1 535 696 läst · 5 399 svar
1536k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Luktar nog mer Frankenstein om man går in med klorin, diesel, syra osv som skrevs om tidigare i tråden. Detta är helt rent går att hoppa över sodan om man vill men den gör säkert sitt till på två fronter skulle jag tro.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
GK100, det låter verkligen som intressanta experiment. Bra att du försöker med både AC och DC. Det finns många parametrar att variera så huvudsaken är att du börjar testa. Tyvärr tror jag det kan ta mycket lång tid att få vettiga resultat och risken är också att de påverkar varandra eftersom ström kan gå förunderliga vägar.
De är nog bra om du kan pröva både med och utan soda. Risken med soda är att du kanske dödar roten lokalt och skulle fått ett annat resultat om den levde. Lite salt skulle i så fall vara ett alternativ eftersom parkslide tål relativt stora mängder salt.
Man kan ju använda koppar eller rostfria elektroder, AC eller DC (med + eller - till växten), hög eller låg spänning, soda eller salt eller inget. Man kan också placera elektroderna på olika sätt. Möjligheterna är som sagt många och resultatet kanske tar tid. Kanske kan man med tiden urlaka växten på någon jon som den bara behöver för att tåla frost eller krävs på våren när de skjuter skott. Jag vill egentligen säga att även om du inte ser omedelbara resultat så fortsätt gärna och experimentera och diskutera resultaten här. Ge inte upp. Parksliden ger inte upp frivilligt...
De är nog bra om du kan pröva både med och utan soda. Risken med soda är att du kanske dödar roten lokalt och skulle fått ett annat resultat om den levde. Lite salt skulle i så fall vara ett alternativ eftersom parkslide tål relativt stora mängder salt.
Man kan ju använda koppar eller rostfria elektroder, AC eller DC (med + eller - till växten), hög eller låg spänning, soda eller salt eller inget. Man kan också placera elektroderna på olika sätt. Möjligheterna är som sagt många och resultatet kanske tar tid. Kanske kan man med tiden urlaka växten på någon jon som den bara behöver för att tåla frost eller krävs på våren när de skjuter skott. Jag vill egentligen säga att även om du inte ser omedelbara resultat så fortsätt gärna och experimentera och diskutera resultaten här. Ge inte upp. Parksliden ger inte upp frivilligt...
Ja det får gå lugnt fram med proven det är bara av intresse jag testar lite och "tyvärr" har jag inget eget bestånd att hålla på med. Koncentrationen soda håller jag låg det är mest för att höja ledningsförmågan lite och inte direkt för någon giftverkan. Att gå på med salt är nog sämre vid DC om man börjar mätta ett område i marken vid "läckage" kommer man inte så lätt på banan igen utan får oönskad ström mot omgivande jordmassa.
Elektroderna är tunna kopparrör som samtidigt för in sodalösningen, kan ju vara bra med koppar som inte brukar vara så kompatibelt med levande ting. Ska bli intressant att se om typen med ständigt tryck eller matat via doserpump ger någon tendens i utvecklingen av ström/spänning. Det sitter en uppsättning rör ner i mark utan växten som referens för hur ett normalt "saltat" jordtag beter sig på platsen. Viktigt att följa så man inte bryter sig ur rotsystemet i förtid och bara kör ström i marken.
Vi får se hur det utvecklar sig men jag tror det inte ska vara några större problem att göra på detta sättet och få resultat. Vitsen är att det inte är speciellt överdrivet mycket jobb eller utrustning som krävs och att det ska vara lugnt och sansat. Hade jag själv haft problemet hemma skulle jag kanske gått in med betydligt kraftigare don fast enligt samma princip, dock inget som man öht ska ge tips om eller testa om man inte är helt säker på hur.
Elektroderna är tunna kopparrör som samtidigt för in sodalösningen, kan ju vara bra med koppar som inte brukar vara så kompatibelt med levande ting. Ska bli intressant att se om typen med ständigt tryck eller matat via doserpump ger någon tendens i utvecklingen av ström/spänning. Det sitter en uppsättning rör ner i mark utan växten som referens för hur ett normalt "saltat" jordtag beter sig på platsen. Viktigt att följa så man inte bryter sig ur rotsystemet i förtid och bara kör ström i marken.
Vi får se hur det utvecklar sig men jag tror det inte ska vara några större problem att göra på detta sättet och få resultat. Vitsen är att det inte är speciellt överdrivet mycket jobb eller utrustning som krävs och att det ska vara lugnt och sansat. Hade jag själv haft problemet hemma skulle jag kanske gått in med betydligt kraftigare don fast enligt samma princip, dock inget som man öht ska ge tips om eller testa om man inte är helt säker på hur.
