AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur ska du finansiera elen och räntan i vinter med en månadslön i buffert?
Hen kanske har bundit dem?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där är ju indoktrinering på riktigt. Det var helt andra makter än sossarna som ändrade på det långt tidgare började det med en liberal vid namn Anders Chydenius. Sossarna tog över när andra redan gjort jobbet. Och körde landet i botten totalt.
Ahh! Du menar att 12-14 timmars arbetsdag 7 dagar per vecka var ett bra liv? Det var därför Ådalsupproret startade, och det var därför borgarna beordrade militären att öppna eld mot demonstranterna? Det var för att det var så lite armod i riket och alla hade det så bra? Eller var det kanske så att en liten, liten skara hade det oförskämt bra och den stora massan led ganska svårt?
Nej du. Sossarna deltog i en regering 1917, och från 1928 fram till mitten på 70-talet så byggdes världens kanske främsta samhälle som någonsin skådats. Att sossarna seglat vilse sedan dess är en helt annan femma, men att de byggde ett långt bättre samhälle än borgarna någonsin skulle klara av, är ett som är säkert.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu pratar vi väl i första hand om husägare. Då är det oftast två vuxna i huset, och oftast har båda en inkomst.

Hur köper man ens ett hus idag i storstad med bara 500 kkr sparat. Det är ju krav på stor andel i kontantinsats. Nej där krävs ju en årslön istället :cool:. Sedan behövs en buffert när man flyttat in, speciellt om huset inte är nyproducerat, annars har man ca tio år på sig att spara innan allt börjar gå sönder och behöva bytas, målas om eller vad det nu är.

Och för att köra billigt behövs elbil, och för att värma upp billigt behövs konvertering till vattenburet och bergvärme, ….

… det är dyrt att vara fattig. Det är därför man ska spara lite pengar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
Bananskalare Bananskalare skrev:
De flesta begriper att man bör ha lite sparat. Men en årslön? De känns som en utopi.... en månad kanske två. det går att spara ihop.
Snittpriset för en villa är 3,8msek i Sverige. Ligger man 75% belånad så har man ca. 2,8msek i lån. Jag hade rörlig bolåneränta på 1,26% i höstas (nu har jag låst), vid årsskiftet kommer den ligga på 3,5 enligt SBAB. Det är 5200kr mer per månad om man har rörligt lån. Har man 2000kWh/mån i el under vintern kommer kostnaden lätt stiga med 6-7000kr/mån jämfört med en "normal" vinter. Så runt 12,000kr mer per månad kostar snittboendet i vinter bara på dessa 2 utgifter. Sedan har vi mat, bränsle osv. som säkert ökat med några 1000-lappar i månaden.

Hur får du ihop ett villaägande med 1-2 månadslöner på banken? Bara denna vintern kommer det går minst 2-3 medelsvennelöner extra i utgifter. Har du 150,000 i månadslön?

Till Anders försvar så är förra året och i år speciella år både vad det gäller räntor och elpriser.
Man borde ha kunnat spara mer tidigare år, en buffert byggs inte på en månad, av de allra flesta.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Det får stå för dig. men mina föräldrar sparar och de har växt upp med sossarna. De flesta begriper att man bör ha lite sparat. Men en årslön? De känns som en utopi.... en månad kanske två. det går att spara ihop.
Ni är då för sorgliga, är man övertygad om att något är omöjligt lär man inte lyckas med det. Identifierar man sig som fattig så kommer man att fortsätta att vara det, varför skulle man helt plötsligt bli rik om man fortsätter att göra alla saker på samma sätt?

Att spara ihop en årslön är inga problem, det gäller bara att ha koll på utgifterna, vill man komma högre behöver man även jobba med inkomsterna, och man måste ändra strategi under resans gång. Det finns ett kul spel som heter double your way to a million: https://themakemoneyonlinething.com/wp-content/uploads/2020/04/doubleyourway.pdf Det kostar bara tid och att man har disciplin att följa reglerna och att man vågar prova nya saker och lära sig vad som funkade och vad som inte gjorde det.

Nu är det kanske inte allas mål i livet att bli förmögna men, då ni beklagar er så är ni ju uppenbarligen inte nöjda med er nuvarande situation.

