F fribygg skrev:
Nu har vi inga fler älvar placerade i södra Sverige att bygga ut och en kärnreaktorer som den i Oskarshamn tar 5 år att bygga så vi får nog se till att elda biobränsle (Gärna i 'centrala' kraftvärmeverk med hög effektivitet och bra rökgasrening tills vi fått så mycket baskraft i landet igen så vi kan mätta vårat eget och exportledningarnas behov 24/7.

Att använda sig av lokalproducerat biobränsle (ved) har även andra fördelar, man gör sig oberoende av import, ved skapar inga krig och privat vedeldning för bostadsuppvärmning är svår (eller omöjlig) att påverka med förhastade politiska beslut likt tysklands energiwende och vår egen nedläggning av fungerande ej avskrivna reaktorer i Barsebäck.
Det bästa hade varit att inte lägga ner fullt fungerande reaktorer. Tänk på det gott folk 11 september
 
  • Gilla
gone_fishing och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det bästa hade varit att inte lägga ner fullt fungerande reaktorer. Tänk på det gott folk 11 september
Javisst, och det bästa för framtiden är att bygga beprövad baskraft som fungerar 24/7
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst, och det bästa för framtiden är att bygga beprövad baskraft som fungerar 24/7
Absolut och då allra helst kärnkraft eftersom vattenkraft förstör naturen.

Det skulle vara mycket tragiskt om vänsterblocket kommer undan med sin historiska kärnkraftslinje. Tyvärr tror jag väljarna har glömt bort det till valet
 
  • Gilla
importensketsig
  • Laddar…
C
S Sander54 skrev:
Bort med all förbränning tack
Diagram som visar Sveriges energikonsumtion uppdelat på källor från 1800 till 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ersätta med vad?
Solceller?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Uttalade som är som en smäll på käften för oss som inte har hans ekonomi. Ny värmepump, omdragning av systemet och solceller på taket, visst, det skulle gynna både miljö och min plånbok... men vem har råd i dagens ekonomiska läge... moment 22 således.
Eller som Anne Wibble sa när hon var finansminister under 90 tals krisen.
”Alla borde ha en årslön på banken "
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Vad är det för förvirrad människa som säger att MP sitter i regeringen??
MP sitter inte med i regeringen vad jag vet.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vad är det för förvirrad människa som säger att MP sitter i regeringen??
MP sitter inte med i regeringen vad jag vet.
Det var fyra år sedan förra valet.
 
Fadai
V växelventil skrev:
Eller som Anne Wibble sa när hon var finansminister under 90 tals krisen.
”Alla borde ha en årslön på banken "
Kunde lika gärna varit ett citat från @AndersMalmgren :crysmile:
 
Fadai Fadai skrev:
Kunde lika gärna varit ett citat från @AndersMalmgren :crysmile:
Ja eller iallafall 500k. Man måste ha en buffert
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja eller iallafall 500k. Man måste ha en buffert
Verklighetsfrånkopplingen är verkligen total. Jag trodde inte att svensk skola kunde misslyckas så totalt med att förmedla kunskap, men detta uttalandet bevisade att jag hade fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Verklighetsfrånkopplingen är verkligen total. Jag trodde inte att svensk skola kunde misslyckas så totalt med att förmedla kunskap, men detta uttalandet bevisade att jag hade fel.
Vad menar du? Man måste vara beredd på elpriser, räntor, förlora jobbet osv. Man måste ha en buffert det trodde jag alla vuxna människor förstod.

De som inte förstår det är snarare verklighetsfrånvarande
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad menar du? Man måste vara beredd på elpriser, räntor, förlora jobbet osv. Man måste ha en buffert det trodde jag alla vuxna människor förstod.
Om du läser det du skrev en gång till, tänker på att en väldigt stor andel löntagare tjänar ca 25 kkr före skatt per månad, och sedan räknar ut hur lång tid det skulle ta för de personerna att spara en buffert om 500 kkr, och du FORTFARANDE inte ser och inser felet...ja då kan nog ingen få dig att förstå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om du läser det du skrev en gång till, tänker på att en väldigt stor andel löntagare tjänar ca 25 kkr före skatt per månad, och sedan räknar ut hur lång tid det skulle ta för de personerna att spara en buffert om 500 kkr, och du FORTFARANDE inte ser och inser felet...ja då kan nog ingen få dig att förstå.
Nej snittet i Sverige är 37k så det är en minoritet som tjänar 25k. Sluta åk till Thailand och köpa snus
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej snittet i Sverige är 37k så det är en minoritet som tjänar 25k. Sluta åk till Thailand och köpa snus
Vad har snittet med saken att göra? Tror du på fullaste allvar att kassörskor Ica tjänar 37 papp? Eller hemtjänstarbetarr? Städerskor? Servitörer/-triser? Barristor? Osv. Du får nog även här läsa på lite, och troligen lyfta blicken utanför tullarna. Det har noll med snus eller Thailand att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad har snittet med saken att göra? Tror du på fullaste allvar att kassörskor Ica tjänar 37 papp? Eller hemtjänstarbetarr? Städerskor? Servitörer/-triser? Barristor? Osv. Du får nog även här läsa på lite, och troligen lyfta blicken utanför tullarna. Det har noll med snus eller Thailand att göra.
Det är ingen stor andel som tjänar 25 då det är en minoritet. Men de behöver ju bara ha en buffert på 300 år andra sidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.