AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ingen stor andel som tjänar 25 då det är en minoritet. Men de behöver ju bara ha en buffert på 300 år andra sidan
Det finns ju stora fabriker där folk tjänar 160kr/timman samt många som inte jobbar heltid.

Håller dock med dig i din framtida kommentar om att alla borde jobba heltid. ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ingen stor andel som tjänar 25 då det är en minoritet. Men de behöver ju bara ha en buffert på 300 år andra sidan
Genomsnittet säger inte så mycket om hur många som tjänar lite, då behöver man titta på percentiler. Det är rimligt med löneskillnader men ibland undrar man över lönerelationen mellan vissa grupper.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ingen stor andel som tjänar 25 då det är en minoritet. Men de behöver ju bara ha en buffert på 300 år andra sidan
Du är HELT ute och snurrar. Noll verklighetsförankring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut och då allra helst kärnkraft eftersom vattenkraft förstör naturen.

Det skulle vara mycket tragiskt om vänsterblocket kommer undan med sin historiska kärnkraftslinje. Tyvärr tror jag väljarna har glömt bort det till valet
Tja, även kärnkraft förstör naturen, om vi haft outbyggda älvar i södra Sverige borde vi dämt dem men nu har vi inga vattendrag kvar att exploatera.
 
F fribygg skrev:
Tja, även kärnkraft förstör naturen, om vi haft outbyggda älvar i södra Sverige borde vi dämt dem men nu har vi inga vattendrag kvar att exploatera.
Skillnaden är att man bättre kan planera var man förstör naturen med kärnkraft. Vattenkraft måste man lägga där det är som naturskönast
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Genomsnittet säger inte så mycket om hur många som tjänar lite, då behöver man titta på percentiler. Det är rimligt med löneskillnader men ibland undrar man över lönerelationen mellan vissa grupper.
Vilka grupper tänker du på?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ingen stor andel som tjänar 25 då det är en minoritet. Men de behöver ju bara ha en buffert på 300 år andra sidan
Tja hur ska man få ihop det? kommer det en vänlig fe och sätter in pengarna?
om jag sätter undan 8000 i månaden så kommer jag upp i 300000 på 3,år....
jag har inte de pengarna
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja hur ska man få ihop det? kommer det en vänlig fe och sätter in pengarna?
om jag sätter undan 8000 i månaden så kommer jag upp i 300000 på 3,år....
jag har inte de pengarna
Det är väl det som är problemet att efter 100 år av socialdemokrati så är folket indoktrinerade i den vänliga fen som kommer med pengarna
 
  • Gilla
Surly och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är att man bättre kan planera var man förstör naturen med kärnkraft. Vattenkraft måste man lägga där det är som naturskönast
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är att man bättre kan planera var man förstör naturen med kärnkraft. Vattenkraft måste man lägga där det är som naturskönast
Nej, vattenkraften placerades där det fanns fallhöjd, att du uppfattar det som naturskönt är din sak, jag är säker på att Simpevarp var naturskönare före OKG men sådana hänsyn får vi allt avstå om vi ska ha kraft året om.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej, vattenkraften placerades där det fanns fallhöjd, att du uppfattar det som naturskönt är din sak, jag är säker på att Simpevarp var naturskönare före OKG men sådana hänsyn får vi allt avstå om vi ska ha kraft året om.
Om vi bortser från utsikten så förstör också vattenkraft naturlivet. Det gör inte kärnkraftverket i samma utsträckning. Sedan dör fler per kilowatt timme pga olyckor med dammar som brister
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi bortser från utsikten så förstör också vattenkraft naturlivet. Det gör inte kärnkraftverket i samma utsträckning. Sedan dör fler per kilowatt timme pga olyckor med dammar som brister
Visst förstör kraftproduktion av alla sorter naturlivet, då vi inte har fler älvar att exploatera får vi satsa på den baskraft som går att bygga oavsett om den stör...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl det som är problemet att efter 100 år av socialdemokrati så är folket indoktrinerade i den vänliga fen som kommer med pengarna
Före sossarna så var armodet låååååååångt större. Ja alltså för de 99 % av befolkningen som tillhörde annat än just adeln. Adeln hade det jättebra, och de hade säkert en årslön eller två i buffert. Så var det INTE för resten. Däremot blev det lite rimligare när sossarna tog makten, i alla fall om man pratar sanning och verklighet.
Jag undrar vem som är indoktrinerad...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Före sossarna så var armodet låååååååångt större. Ja alltså för de 99 % av befolkningen som tillhörde annat än just adeln. Adeln hade det jättebra, och de hade säkert en årslön eller två i buffert. Så var det INTE för resten. Däremot blev det lite rimligare när sossarna tog makten, i alla fall om man pratar sanning och verklighet.
Jag undrar vem som är indoktrinerad...
Det där är ju indoktrinering på riktigt. Det var helt andra makter än sossarna som ändrade på det långt tidgare började det med en liberal vid namn Anders Chydenius. Sossarna tog över när andra redan gjort jobbet. Och körde landet i botten totalt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl det som är problemet att efter 100 år av socialdemokrati så är folket indoktrinerade i den vänliga fen som kommer med pengarna
Det får stå för dig. men mina föräldrar sparar och de har växt upp med sossarna. De flesta begriper att man bör ha lite sparat. Men en årslön? De känns som en utopi.... en månad kanske två. det går att spara ihop.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det får stå för dig. men mina föräldrar sparar och de har växt upp med sossarna. De flesta begriper att man bör ha lite sparat. Men en årslön? De känns som en utopi.... en månad kanske två. det går att spara ihop.
Hur ska du finansiera elen och räntan i vinter med en månadslön i buffert?
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.