Och det är alltid den första miljonen är svårast att få ihop, de övriga är mycket lättare kan jag avslöja.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Ni är då för sorgliga, är man övertygad om att något är omöjligt lär man inte lyckas med det. Identifierar man sig som fattig så kommer man att fortsätta att vara det, varför skulle man helt plötsligt bli rik om man fortsätter att göra alla saker på samma sätt?

Nu är det kanske inte allas mål i livet att bli förmögna men, då ni beklagar er så är ni ju uppenbarligen inte nöjda med er nuvarande situation.
Jag citerade några utvalda stycken från dig som jag tycker belyser vad väldigt många människor har problem med.

Dvs att ändra sin livsstil och i många fall göra uppoffringar under en tid för att kunna spara/ spara mer pengar än vad de gör idag.

Istället gnäller man på att saker är dyra eller att man inte har råd med diverse grejer samt att det alltid var bättre förr.
I en del fall är det säkert så men inget blir bättre om du inte själv ser till att det blir bättre.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
C
Kul att gneta ihop besparingar motsvarande en årslön för att sedan bränna den på elräkningar... :seenoevil:

• Haha
Greger_08
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kul att gneta ihop besparingar motsvarande en årslön för att sedan bränna den på elräkningar... :seenoevil:
Är det roligare att ha bränt alla pengar på konsumtion och behöva låna för att täcka elräkningen? :rolleyes:

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det bästa hade ju varit vettiga elpriser men så länge folk röstar fel så kommer landet gå åt helvete och då måste man ha buffert

• Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
C
M mlb88 skrev:
Är det roligare att ha bränt alla pengar på konsumtion och behöva låna för att täcka elräkningen? :rolleyes:
Ja ibland undrar man om det inte vore enklare om man var fattig och obrydd och inte behövde oroa sig så mycket över att skydda sina surt förvärvade slantar från olika katastrofer.

A
C cpalm skrev:
Ja ibland undrar man om det inte vore enklare om man var fattig och obrydd och inte behövde oroa sig så mycket över att skydda sina surt förvärvade slantar från olika katastrofer.
Freedom's just another word for nothin' left to lose

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Snittpriset för en villa är 3,8msek i Sverige. Ligger man 75% belånad så har man ca. 2,8msek i lån. Jag hade rörlig bolåneränta på 1,26% i höstas (nu har jag låst), vid årsskiftet kommer den ligga på 3,5 enligt SBAB. Det är 5200kr mer per månad om man har rörligt lån. Har man 2000kWh/mån i el under vintern kommer kostnaden lätt stiga med 6-7000kr/mån jämfört med en "normal" vinter. Så runt 12,000kr mer per månad kostar snittboendet i vinter bara på dessa 2 utgifter. Sedan har vi mat, bränsle osv. som säkert ökat med några 1000-lappar i månaden.

Hur får du ihop ett villaägande med 1-2 månadslöner på banken? Bara denna vintern kommer det går minst 2-3 medelsvennelöner extra i utgifter. Har du 150,000 i månadslön?
Tja jag komstaterade att det är enklare att spara ihop en månadslön än en årslön.
Jag har ingen ekonomi att spara massa pengar varje månad.. för mig att få ihop en månadslön skulle ta tid.

Tja jag komstaterade att det är enklare att spara ihop en månadslön än en årslön.
Jag har ingen ekonomi att spara massa pengar varje månad.. för mig att få ihop en månadslön skulle ta tid.
Det tar väl per definition som mest en månad, beroende vilket datum det är :D

mnils skrev:

Att spara ihop en årslön är inga problem, det gäller bara att ha koll på utgifterna, vill man komma högre behöver man även jobba med inkomsterna, och man måste ändra strategi under resans gång. Det finns ett kul spel som heter double your way to a million: [länk] Det kostar bara tid och att man har disciplin att följa reglerna och att man vågar prova nya saker och lära sig vad som funkade och vad som inte gjorde det.

Och det är alltid den första miljonen är svårast att få ihop, de övriga är mycket lättare kan jag avslöja.
problemet är tiden det tar att spara ihop en årslön. jag skulle kanske lägga undan 2000 varje månad....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.