harry73
Eller varför inte angripa nya skott med en brännare. Inte brinna upp bara sveda lite.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
holetaker holetaker skrev:
Haha. Då kan inte dina problem med parkslide vara så svåra?
Eller så är dom så svåra att du gett upp och tagit till flaskan
Haha ungefär så :) eller så tar man till flaskan i samband med att man plockar skott och rötter.

Då får man ju en anledning till att gå ut och rensa

L
3 sekunder gasolbrännare på skott och den är död ,
det kokta fläsket är stekt , inre blockering , kan inte suga vatten upp i stammen

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Hur gör man med det kokheta vattnet?

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tror det är samma som gasol , töm på hetvatten på skottet , den blir kokt , inne blockering

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Det är med andra ord inte effektivare än att rycka skotten. Nackdelen är att det även dödar eventuella konkurrenter.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Var på klassiska Tant Bruns kaffestuga i Sigtuna, massor av parkslide på gården bland alla bord i serveringen! Skotten sprider sig ut till minsta vrå.

En besserwisser-farbror vid bordet intill vårt: "Vet ni vad det där är för växt? - Det ska jag tala om, det är bambu!" Jag sa ingenting :)

harry73
D Daniel 109 skrev:
Det är med andra ord inte effektivare än att rycka skotten. Nackdelen är att det även dödar eventuella konkurrenter.
Roten fortsätter att skicka vatten till växten, där det bara avdunstar. Sedan dör växten och behöver man inte slänga den. Dvs ingen spridningsrisk där

Det blir ingen spridningsrisk av att man bryter av dem. Lycka tillmed den metoden, jag tror inte att du lyckas ta död på den så.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag häller det direkt på de små skotten. Och visst, det tar all annan växtlighet också men den mesta försvann ändå vid mastodontgrävningen förra året.

T
Att likställa maskrosor med parkslide baserat på att båda är ogräs och har rötter tycker jag känns sjukt förenklat, och faktiskt naivt. Men medan ni väntar på att vattenkokaren ska bli klar så kan ni väl fundera på följande;

Maskrosor är en perenn med pålrot, liksom morot, där alla blad och blommor tillhör en sådan rot.

Parkslide sprids med rhizom och har ett välutvecklat rotsystem och bildar därmed ofta stora och sammanhängande bestånd.

Dock så är jag faktiskt även skeptisk till att maskoten skulle dö en långvarig död av varmt vatten, utan tror att den kommer tillbaka inom kort.

I kväll "ansluts" tre ganska stora plantor som står lite åtskilda till kem och el. Det blir inte som Daniel skrev anslutning mellan olika stammar utan jag ser det som mest troligt för framgång att ena polen får bli fjärrjord så alla delar av växtens rötter jobbar i sin egen "potentialtratt". Däremot ganska många elektroder in och ner i stammarna per ställe.

Skillnaderna i uppställning blir i huvudsak AC respektive DC samt om luten tillförs under självtryck kontinuerligt från behållare eller via en doseringspump där volym per tidsenhet är variabeln att jobba med. Denna gången tänkte jag störa växten så lite som möjligt dvs inga kapade stammar osv utan lyten tillförs via tunna långa rör som träs in i stammarna lite över ytan och ner så långt det går utan att punktera vidare ut i marken. Rören är samtidigt elektroder som ansluts till strömkällorna, DC-källorna (2st) ställs för CC respektive CV och AC (1st) för CC till att börja med.

Luten utgör som jag ser det mest en faktor för ökad konduktivitet så ev överväganden om effekter vid anod respektive katod vid DC har jag inte tänkt på. Strömmar, spänningar hålls låga så att processen långsamt kan ta sig genom de grövre delarna utan att man för mycket tappar möjligheten att komma åt de finare trådarna senare. I princip se till att "huvudnätet" leder bra innan ev senare chock av de mer fingrenade delarna är tanken. Och så att växtens självskydd inte i onödan triggas vid början av testet.

Elsäkerhetsmässigt är det lite av en gråzon som detta görs trots bra strömkällor osv så inget för kommersiellt bruk eller av de som inte har lite grundläggande koll på elteknik. Allt sker under någorlunda uppsikt och endast dagtid så riskerna är hanterbara samt med alla gängse skydd på plats. En tanke jag fått på senare tid kring detta vore om det inte skulle passa med solcellsdrift om det nu visar sig vettigt verkningsfullt med metoderna.

• Gilla
Suidnil och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Spännande! :)

GK100 GK100 skrev:
Elsäkerhetsmässigt är det lite av en gråzon som detta görs trots bra strömkällor osv så inget för kommersiellt bruk eller av de som inte har lite grundläggande koll på elteknik. Allt sker under någorlunda uppsikt och endast dagtid så riskerna är hanterbara samt med alla gängse skydd på plats. En tanke jag fått på senare tid kring detta vore om det inte skulle passa med solcellsdrift om det nu visar sig vettigt verkningsfullt med metoderna.
Vad håller vi oss till för spänningar, med tanke på denna oro?

Kör du förövrigt strömstyrt (strömgenerator), så spänningen lite blir vad den blir, och dessutom plötsligt kan variera?

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Aggregaten är ställbara programmerbara så bara de håller sig ok är det inga problem men potentiellt kan de vid fel ge farliga nivåer. Inledningsvis skulle jag tro att det kommer ligga ganska lågt <50 V men det får visa sig efter en tid hur det utvecklar sig.

Och som sagt är ena DC och AC aggregatet ställda som strömgenerator CC fast med begränsning även i spänning. Andra DC ligger som konstantspänning CV och där tänkte jag ställa ungefär samma ström som de andra till att börja med och sen får det driva vartefter.

hsd
Luktar Frankenstein om detta......

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.