I ItWasntMe skrev:
jag har inte tagarna utåt. Jag har tagit mig tid att svara dig sakligt hela tiden om hur du kan göra och inte göra. Och det får räcka för tillfället =)
Tackar för dina svar, men du måste verkligen inte vara så defensiv. Det är en bra guide, ta inte åt dig för att man ställer några frågor.
 
Snailman
Fogat bänkskiva och diskbänken mot kaklet nu, för mig fungerade det bäst att foga med sprutan, spraya vatten och sedan använda ett rundat verktyg längs fogen, då det var en del fogar mellan kaklen och struktur på kaklet så blev det lite ojämnt, men genom att nu dra med fingret blev det bra.

Drog jag med fingret direkt (utan att använda verktyget) så blev det olika radier på fogen, beroende på att jag inte lyckats få ut lika mycket från fogsprutan hela tiden.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Bra där Snailman. Roligt att höra (och för dig att utföra) att gudien hjälper och det faktiskt blir snyggt. =)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
@ItWasntMe tack för en riktigt bra guide!

En fråga dock som du (eller någon annan) kanske kan hjälpa mig med kring detta.

Vi har bytt ut bänkskivorna i vårt gamla orginalkök från 40-talet som vi är förtjusta i. En av bänkskivorna är drygt 3 m lång och ligger mot en vägg som är kaklad med mosaik sedan tidigare. För att hålla nere kostnaderna ska vi måla över mosaiken i vitt.

Problemet ligger i att mosaik-väggen inte är helt rak, utan löper i en svag båge inåt väggen. Detta medför att skivan inte kan ligga dikt an mot väggen hela vägen utan den på vissa bitar blir det en distans på mellan 3-6 mm.

Jag resonerar som så att en silikonfog blir tillräckligt bred/ djup för att dölja skarven - på dina bilder ser det ut som att fogen slutar ca 5-10 mm från väggen/kaklet. Jag tror det kan gå att dölja skarven med silikonfog utan att det ser ut som en jättekorv med fog, MEN rätta mig gärna om ni tror detta är fel resonerat!?

Dock tror jag (efter att aldrig jobbat med silikon eller liknande) problemet snarare ligger i appliceringen av silikonet och att få det på plats. Risken är att skarven är så pass stor att silikonet rinner ned mellan. Så därför har jag en tanke om att lägga något bakom som liksom "bär upp" silikonfogen under tiden den torkar (detta "något" får ju sedan givetgiv ligga kvar, men primära syftet är ju att motverka att silikonet rinner ned vid appliceringen.

Tack så länge!
/O
 
Du kan inte figursåga bänkskivan lite?
Annars tänker du helt rätt, se till att få stopp på silikonet, jag skulle nog prova att sågs till en liten list som man placerar några mm under skivan eller masonit som man fäster i underkant skiva men då skulle jag bottna med latex först
 
finns 4 lösningar på ditt problem:
1- Antingen figursågar man bänkskivan.
2- Skära av kaklet med stenskiva/rondell så att skivan går att skjuta in under kaklet.
3- Fyll hela eller delvis hålrummet med silicon och vänta 2 timmar, och sen dra den
slutgiltiga snygga fogen när du har mer fyllnad i håligheten.
4- Dra fogen i ett svep och tyck in så mycket fog du känner för när du kommer till
håligheten och vid det partiet bara hålla emot med rätt tryck och fylla upp det i ett svep.

personligen hade jag gått på 4an eftersom jag tycker det är så pass lätt att få till.
Men i ditt fall, tycker jag du kan fylla upp hålrummet med silicon och sen vänta ngra timmar för att dra det sista.
Hoppas det går smidigt för dig. Och kom ihåg, gör inget om det blir klumpigt och blaffigt, så länge du inte rör det eller kladdar i det utan diskmedelsvattnet.
 
Titta även på denna video. Han förklarar väldigt bra (varför man inte skall spraya med tvållösning och dra med fingret).

 
En engelsman som försöker sälja en produkt....
 
  • Gilla
Susan Wallenberg och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack för en jättebra guide!!

Jag ska dock göra en fog i ett hörn, mellan en vitmålad vägg och en blåmålad vägg. Färgen är vattenbaserad. Jag är rädd för att jag kommer kladda lite över den blåa väggen och att det kommer synas även om jag sprutat med såpavatten. Jag är också rädd för färgskiftningar i färgen pga såpavattnet, då det är en ultramatt färg.

Är mina farhågor befogade? Måste jag tejpa innan? (Är inget problem förvisso, handlar om ett hörn)

Tacksam för svar, kanske någon som redan provat?
 
Låter ju som att du ska lägga en akrylfog, inte en silikonfog? Se då till att du skaffar en övermålningsbar akrylmassa. så borde det inte bli några problem.
 
du får förklara lite utförligare. Är det en bänkskiva du ska silicona mot och den är placerad i ett hörn där ena väggen är vit, och den andra väggen är blå? Och du vill dra en fog från ena väggen över till den andra och du har ett 90gradigt hörn ? Normalt borde det inte vara något problem då vattenlöslig färg inte är löslig i vatten då den torkat. Men är den helmatt så kan det skifta om du har otur. Du kan köpa målartejp (den lila varianten som är gjord enkom för att maskera på färg som är ömtålig) och maskera på väggen. Sen gör som i guiden. Självklart dränker du inte väggen i spåvatten utan använder sunt förnuft i lagom mängd=)
 
Aldrig silikon mot målade ytor då det sen är kört så man inte kan måla om ifall det behövs.
 
  • Gilla
pxp och 2 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
du får förklara lite utförligare. Är det en bänkskiva du ska silicona mot och den är placerad i ett hörn där ena väggen är vit, och den andra väggen är blå? Och du vill dra en fog från ena väggen över till den andra och du har ett 90grad...
Hej, nej det är alltså bara två helt vanliga väggar.

Från ditt å pål's svar så fattar jag det som att jag ska tejpa, och använda akryl. Det ska jag nog klara!

Tack för svar.
 
föraren, det stämmer. Då ska du använda premiumakryl/målarfog (samma sak). Den klarar av att flexa mer ( än villig skitakryl aka byggmax för 10kr tuben) utan att spricka. Den ska du INTE ha såpvatten på utan den ska du dra jämn bara med fingret eller valfritt hjälpmedel. Har du vatten på den så kommer den rinna och flyta ut då den är löslig i vatten innan den torkat. Kostar ca 70-100kr tuben. Vill du ha det absolut bästa som de flesta målare använder idag, så köper du Tec 7. Den spricker aldrig och fäster även på skitiga ytor. Tec7 kan du använda såpvatten på då den inte är lösningsbar i vatten. Tec 7 kostar ca 190kr.
 
Har ni tips på vilka silikon som håller sig snyggast, ex v utan mögelpåväxt?

Läste först tumregel att ättiksyrabaserade skulle vara bättre än andra,
besökte olika handlare och fick svar på annat såsom hållfasthet och arbetsmiljö.

Pattex har en ny som heter Antimögel/ Anti mould,
men jag har inte hittat fog för påståendet än, de hänvisar till Institut Fresenius.
http://www.pattex.se/gor-det-sjalv/produkter/fogmassor/antimould-silicone.html

Jula har produkten i kulören vit.

Tack för tips och diskussion, kakelfogarna/groparna är en källa till "ofog", kanske någon har tips även där förutom att fingerkänslan är bra. I synnerhet fasettkakel s k metro är det jag främst undrar om.

Nej jag har inga kopplingar till företagen. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.