D Daniel 109 skrev:
Holetaker: Det är ingen bra taktik om du vill bli av med den.
Finns det ens någon bra taktik?

Rensa bort allt med ett par veckors mellanrum skulle jag testa. Men låter man det vara kommer den ju absolut inte att försvinna.

Kalkning verkar kunna vara något som funkar.

Nej plantera för allt i världen inte eländet på fler ställen.
Vi har ju sett hur importerade ogräs i olika länder fördärvar och tar över både åkrar och skog. Vi har också setthur lupinerna håller på och utrotar våra inhemska vildblommor. Att låta Parkslide växa eller ännu värre att plantera det bara för att man själv tycker att det är snyggt är i högsta grad oansvarigt och svinaktigt mot andra människor.

Vad händer om man rycker upp alla skott varefter de kommer upp vart den än flyttar?
Någon gång måste ju rotstocken få slut på upplagrad näring om den aldrig får ha några blad i funktion?

• Gilla
Anna.p
  • Laddar…
L
Tveksamt att det hjälper , kolla in kirskålen , en granne med gröna fingrar , har haft pressar
i flera år över , dom rackarna lever inunder och kommer upp på sidan , samma skit där som i tråden här , men tror parkslid är värre , kirskål går ju att köra klipparen över , även när dom är stora

Ska man köra press måste den vara ljustät. Vanlig lättviktspress räcker inte.

L Liteavvarje skrev:
Det ser ut som det jag hade , fick uppgift om någonting i stil med Japans bambu , inte parkslid
men den växer bra men brede inte ut sig speciellt , såg ju bra ut med matta intill , ni ska ju klippa , då rycker rotskotten sin väg , detsamma med hallonhäck ,, sprider sig hos mig men tuktas med klipparen . Som dom säger var inte rädda för köp
Japansk Bergsbambu är det namn man använder på den i plantskolorna.

Trist att det dyker upp folk som säger "det ä'r väl inte så farligt? Antar att ni älskar lupiner och jättebalsaminer också?

Uppdaterad lag som gör att det äntligen blir olagligt att sälja dessa växter:

Läs på:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-m...jur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/

Gamla lagen:
"Från och med den 3 augusti 2016 är det enligt nya EU-regler förbjudet att sprida 37 EU-listade invasiva främmande arter. De får inte introduceras eller spridas i naturen, inte gynnas att bli fler och inte heller importeras eller exporteras. Fem av de EU-listade arterna finns i svensk natur. Det finns även arter som inte är reglerade i EU, men som ändå kan skapa problem i Sverige. "

http://www.naturvardsverket.se/Stod...-arter-vagledning/Vaxter-och-froer-i-handeln/
Nya lagen:
"Från och med den 3 augusti 2017 är det inte längre tillåtet att handla med (köpa, sälja, byta, överlåta) de 37 arter som den 3 augusti 2016 har listats som invasiva i enlighet med EU:s förordning (1143/2014)."

• Gilla
Anna.p och 2 till
  • Laddar…
Men på den listan finns inte parkslide, jättebalsamin eller jättebjörnlokan med. Det är väl bara reglerna om signalkräftan som det blev snack om. Förbud mot att sälja, odla eller transportera den är inte så poppulärt.
Flera av arterna, som sköldpaddor och liknade kan inte bli invasiva i Sverige.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men på den listan finns inte parkslide, jättebalsamin eller jättebjörnlokan med. Det är väl bara reglerna om signalkräftan som det blev snack om. Förbud mot att sälja, odla eller transportera den är inte så poppulärt.
Nej den finns inte med på den listan än men den lär komma dit då Naturvårdsverket varnar för den och har ett faktablad om Parkslide.
Alla som har den på sina tomter eller ser den borde rapportera in fynden till artportalen.se så kanske myndigheterna vaknar. Vi vill inte ha det som i England...

Arter som är eller riskerar bli invasiva i Sverige, men som inte är EU-reglerade

Parkslide, Fallopia japonica
Relativt hög flerårig ört med grenig stam från Ostasien.
Introduktionsvägar
Trädgårdsväxt

Status i Sverige

Har stor spridning i landet och bedöms som invasiv.
Negativa effekter
Biologisk mångfald: Snabbväxande med djupgående rötter och bildar täta bestånd. Tränger ut inhemska växtarter, särskilt i fuktiga och näringsrika miljöer. Förändrar hela ekosystem.
Ekonomi: Begränsar möjligheten till markanvändning. Kan med sina kraftiga och djupa rötter tränga in i byggnader och vattenledningar.

Vad kan jag göra?
Undvik att plantera parkslide i din trädgård och förhindra att arten sprids i naturen. Det är enklast att bekämpa förvildade parkslide medan plantan fortfarande är liten. Parkslide måste grävas upp med rötterna för att inte återkomma på platsen. Växtavfallet bör tas om hand direkt för att undvika att nya skott skjuter upp. Var försiktig vid hantering av arten. Växtmaterialet får inte komposteras, eller på annat sätt lämnas i vatten, skog och mark, eftersom det kan innebära en stor spridningsrisk.
Vid rotkapning finns det en risk att nya skott skjuts, därför måste det göras ett flertal gånger per säsong under ett antal år. Parkslide sprids med underjordiska löpare.

Om du hittar vad du misstänker är parkslide i naturen – rapportera in fyndet via www.artportalen.se.

Ansvarig myndighet: Naturvårdsverket

Länk till infon http://www.naturvardsverket.se/uplo...faktablad/k2-Fakta-dammvaxterA4-Parkslide.pdf

Anna_H Anna_H skrev:
Trist att det dyker upp folk som säger "det ä'r väl inte så farligt? Antar att ni älskar lupiner och jättebalsaminer också?
Det du skriver är en fascinerande företeelse som jag har stött på otaliga gånger men som jag fortfarande inte riktigt förstår.
Jag är naturintresserad och vet vad ekosystemen betyder för vår natur, vad importerade främmande växter kan orsaka när de kommer lös i naturen.
Jag har varnat trädgårdsfolk för invasiva växter i trädgården, skrivit en del om just parkslide. Regelmässigt har motargument dykt upp, alltid någon som säger "men den är ju så fin" eller "den går att äta" och ganska ofta "hos mig gör den inte så" För den husägare som har sin tomt invaderad av parkslide eller kirskål är ett sådant bemötande oförskämt.
Det är inte utseendet på växten som är problematiskt utan växtsättet, att den blir så dominant så den slår ut annan växtlighet. Om växterna rent utseendemässigt varit anskrämliga skulle aldrig någon gjort sig besväret att föra in dem i landet.
Och sedan finns den kategorin som har läst och förstått problemet men ändå planterar in dessa aggressiva växter i tron att de går att kontrollera.
Jag har faktiskt funderat en hel del vad som ligger bakom den ihärdiga förnekelsen men har inte hittat ett svar.

Synpunkter?

• Gilla
Anna.p och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, de är med på listan.
Se längst ner på sidan:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-m...jur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/

Läs gärna rubriken över den sektionen. De växterna täcks inte av EU reglerna. Tydligen vägrade Tyskland efter som den redan har så stor spridning att det blir jobbigt att göra något åt den

De täcks av de svenska reglerna.

Vilka regler skulle det handla om menar du. Både vresris och lupin finns i handeln vad jag vet.

Vi får väl börja rapportera in de fynd vi gör av parksliden då till www.artportalen.se. Vi vet ju i alla fall hur den ser ut och ser den lite här och där.
Kanske kan vara en hjälp till att statusen förändras även här i Sverige.

• Gilla
Anna.p och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.