G Greger_08 skrev:
Dom brunröda sänkte nyligen min mors garantipension med en tusing..
Om du läser mina inlägg så förstår du nog att jag inte står på den sidan heller. Vad gäller din mor så anser jag det är beklämmande att om en människa arbetat hela sitt liv i Sverige skall tvingas till någonting som garantipension. Hennes arbetsgivare och samhället borde ha sett till så att hon får en dräglig pension. Det finns många utgifter staten kan spara på för att lösa det. En är eu-avgiften, annat är politikerlöner, ett tredje är att återinföra tjänstemannaansvaret. Det finns mycket mer, men dessa är en bra början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det var åtminstone mindre orättvist. Jag hade gärna sett att alla betalade 0:- i skatt, att alla länder höll varandra händerna och sjöng cumbaya, att ingen behövde sjukvård, att brott inte fanns, osv, men så fungerar inte världen. Då anser jag att det är extremt osmakligt att straffskatta gamla och sjuka. De borgerligas infantila experiment funkade ju bevisligen inte eftersom de backat från särskattning och de allt vackert fick acceptera att det faktiskt finns sjuka och skadade i samhället (hör och häpna alla borgare!) eftersom den enorma majoriteten av dem sjukskrevs av läkare omedelbart igen. Så...ja, borgarna behandlar vårt land som ett jävla experiment. De vill testa sina ad hoc teorier, och går vääääldigt ofta bet då resultatet visar annat.
Att de sedan tycker det är asviktigt att kunna köpa rödtjut en söndagskväll...ja,det påvisar ju var nivån ligger bland deras anhängare.
Det där med rättvisa är mångfacetterat. ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. ” Jag antar att detta med sänkt skatt på arbete var för att stimulera produktionen (av var och en…) så att tilldelningen baserat på behov kunde öka. Men vad vet jag, borgarna är ju inte marxister ;). Å andra sidan är det kommunister som dricker rödtjut :D. Om den idealvärld du beskrev inledningsvis uppstår kan vi lika gärna betala 100% i skatt och hålla varandra i händerna.
 
P Pin skrev:
Det där med rättvisa är mångfacetterat. ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. ” Jag antar att detta med sänkt skatt på arbete var för att stimulera produktionen (av var och en…) så att tilldelningen baserat på behov kunde öka. Men vad vet jag, borgarna är ju inte marxister ;). Å andra sidan är det kommunister som dricker rödtjut :D. Om den idealvärld du beskrev inledningsvis uppstår kan vi lika gärna betala 100% i skatt och hålla varandra i händerna.
Nej de är de inte, de är ofta egoister :)
Ja men eller hur? Jag undrar varför det är borgare som bölar så efter det :D
Exakt, men vi kan också välja att leva efter en i mina ögon fin devis; "be yourself, by yourself, stay away from me". Den som, utan att googla, kan säga var den frasen kommer från vinner min respekt ;)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det var åtminstone mindre orättvist. Jag hade gärna sett att alla betalade 0:- i skatt, att alla länder höll varandra händerna och sjöng cumbaya, att ingen behövde sjukvård, att brott inte fanns, osv, men så fungerar inte världen. Då anser jag att det är extremt osmakligt att straffskatta gamla och sjuka. De borgerligas infantila experiment funkade ju bevisligen inte eftersom de backat från särskattning och de allt vackert fick acceptera att det faktiskt finns sjuka och skadade i samhället (hör och häpna alla borgare!) eftersom den enorma majoriteten av dem sjukskrevs av läkare omedelbart igen. Så...ja, borgarna behandlar vårt land som ett jävla experiment. De vill testa sina ad hoc teorier, och går vääääldigt ofta bet då resultatet visar annat.
Att de sedan tycker det är asviktigt att kunna köpa rödtjut en söndagskväll...ja,det påvisar ju var nivån ligger bland deras anhängare.
Det verkligen förödande experimentet skedde på slutet av 60 talet fram till början på 90-talet. Borgarna har försökt vända skutan med olika mer eller mindre lyckade åtgärder. Det är svårt när man som bäst får åtta år på sig. Sedan kommer åtta år av förstörelse igen.. osv. Och så fortsätter det. Nu har ju dessutom Maggan hintat om att hon inte alls lärde sig läxan från de mörka åren så vi får se det kan bli värre
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det verkligen förödande experimentet skedde på slutet av 60 talet fram till början på 90-talet. Borgarna har försökt vända skutan med olika mer eller mindre lyckade åtgärder. Det är svårt när man som bäst får åtta år på sig. Sedan kommer åtta år av förstörelse igen.. osv. Och så fortsätter det. Nu har ju dessutom Maggan hintat om att hon inte alls lärde sig läxan från de mörka åren så vi får se det kan bli värre
Då tycker jag man skall ställa sig frågan varför man endast får de korta stintorna på sig... Jag ser det som ganska självförklarande.
Och vet du...fram till mitten på 80-talet hade vi världens bästa skola, världens bästa vård, vi var världsledande inom teknik och industri (ABB, Ericsson, SSAB, SKF, osv). Var det borgarnas förtjänst anser du?
Samtliga falanger idag har totalt tappat allt vad logik, förnuft och kompetens heter. Det spelar ingen roll vilken sida mittlinjen du ställer dig. Det blir katastrof oavsett vem som "vinner". Jag kommer inte att legitimera vansinnet längre.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då tycker jag man skall ställa sig frågan varför man endast får de korta stintorna på sig... Jag ser det som ganska självförklarande.
Och vet du...fram till mitten på 80-talet hade vi världens bästa skola, världens bästa vård, vi var världsledande inom teknik och industri (ABB, Ericsson, SSAB, SKF, osv). Var det borgarnas förtjänst anser du?
Samtliga falanger idag har totalt tappat allt vad logik, förnuft och kompetens heter. Det spelar ingen roll vilken sida mittlinjen du ställer dig. Det blir katastrof oavsett vem som "vinner". Jag kommer inte att legitimera vansinnet längre.
Det var trots socialdemokrati inte pga den, vi hade en stark industri pga vi inte vart sönderbombade under ww2 vi hade i stor sett inga konkurrenter under 50 och 60 talet. Sedan uppfann sossarna välfärden och tillväxten försvann.

