När tror ni att man kan sluta leta nya skott att rycka så här på hösten? Bor i radien runt Göteborg. Det är svårt att se nya skott nu i bergen av löv.

P4 Malmöhus tar upp invasiva arter idag
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6791295
I England har man uppskattat, att det kommer att kosta tjugo miljarder att få bort parksliden, och man lägger 500 miljoner om året på bekämpning, Där är det till och med så nu, att om du har parkslide på din tomt, så vill inte mäklarna försöka sälja ditt hus, säger han.
Edit: bommade att det var redan taget upp i inlägg 1275

Redigerat:
Övningen är nu avslutad sen en tid för denna säsongen, lägger in några bilder från platsen både en som fått behandling och kusinerna som är frodiga och blommar fint för tillfället. Lite senare ska jag lägga in diverse loggar över eltekniska mätningar som skett under testet och de tre typfallen som funnits sett till DC eller AC och doserpump/självtryck mm.

Rent praktiskt sett utan att tolka data osv tror jag det är en enkel relativt effektiv metod där det finns bestånd med tydliga grupper och stammar i 15-25 mm området, lätta att angripa på detta sätt. Nästa år blir det intressant att följa just de ställen dessa plantor var utbredda i, redan nu har diverse annat ogräs tagit plats i ytorna. Men som sagt får det följas upp nästa säsong, då tänkte jag även gräva lite ner och runt om i området för att se ev spridning till mer fingrenade delar under jord.

Bild av en trädgårdsyta med avhuggna växtstammar och frodiga gröna blad runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanstående är vad som syns vid jordytan av en kraftig planta som täckte ungefär bildytan. Lite delar av stammarna ligger kvar men redan efter denna korta tiden svårt att se var de och övriga ungefär likvärdiga anslutit till underjordsdelen. Efter ca: en månad havererade stjälkarna totalt men före dess syntes inte speciellt stor verkan på dem mer än lite missfärgning och blad som inte var gröna osv.

Gröna plantor och vissnade löv på skogsmark med behandlade stammar i förgrund.
Skapa konto

Lite större bild av samma del där det verkar som att den lika stora plantan som fanns i övre halvan hade samma rotdel. Bara den delen i nedre halvan var med i försöket och dessa är precis som de andra två platserna valda så att de inte är del i ett större sammanhängande bestånd så man lite ska kunna skilja verkan.

Lummig vegetation med olika gröna blad och blommande vita ax mot en bakgrund av tätare bladverk.
Skapa konto

En närliggande trivs utmärkt och blommar fint så här i början av oktober.

Vad tror tex du harry_73 kan det vara en framkomlig väg? Du får se lite på siffrorna sen också när du bedömer vad som eventuellt har hänt här. Och inte luktar det Frankenstein heller. :)

• Gilla
Bichonen och 6 till
  • Laddar…
harry73
Jag följer experimentet med stort intresse och har ingen anledning att sluta följa än ( se det som ett komplimang )(y)

Lagen om all världens jävlighet ...

Parksliden har varit trött i år, men fortsätter ändå att skjuta skott. Jag tröttnade på att hela tiden se området som en krigszon, så nu drog jag ett streck för den första kampen mot sliden (där jag använt mig av mörkläggning, skottryckning, grävning, både ytlig och rörifyllnad med glyfosatbehandling, MCPAbehandling osv). Som sagt så handlar det om att trötta ut den och ha uthållighet, men jag tror jag är redo för nästa steg i den fasen.

Nu är området finplanerat och har fått markduk samt jord ovanpå. Skotten måste nu spränga igenom markduken och ta sig upp ännu högre, där jag nu hoppas på att gräset ska hinna få övertaget både med rötter och näring. Parksliden i sitt starkaste jag slår ut gräset i ett nafs, men nu kan den få lite konkurrens. Ska bli riktigt spännande nästa år att se hur många skott som jordvandrar under markdukarna och var de kommer upp samt hur många som orkar spränga igenom och spräcka markduken. Jag fick flera skott i år som punkterade presenningar och det är faktiskt rätt fantastiskt att den lyckas ta sig igenom någon liten maska och sedan expandera maskan så det blir ett hål där den kan växa sig upp genom.

Det tragikomiska var att nu efter ny gräsmattejord är lagd och jag skulle inspektera den nysådda gräsmattan, så noterade jag ett parkslideskott mitt i allt. Eftersom det är helt ny jord, så antingen så har jag fått det med den nya jorden, eller så har vi lyckats trampa på en liten rotstump som någon har lyckats flytta över till den nya jorden. Hjärtinfarkten blev dock inte ett faktum. Denna gång.

• Nyplanerad jordyta med grus och småsten, markerad parkslideskott i mitten.
    Skapa konto
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
C
K kardborren skrev:
I senaste Husdrömmar nämner de 10 min in att det finns Parkslide på tomten. Är det Parkslide som sticker ut ur grunden i inledningen?
Nope, ser mer ut som en maskros om du frågar mig.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Såklart! :) Vore intressant att se vad de gör med Parksliden på tomten då...

• Gilla
uffen
  • Laddar…
Dom väntar väl tills myndigheterna kommer och hämtar den.

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Såklart! :) Vore intressant att se vad de gör med Parksliden på tomten då...
Ingenting troligen. Det är ju ett tv program och den är faktiskt vacker och fin på sommaren.

Jag tror inte våra kommuner bryr sig. Det finns säkert något undantag.

Det gör det säkert. Skulle bli förvånad annars.
Nu 25e mars har skiten inte visat sitt fula tryne ännu. Fasat det är väl bara en tidsfråga.

Någon som har sett sitt första skott än? Var och tittade idag men ingenting än!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.