en del först och sedan resten efter fogen applicerats? Men du kanske mest har skivor som grundoljats från fabrik?
eller ska jag kanske grundolja hela skivan en gång först, och sedan tejpa, osv som du beskriver och sedan behandla skivan ytterligare?
Renoverare
· Skåne
· 8 526 inlägg
Blir svårt att tejpa om den är för oljig så jag hade nog avvaktat att behandla ovansidan tills silikonet är lagt iaf...Snailman skrev:Jag har en helt obehandlad askskiva, den ska ju behandlas även på undersidan innan montering, för att den inte ska slå sig?
Så om du har en obehandlad skiva, hur ska man behandla den, bara en del först och sedan resten efter fogen applicerats? Men du kanske mest har skivor som grundoljats från fabrik?
eller ska jag kanske grundolja hela skivan en gång först, och sedan tejpa, osv som du beskriver och sedan behandla skivan ytterligare?
Du oljar och behandlar skivan precis som vanligt innan. När du oljat och gjort enligt skivtillverkarens rekomendation, kan du utan problem lägga siliconfogen. Skivan ska juh som sagt inte vara plaskblöt av olja utan enbart mättat med olja och sen torkad.
går bra det med. Låt det bara torkas in och mättas. Sen kan du dra fogen. Men det ska som sagt vara torrt inte blött av olja. Då fäster inget.
Anledningen till att inte dra siliconet före, är att om du skulle få ut silicon på ett obehandlat sugande material som trä, så skulle du aldrig kunna få bort siliconet från fibrerna hur mycket du än gnider och slipar. Det skulle resultera i fläckar du du aldrig skulle kunna olja in under en livstid och få pigmenterade.
Anledningen till att inte dra siliconet före, är att om du skulle få ut silicon på ett obehandlat sugande material som trä, så skulle du aldrig kunna få bort siliconet från fibrerna hur mycket du än gnider och slipar. Det skulle resultera i fläckar du du aldrig skulle kunna olja in under en livstid och få pigmenterade.
Tack för att du tog dig tid till att göra denna instruktion!
Kan bara stämma in i kören om att "lagom är bäst". Det jag tar med mig från denna tråd är att spraya på både fog och finger efter varje repa med fingret!
Tidigare har jag paltat med ett glas med diskmedelsvatten som jag doppat fingret/handen i...
Kan bara stämma in i kören om att "lagom är bäst". Det jag tar med mig från denna tråd är att spraya på både fog och finger efter varje repa med fingret!
Tidigare har jag paltat med ett glas med diskmedelsvatten som jag doppat fingret/handen i...