Bra film på ämnet
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Du spelar ovetande, antar jag. De partier som satt sig i knät på det fascistoida SD och mer och mer tagit över deras rasistiska retorik= blåbruna.
Om Vi utgår från historia, för det finns inget parti i riksdagen som är rasister. Även om vissa vill tro det.
Kollar vi då historian så har alla partier ett förflutet som ingen vill få fram till ytan. Där S har varit rasister. De hjälpte tyskarna med judarna. Det är en väldigt svart historia. För min del får den gärna stanna där.
Men då ska även SD´s historia stanna där. Eller V´s historia. När det gäller högerpartierna så har jag inte full koll
Men jag gissar att Moderaterna hade fingrarna med i strejken ådalen -31
Så va stod det i bibeln... Den som är fri från synd kastar första stenen....
Man ska nog vara lite lugnare innan man hänger ut ett parti som bruna. Det finns inget rasistiskt i deras partiprogram. De gör inget rasistiskt eller för den delen facistiskt. Eller tja.... de finns de idioter som anmält SD´s kampanj i tunnelbanan som rasistisk. Dock är det enbart deras logga. Inget budskap eller lknande.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var trots socialdemokrati inte pga den, vi hade en stark industri pga vi inte vart sönderbombade under ww2 vi hade i stor sett inga konkurrenter under 50 och 60 talet. Sedan uppfann sossarna välfärden och tillväxten försvann.

