212 021 läst · 150 svar
212k läst
150 svar
Perfekt Siliconfog varje gång (handledning)
Renoverare
· Skåne
· 8 526 inlägg
Samma färg som hårdfogen alla dagar i veckan... i min värld.Alfredo skrev:
Dock känns det som det använts silvergrå/ljusgrå och jag hade nog hellre kört på en grad mörkare som hade matchat plattorna bättre... typ grå/cementgrå etc.
vatten på akrylfog blir rinnande målarfärg (tänk akrylfärg på papper), fungerar helt ok på byggfog och utefog, fungerar inte så bra på fönsterkit (rinner). Fungerar bäst på Siliconbasserat. För Tec7 krävs det mer diskmedel för att kunnas dras ut bättre, Tec 7 fäster som sagt på det mesta och man måste veta hur mycket man kan lägga på som grundsträng, finns inget utrymme för att lägga på förmycket och skrapa av. Tec7 kan man oftast bara jämna till. Men tutorialen vänder sig som sagt till Silicona bänkskiva etc. Dvs... Silicon.G Gamlehav skrev:
Tack TS för bästa svaretI ItWasntMe skrev:vatten på akrylfog blir rinnande målarfärg (tänk akrylfärg på papper), fungerar helt ok på byggfog och utefog, fungerar inte så bra på fönsterkit (rinner). Fungerar bäst på Siliconbasserat. För Tec7 krävs det mer diskmedel för att kunnas dras ut bättre, Tec 7 fäster som sagt på det mesta och man måste veta hur mycket man kan lägga på som grundsträng, finns inget utrymme för att lägga på förmycket och skrapa av. Tec7 kan man oftast bara jämna till. Men tutorialen vänder sig som sagt till Silicona bänkskiva etc. Dvs... Silicon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej tack för en utmärkt guid! Blir dock lite förvirrad, är det så att mellan bänkskivan och kaklet använder jag silikon och mellan den målade väggen i hörnet/kakel och överskåp/kakel använder jag premiumakryl/målarfog?I ItWasntMe skrev:vatten på akrylfog blir rinnande målarfärg (tänk akrylfärg på papper), fungerar helt ok på byggfog och utefog, fungerar inte så bra på fönsterkit (rinner). Fungerar bäst på Siliconbasserat. För Tec7 krävs det mer diskmedel för att kunnas dras ut bättre, Tec 7 fäster som sagt på det mesta och man måste veta hur mycket man kan lägga på som grundsträng, finns inget utrymme för att lägga på förmycket och skrapa av. Tec7 kan man oftast bara jämna till. Men tutorialen vänder sig som sagt till Silicona bänkskiva etc. Dvs... Silicon.
Var på gång att börja foga allt med silikon,
Men ju mer jag läste i tråden så blev jag förvirrad
- Hur du skall göra beror alldeles på vad du själv kan och vad du vill ha för resultat.A Azpen64 skrev:[bild]
Hej tack för en utmärkt guid! Blir dock lite förvirrad, är det så att mellan bänkskivan och kaklet använder jag silikon och mellan den målade väggen i hörnet/kakel och överskåp/kakel använder jag premiumakryl/målarfog?
Var på gång att börja foga allt med silikon,
Men ju mer jag läste i tråden så blev jag förvirrad
Skall en mjukfog målas så kan det inte vara silicon, eftersom inget fäster på silicon. I de flesta fall som din bild visar så använder man silicon mellan vägg och kakel, samt mellan vägg och bänkskiva. Vilken färg du vill ha på den kan bara du bestämma eftersom det handlar om tycke och smak. Men vanligast hade nog varit att använda samma färg på siliconet som du har på fogen, och aplicera på båda ställena. Men det är som sagt efter ditt eget tycke och smak.
Vill du istället måla med väggfärg på den så måste du använda alkryl/målarfog/tec7 etc. Dock inte silicon som poängterats tidigare.
Tutorialen handlar dock om hur man lägger siliconsträngen.
Redigerat:
God afton! Tack för tipsen om hur man får en snygg fog. Jag tror jag lyckades hyffsat med att lägga ny fog i duschen nu ikväll På bilden ser ni min fog som är mellan golv och vägg. Nu kommer dock en fråga som jag tror jag inte sett svaret på i tråden. När kan jag låta min fru ta en dusch igen? Jag har läst att torktiden är 24h för 2mm. Denna fog är nog ca 5 mm, det ser iaf lika brett ut som en normal kakelfog. Hur länge måste vi då vänta innan vi kan ta en dusch tror ni och vad riskerar man om man duschar innan det härdat helt och hållet? Det är golvvärme btw och såhär års är golvet varmt och skönt om det nu påverkar. Tacksam för snabbt svar om någon har ett
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Skåne
· 8 526 inlägg
Skall det vara vanlig hård kakelfog istället menar ni eller nåt annat? Nackdel med silikon?
Den gamla fogen som var där innan hade blivit helt mjuk och geggig så jag behövde byta till nåt annat, troligtvis var det inte silikon innan sa någon, oklart vad. Nåväl, nu har jag silikonat iaf så om det inte är heltokigt så får det sitta där.
Den gamla fogen som var där innan hade blivit helt mjuk och geggig så jag behövde byta till nåt annat, troligtvis var det inte silikon innan sa någon, oklart vad. Nåväl, nu har jag silikonat iaf så om det inte är heltokigt så får det sitta där.