Elektrisk ström är väldigt kraftfullt. Det räcker med ett par volt för att slita isär molekyler. Alla salter har en positiv och en negativ jon som dras till var sin elektrod och då blir det överskott respektive underskott vid elektroderna. Det räcker teoretiskt med 1,23V för att dela på vatten till väte och syre, och flera organiska molekyler är förmodligen känsligare. I praktiken vill man få det att hända mycket och snabbt så då krämar man på med mer spänning.
Jo, det där fattar jag. Jag har viss kännedom om elektrokemiska processer. Det du skriver är ingen beskrivning av den förmodade mekanismen. Jag ser ofta fenomenologiska beskrivningar om vad som händer med ett system när man påverkar det med olika yttre faktorer. Det kan vara exempelvis att huvudvärken i högre omfattning minska när man tar ett läkemedel, jämfört med en kontrollgrupp som får placebo. Det säkerställer effekten, men säger inget om mekanismen. En mekanistisk beskrivning skulle vara hur preparatet tas upp i kroppen, vilka kemiska processer som äger rum, och hur det påverkar hjärnan att registrera mindre huvudvärk. Jag är inte läkare, så exemplet kan vara något inexakt beskrivet i det här fallet.S STB skrev:Elektrisk ström är väldigt kraftfullt. Det räcker med ett par volt för att slita isär molekyler. Alla salter har en positiv och en negativ jon som dras till var sin elektrod och då blir det överskott respektive underskott vid elektroderna. Det räcker teoretiskt med 1,23V för att dela på vatten till väte och syre, och flera organiska molekyler är förmodligen känsligare. I praktiken vill man få det att hända mycket och snabbt så då krämar man på med mer spänning.
-Så, finns den en idé om mekanismen, eller är det en fenomenologisk studie?
Jag kan tänka mig diverse mekanismer men har inte direkt börjat i den änden, återkommer när testen gått längre så det inte blir teorier som kanske visar sig mindre verksamma än vad resultaten kommer peka på. Att det är verksamt på olika skalor har jag ingen tvekan kring däremot intresserar det mig om en väldigt klen, långsam process med som i detta fallet en konduktivitetshöjande tillsats är tillräckligt bra.mattiasp skrev:
Första delen av detta går ut på att kunna få upp ledningsförmågan långt ut i systemet utan att göra våld på de kraftigare rötternas höljen för att sen ev kunna avsluta med lite kraftigare effekt rent elektriskt förhoppningsvis med åtföljande biologiska. Att gå hårdare fram tidigt bör kunna vara kontraproduktivt pga att utläckande lyt bara bidrar till ett bra lokalt jordtag och inte via de mer känsliga finare delarna.
Ska även bli intressant att följa utvecklingen ström/spänning sett till de olika strömarterna och sättet att trycka in vätskan. Vill helst se något som lite speglar spridning i ett sånt systems naturliga bifurkativa fraktala struktur, allt annat borde tyda på antingen för stor eller liten tidig påverkan. Men inte omöjligt att det ändå fyller sitt praktiska syfte i detta fallet med bekämpning som mål
Har du själv några tankar som kan passa in här?. Jag har tidigare frågat om något speciellt vore önskvärt eller intressant att testa när det ändå pågår.
Jag har nu också råkat ut för detta eländet. Köpt ett parhus med parkslide på gården, gissningsvis 3x3 meter. Då jag känner tidigare ägare så vet jag att den inte var såhär stor från början.... Växer fort. Turligt nog så befinner den sig mitt i gräsmattan typ, så planen är att klippa ner den och köra över den med gräsklipparen någon gång i veckan. Sen till hösten dundra på med något kemiskt i stjälkarna.
Jag skulle låta den vara och sedan bara behandla den i höst. Ju mer du bråkar med den ju större risk att den sprider sig utåt.T TVRS skrev:Jag har nu också råkat ut för detta eländet. Köpt ett parhus med parkslide på gården, gissningsvis 3x3 meter. Då jag känner tidigare ägare så vet jag att den inte var såhär stor från början.... Växer fort. Turligt nog så befinner den sig mitt i gräsmattan typ, så planen är att klippa ner den och köra över den med gräsklipparen någon gång i veckan. Sen till hösten dundra på med något kemiskt i stjälkarna.
Exakt det har vi märkt med vårat bestånd. När vi började jävlas med den i våras så sköt den skott en meter utåt sidorna. Vårat bestånd står ca 150 cm från staketet till grannen och även inne hos grannen kom´skott..mg765 skrev:
Efter vi lät den vara så har den nu växt upp ca 60 cm och inga skott skjuts mer än precis där beståndet är.
I höst prövar vi Roundup koncentrat i spruta.
Att inte bråka med den är ju ett bra sätt att få den att trivas. Sedan ska man kanske låta den ge ifrån sig en del kraft innan man klipper skotten.