Bra film på ämnet
[media]
Om du på fullaste allvar menar att sossarna hämmade 6-8 miljoner människor att producera, men att dessa få människor ändå lyckades att bli världsledande inom sport, kultur, utbildning, sjukvård, uppfinning, försvar och industri, så måste jag fråga dig om du verkligen är seriös? Vi svenskar har presterat vansinnigt mycket i modern historia (från 1920-talet när vi var ett u-land till 1985-ish att vara världsledande). Notera att borgarna har varit emot närapå ALLT som gjort livet värt att leva (semester, arbetstimmar per dag, osv). Klyftor i rätt mängd och djup stimulerar, i den mängd som borgarna skapar är det direkt förödande. Kör du på i din tro, men jag hävdar att den är rent av befängd. Nog om detta. Det är OT.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om du på fullaste allvar menar att sossarna hämmade 6-8 miljoner människor att producera, men att dessa få människor ändå lyckades att bli världsledande inom sport, kultur, utbildning, sjukvård, uppfinning, försvar och industri, så måste jag fråga dig om du verkligen är seriös? Vi svenskar har presterat vansinnigt mycket i modern historia (från 1920-talet när vi var ett u-land till 1985-ish att vara världsledande). Notera att borgarna har varit emot närapå ALLT som gjort livet värt att leva (semester, arbetstimmar per dag, osv). Klyftor i rätt mängd och djup stimulerar, i den mängd som borgarna skapar är det direkt förödande. Kör du på i din tro, men jag hävdar att den är rent av befängd. Nog om detta. Det är OT.
Det är trots socialdemokrati inte pga. Det enda sossarna gjort är att försvåra. Det var över 100 procent skatt på 70 talet för företagare och andra med kapital
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
Fadai Fadai skrev:
Du spelar ovetande, antar jag. De partier som satt sig i knät på det fascistoida SD och mer och mer tagit över deras rasistiska retorik= blåbruna.
Nu får du väl ändå ge dig!
Vad i SD:s politik är fascism?

Jag är inte heller någon anhängare av av sd men det beror på att jag tycker de är väldigt sossiga, någon sorts nyare kopia på 50 & 60-talets sosseri. Dessutom verkar många av deras företrädare vara den typ av personer jag inte vill ge någon makt, de verkar helt enkelt vara ena riktiga oduglingar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Nu får du väl ändå ge dig!
Vad i SD:s politik är fascism?

Jag är inte heller någon anhängare av av sd men det beror på att jag tycker de är väldigt sossiga, någon sorts nyare kopia på 50 & 60-talets sosseri. Dessutom verkar många av deras företrädare vara den typ av personer jag inte vill ge någon makt, de verkar helt enkelt vara ena riktiga oduglingar.
Japp SD är inget högerparti. Det ett arbetarparti. Halva LO röstar på dem pga detta. Jag tycker det är synd M/KD/L måste samarbeta med dem. Men så är det.

Hellre det än med islamister inom MP. (de har väl fått bukt med det lite men fortfarande många extremister kvar inom partiet)
 
  • Gilla
importensketsig och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Nu får du väl ändå ge dig!
Vad i SD:s politik är fascism?

Jag är inte heller någon anhängare av av sd men det beror på att jag tycker de är väldigt sossiga, någon sorts nyare kopia på 50 & 60-talets sosseri. Dessutom verkar många av deras företrädare vara den typ av personer jag inte vill ge någon makt, de verkar helt enkelt vara ena riktiga oduglingar.
Vad tänker du om det senaste "utspelet" från SD, högkostnadsskydd på tandvård? Men bara för vissa? Det börjar närma sig fascism, tycker jag.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Sander54 skrev:
Att byta ifrån en förbränning till en annan känns inte som en förbättring och bränner istället upp nu levande träd som kan ha lagrad energi på upp till 80år eller mer. Byt gärna ut det fossila men inte energi gjord på nu levande växter.
Du har inte hört talas om förnybart, att växter och träd binder kol när de växer och att kolet släpps fritt vid förbränning, så fungerar det hela tiden, det är ett kretslopp. Om trä ska kunna binda koldioxid under lång tid får vi se till att bygga mycket trähus, kanske med timmerstomme eller annat massivträ och använda de delar av trädet som är mindre lämpliga att såga och de rester som blir efter sågning och hyvling till biobränsle, alltså mer ved, fliseldade kraftvärmeverk och pelletspannor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad tänker du om det senaste "utspelet" från SD, högkostnadsskydd på tandvård? Men bara för vissa? Det börjar närma sig fascism, tycker jag.
Sådant kör ju vänstern hela tiden. Titta bara på cancernmannens pensionärsskattereduktion för vissa ovan.
Där är ju högern mycket bättre. De vill sänka skatterna för alla (Okej då alla arbetande oftast)
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad tänker du om det senaste "utspelet" från SD, högkostnadsskydd på tandvård? Men bara för vissa? Det börjar närma sig fascism, tycker jag.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fascism

Om det utspelet är fascism så är borgerliga selektiva skattesänkningar detsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.