32 080 läst · 56 svar
32k läst
56 svar
Passivhus bygga själv.
För fixering av gipsskivor till tak, tog jag inspiration från denna video på YouTube.
[video=youtube;TkrRblKLvJw]http://www.youtube.com/watch?v=TkrRblKLvJw[/video]
Jag gjorde något enklare utan plattformen, men det fungerar bra.
[video=youtube;TkrRblKLvJw]http://www.youtube.com/watch?v=TkrRblKLvJw[/video]
Jag gjorde något enklare utan plattformen, men det fungerar bra.
Ok, borde ju funka. Det finns ingen risk att skivorna hänger, tappar formen, så att det glipar?Sydligaste Passiv skrev:
Min tanke var att man reglade upp för inre isoleringen (45 eller 70 vad man vill ha). Och sedan trädde skivorna innanför, klämde dom fast mellan regel och yttre isolering.
Bara en tanke, lite nyfiken.
En stor tjänst önskas av alla på forumet!
Jag har gått in i en tävling för att vinna 100.000 kr för solceller.
Som en del av tävlingen jag måste få Facebook "gillar" för vårt tävlingsbidrag.
Men eftersom jag inte har en Facebook-sida själv att det är lite svårt.
Jag skulle därför bli mycket glad om någon kan ge mig en "Gilla"
Du bör hitta tävlingsbidraget på denna sidan i mitt namn Gordon Fitzpatrick.
Ledaren har redan 105 gillar så jag har en lång väg att komma ikapp så att varje gilla du kan få för mig är mycket uppskattat.
Tack på förhand
Gordon.
Jag har gått in i en tävling för att vinna 100.000 kr för solceller.
Som en del av tävlingen jag måste få Facebook "gillar" för vårt tävlingsbidrag.
Men eftersom jag inte har en Facebook-sida själv att det är lite svårt.
Jag skulle därför bli mycket glad om någon kan ge mig en "Gilla"
Du bör hitta tävlingsbidraget på denna sidan i mitt namn Gordon Fitzpatrick.
Ledaren har redan 105 gillar så jag har en lång väg att komma ikapp så att varje gilla du kan få för mig är mycket uppskattat.
Tack på förhand
Gordon.
Sorry mate. Inte ens det behjärtansvärda syftet att hjälpa en BH-medlem kan få mig att krypa ner i facebookträsket. Så tyvärr, jag kan inte heller.Sydligaste Passiv skrev:
Igas pistolett är butylgummi på patron och kan enkelt appliceras där det inte går att täta på annan sätt, t.ex vid genomföringar. Det fungerar bra, det blir många konstiga övergångar och genomföringar när man försöket täta ett hus byggt 1969, men vi tror vi har lyckats 
Tack Malin
Jag hittade några radon tejp på ebay.co.uk till ett bra pris £20 för 48 meter men leverans kostnaden är £36 : (
Jag hade en patron av gummi tätningsmedel som blivit över från att installera plåttak och provat det idag.
Verkar fungera bra men är lite rörigt jämfört med tejp
Jag hittade några radon tejp på ebay.co.uk till ett bra pris £20 för 48 meter men leverans kostnaden är £36 : (
Jag hade en patron av gummi tätningsmedel som blivit över från att installera plåttak och provat det idag.
Verkar fungera bra men är lite rörigt jämfört med tejp
Ett mycket enklare sätt är att hyra en skivhiss. Jag har för mig att den kostade nåt på 30 kr/dygnet att hyra och den är extremt smidig jämfört med belätet i videon. Har man sen en skruvautomat med förlängare (eller passar på att hyra den med) så går det som en dans.Sydligaste Passiv skrev:
Det är billigt, hade jag trodde det skulle vara dyrare än så.andersmc skrev:
Problemet på bottenvåningen var att det var fullt med byggmaterial, virket, gipsskivor och isolering så vad jag gjorde var tillräckligt liten för att komma runt alla material.
På övervåningen jag inte ha det problemet så jag kommer att kontrollera priset med Ramirent innan jag börjar taken.
Vilket program hade du när du räknade ut husets energibehov? Vi projekterar nu för ett passivhus och ska räkna ut energibehovet men vet ej om vi ska anlita konsult för detta eller om vi kan fråga dem på passivhuscentrum om de har några hjälpmedel/program för detta? Var fick ni tag på programmet för att räkna ut enligt PHPP?Sydligaste Passiv skrev:Väggarna levereras från fabriken 145 mm tjock och är isolerade med stenull
Sen jag installerade en annan 145mm i stenull på insidan. Sedan kommer det lufttäthet lagret.
Efter att jag har byggt en 70mm innervägg som också kommer att isoleras med stenull efter el installlation är klar.
U-värde: 0,095 W / (m² K)
Den snedtak är isolerat med 500 mm i stenull
U-värde 0,082 W / (m² K)
Den platta tak är isolerad med 700mm i stenull, men jag har inte en u-värde beräknas, men det borde vara bättre än 0,080 W / (m² K)
När huset ritades vi gjort energiberäkningar enligt den tyska PHPP metoden.
Men vi har gjort en del förbättringar sedan dess beräkning.
Det fanns också vissa problem med att få lokala klimatdata vid den tidpunkten.
Så jag kan inte exakt säga vad värmebehovet för huset kommer att vara, eller om vi kommer att nå certifierade passivhus standard.
Vi kommer snart att göra nya beräkningar enligt den nya svenska passivhusstandard FEBY12
Jag förstår att metoden för denna beräkning är lite annorlunda den tyska metoden så jag måste vänta och se vilket resultat vi uppnår.
Kanske om jag inte uppnår passiv standard hoppas jag fortfarande kommer åtminstone få Minienergihus standarden.
Oavsett om jag får ett certifikat att hänga på väggen är inte så viktigt för mig.
Det viktigaste är att jag har ett bekvämt hus som kostar mycket lite till värme.
Enligt de beräkningar som vi har gjort hittills den totala energibehovet för uppvärmning och varmvatten är ca. 7500kWhr / a
Som beräknas med direktel.
Jag planerar att installera en 5kW Mitsubishi FLB 50i värmepump så den faktiska elförbrukningen bör vara mindre än 3000kWhr / a
Den totala hushållsel beräknas till mellan 7000-8000kWhr / år
Hej Drömma
Arkitekten för vårt hus leverantör Scandinavian Homes Sweden AB är också en certifierad passivhus designer certifierats av tyska passivhus institutet och han gjorde alla beräkningar i PHPP, Kanske kontakta dem?
Du kan köpa PHPP programvara för ca. 120 men det finns mycket att lära sig och förstå om du inte är utbildade i byggbranschen.
Det är en bra idé att kontakta passivhuscentrum i Alingsås de kommer att ge dig en en timmes möte med sin arkitekt gratis.
Hans Ek var till stor hjälp för oss.
Arkitekten för vårt hus leverantör Scandinavian Homes Sweden AB är också en certifierad passivhus designer certifierats av tyska passivhus institutet och han gjorde alla beräkningar i PHPP, Kanske kontakta dem?
Du kan köpa PHPP programvara för ca. 120 men det finns mycket att lära sig och förstå om du inte är utbildade i byggbranschen.
Det är en bra idé att kontakta passivhuscentrum i Alingsås de kommer att ge dig en en timmes möte med sin arkitekt gratis.
Hans Ek var till stor hjälp för oss.
Populärt i forumet
-
Källaren från 1969 blir som ny: Maskinrum
Socialt & Projekt -
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Renovering av Stenbergs CSB bordssåg
Socialt & Projekt -
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt