G
S Sander54 skrev:
Gissar att du har intressen i bio energin industrin
Läste du inte att om man skulle byta ut alla fossila källor gas, kol och olja globalt till växtbaserad energi så tar det drygt 13 år för att växa ikapp ett dygns förbrukning.
Då är alla växter förbrända på några veckor.
Stackars jorden.
Bort med all förbränning tack
Antar att du stoppar något i munnen? Vet du vad som händer sedan, jo du "bioförbränner" kolväteföreningar (kolhydrater) och andas ut koldioxid. Exakt samma sak som att förbränna biobränslen.
Naturligtvis ska vi om vi "eldar" göra det på ett kontrollerat sätt och det kan absolut vara en del av energimixen, i synnerhet i ett land som Sverige med mycket areal/capita och skog. Jag är för mer lokalt producerade biobränslen i synnerhet för transport då det innehåller mycket energi/vikt och volym, det kan man inte säga om "el" bundet i accumulatorer-"batterier".
 
G
Redaktionen Redaktionen skrev:
Här fortsätter vår artikelserie med 7 frågor till partiledarna om deras bostad och hemmafix. Miljöpartiets Per Bolund är näst på tur.

Du kan läsa artikeln här: Per Bolund: ”Det första jag gjorde var att slänga ut oljepannan och byta till pelletspanna”
Jag sågade själv isär oljetanken (jävla skitjobb) och bar tillsammans med en kompis ut oljepanna och tankdelarna det va tungt. Bar in bergvärmepump nr1 för 20år sedan, lödde och kopplade ihop med egenkonstruerad acctank. Borrade förvisso inte själva bergvärmehålet själv... 2020 bytte jag och min fru själva pumpen, Nibe 1215-7 själva till en 1245-8, lite bärhjälp från svärsonen. Bytte i förebyggande syfte. Undrar om Bolund tyckte det va jobbigt och tungt?
 
  • Gilla
mlb88 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag sågade själv isär oljetanken (jävla skitjobb) och bar tillsammans med en kompis ut oljepanna och tankdelarna det va tungt. Bar in bergvärmepump nr1 för 20år sedan, lödde och kopplade ihop med egenkonstruerad acctank. Borrade förvisso inte själva bergvärmehålet själv... 2020 bytte jag och min fru själva pumpen, Nibe 1215-7 själva till en 1245-8, lite bärhjälp från svärsonen. Bytte i förebyggande syfte. Undrar om Bolund tyckte det va jobbigt och tungt?
Finns det någon anledning att tro att Bolund inte skulle klara av en sådan uppgift?
Eller att politiker generellt skulle vara ohändigare än annat folk?
Jag menar, inte ens här är folk särskilt händiga , annars hade det inte funnits så många frågetrådar av typen " hur gör man, jag har ingen aning".
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
B Bjober skrev:
Finns det någon anledning att tro att Bolund inte skulle klara av en sådan uppgift?
Eller att politiker generellt skulle vara ohändigare än annat folk?
Jag menar, inte ens här är folk särskilt händiga , annars hade det inte funnits så många frågetrådar av typen " hur gör man, jag har ingen aning".
Nej, igentligen inte men enligt mej är det inte mycket Bolund "får ihop" i övrigt men han kanske är bra på att riva?;)
 
  • Gilla
  • Haha
12acres och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Antar att du stoppar något i munnen? Vet du vad som händer sedan, jo du "bioförbränner" kolväteföreningar (kolhydrater) och andas ut koldioxid. Exakt samma sak som att förbränna biobränslen.
Naturligtvis ska vi om vi "eldar" göra det på ett kontrollerat sätt och det kan absolut vara en del av energimixen, i synnerhet i ett land som Sverige med mycket areal/capita och skog. Jag är för mer lokalt producerade biobränslen i synnerhet för transport då det innehåller mycket energi/vikt och volym, det kan man inte säga om "el" bundet i accumulatorer-"batterier".
Går ej in med ett heltäckande svar men att vi producerar biobränsle lokalt innebär inte att råvaran är inhemsk. Det är lite som våra raffinarier som vi får bensin och diesel ifrån.
Att kunna lagra t.ex. vindkraft når det är överskott och producera vätgas som man tänker sig för att få el när vind och vattenkraften inte räcker kan man väl bygga ut även i söder.
Det finns hus i Sverige som genom en mix av solcells producerad vätgas som används för att driva bergvärmepumpen och övrig el när solen inte lyser och för en räckte det även att ladda elbilen. Detta i Göteborgstrakten.
 
G
S Sander54 skrev:
Går ej in med ett heltäckande svar men att vi producerar biobränsle lokalt innebär inte att råvaran är inhemsk. Det är lite som våra raffinarier som vi får bensin och diesel ifrån.
Att kunna lagra t.ex. vindkraft når det är överskott och producera vätgas som man tänker sig för att få el när vind och vattenkraften inte räcker kan man väl bygga ut även i söder.
Det finns hus i Sverige som genom en mix av solcells producerad vätgas som används för att driva bergvärmepumpen och övrig el när solen inte lyser och för en räckte det även att ladda elbilen. Detta i Göteborgstrakten.
Precis, det produceras för lite biobränslen i Sverige.

Detta hus i Göteborg du nämner, länk till det bör väl finnas då det verkar vara väldigt speciellt?
 
G OMathson skrev:
Precis, det produceras för lite biobränslen i Sverige.

Detta hus i Göteborg du nämner, länk till det bör väl finnas då det verkar vara väldigt speciellt?
Sök på. YouTube
Hans-Olof Nilsson självförsörjande hus off-grid
 
Varför ska man vara självförsörjande på el?

För mig är det lika självklart att ha (billig) el i väggen som att ha vatten i kranen eller mat på hyllorna i butken.
 
  • Gilla
Alex Hallberg och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Varför ska man vara självförsörjande på el?

För mig är det lika självklart att ha (billig) el i väggen som att ha vatten i kranen eller mat på hyllorna i butken.
Bara i ett uland man behöver producera el själv
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Varför ska man vara självförsörjande på el?

För mig är det lika självklart att ha (billig) el i väggen som att ha vatten i kranen eller mat på hyllorna i butken.
P.g.a. halvgalna politiker utan konsekvenstänk kan det vara läge att försöka producera egen el, folk blir ju tyvärr inte smartare med tiden heller bevisligen! El är ett enkelt sätt för politikerna att dra ner brallorna och tömma fickorna på befolkningen utan att många kan agera :(
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara i ett uland man behöver producera el själv

Husexemplet som det finns fler av vara bara ett exempel vad som redan är möjligt och kan givetvis göras i stor skala dvs för ett land.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
P.g.a. halvgalna politiker utan konsekvenstänk kan det vara läge att försöka producera egen el, folk blir ju tyvärr inte smartare med tiden heller bevisligen! El är ett enkelt sätt för politikerna att dra ner brallorna och tömma fickorna på befolkningen utan att många kan agera :(
De kommer ta ut skatt på egenproducerade kwh var så säker.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De kommer ta ut skatt på egenproducerade kwh var så säker.
Då går jag off-grid och du får programmera mitt system mot några flaskor läskeblask ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Sander54 och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Så du skulle föredra att lönenivån var sån att den endast drog till sig styrelseproffsen och bästa broder nätverkarna? Ok.

Tror själv inte det skulle bli bättre av det.
Politiker är iofs bästa broder-nätverkarnas nickedockor.
 
G OMathson skrev:
Nej, igentligen inte men enligt mej är det inte mycket Bolund "får ihop" i övrigt men han kanske är bra på att riva?;)
Ja, han rev oljepannan och grannen fick oljeutsläpp i poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.