1 539 603 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag väljer att tro på universitetets resultat tills något visar något annat. Ett universitet har liksom inga intressen i att lämna falska forskningsresultat.S STB skrev:I mer eller mindre varje inlägg jag gör så postar jag mitt dokument ([länk]) med typ ett dussin olika varianter på hur man tar död på parkslide. Sedan beskyller du mig för att prata ner ett tillsatsmedel till glyfosat eftersom det skulle konkurrera. Vår metod ([länk]) att värma parkslide till döds är en helt annan nisch och helt annan prisklass. Värmningen ger ett färdigt resultat på några dagar och kostar tiotusentals kronor. Glyfosat, med eller utan tillsatser, kostar enstaka tusenlappar men tar flera år. Glyfosat kommer som sagt bli olaglig i trädgårdar om en månad.
Det jag tvivlar på är att en tillsats av klorofyll kan göra effekten av glyfosat mångdubbelt bättre. Det finns redan diverse olika tillsatser till glyfosat som ger en bevisat förbättrad effekt enligt Dan Jones. Jag fortfarande inte hittat något uttalande från universitetet, bara en kille i Kungsbacka som hävdar att det är så. Han om någon borde du misstänka har ekonomiska skäl att försköna sanningen, men istället tvivlar du på mig.
Eftersom jag har hittat något från ett universitet så tror jag inte något än. Jag väljer att inte tro på något jag tycker låter för bra för att vara sant.Nissens skrev:
Eftersom du tror på det så kanske du har bättre källor än jag? Det verkar som att du tror på något en journalist skriver som intervjuat en person som har direkt ekonomiskt vinning av att göra reklam för en produkt han själv säljer. Har du ens hittat en enda referens till denna mirakelvätska som inte kommer från försäljaren?
Min gissning är att universitetet tagit fram syntetiskt klorofyll men inte med det primära syftet att använda det för att förstärka effekten av glyfosat i parkslide. Syntetiskt klorofyll kan vara en nyckelkomponent till vår globala framtida energiförsörjning eftersom det kan omvandla solljus till flytande bränsle.
Tja, var och en har ju sin tro. Jag tycker inte alls att det låter för bra för att vara sant. Snarare väldigt positivt att det kan vara en enkel lösning på väg.S STB skrev:Eftersom jag har hittat något från ett universitet så tror jag inte något än. Jag väljer att inte tro på något jag tycker låter för bra för att vara sant.
Eftersom du tror på det så kanske du har bättre källor än jag? Det verkar som att du tror på något en journalist skriver som intervjuat en person som har direkt ekonomiskt vinning av att göra reklam för en produkt han själv säljer. Har du ens hittat en enda referens till denna mirakelvätska som inte kommer från försäljaren?
Min gissning är att universitetet tagit fram syntetiskt klorofyll men inte med det primära syftet att använda det för att förstärka effekten av glyfosat i parkslide. Syntetiskt klorofyll kan vara en nyckelkomponent till vår globala framtida energiförsörjning eftersom det kan omvandla solljus till flytande bränsle.
Det är lätt att förstå att du inte vill tro på det, det kan ju potentiellt sänka hela din affärsidé…
Den artikeln är full av uppenbara fel. Så bygg ingen kunskap på den. Det är möjligt att det är lite effektivare än ren glyfosat. Men någon markant skillnad låter väldigt otroligt.
Nu har kriget börjat! Efter att ha läst inlägget där de blandade Roundup med klorofyll och injicerade blandningen i stammen så har jag beslutat att göra detsamma. Jag mixade brännässlor (består av 60% klorofyll) med vatten o Roundup (480). Sedan så klippte jag ner växten och injicerade blandningen. Jag låter Parksliden växa under sommaren så jag ska ha en fin och tjock stamm som man kan spruta i under hösten. Vill inte spruta blandningen på marken eftersom vi har massa bär i närheten. Det intressanta är att jag täckte ca 10 m2 med presenning och ved uppe på det i ca 2 år där jag hade mest parkslide men nu när jag tog bort det så hade den ändå överlevt. Får se om Roundupen tar kål på den.
Den är seg. Men att bli underlag för en vedhög i två år försvagar den definitivt.
Jag ryckte skott på mitt projekt i dag. Det blev ett längre uppehåll än planerat. Men det är relativt få och klena skott som orkar upp nu. Då har jag siktat på att rycka en gång i månaden. Men nu blev det klart längre. Det var nog sista gången i år.
Jag ryckte skott på mitt projekt i dag. Det blev ett längre uppehåll än planerat. Men det är relativt få och klena skott som orkar upp nu. Då har jag siktat på att rycka en gång i månaden. Men nu blev det klart längre. Det var nog sista gången i år.
Har läst stora delar av tråden. Några har nämnt att låta djur beta slidet.
Jag har ca 200 kvm slide på en åker. Tänker inhägna med elstängsel och släppa grisar o getter där. Getterna äter det som finns ovanjord och grisarna bökar sig ner till rötterna. Vad tror ni?
Tacksam för info om hur elstängslet skall utformas.
För info: Fick info från en doktor i mikrobiologi:
saltsyra: bladen som blev sprutade dog, men stammen fortsatte växa och nya blad växte ut ovanför sprutstället.
Diesel: ungefär som syran, men svagare effekt.
Round-up (äkta vara från storbonde) Ovanjordsdelen dog.
Jag har ca 200 kvm slide på en åker. Tänker inhägna med elstängsel och släppa grisar o getter där. Getterna äter det som finns ovanjord och grisarna bökar sig ner till rötterna. Vad tror ni?
För info: Fick info från en doktor i mikrobiologi:
saltsyra: bladen som blev sprutade dog, men stammen fortsatte växa och nya blad växte ut ovanför sprutstället.
Diesel: ungefär som syran, men svagare effekt.
Round-up (äkta vara från storbonde) Ovanjordsdelen dog.
Tyvärr är fusket bland forskare omfattande. Intresset är naturligtvis att åratal av arbete ska ge ett positivt resultat, annars kan din karriär vara slut eller ha stagnerat. Egenintresset styr.Nissens skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Efter att ha sett grisarna in action på grannekogården så tror jag att de kommer att göra livet svårt för parksliden. Det ser ju ut som på västfronten efter ett par månader med grisar och de tuggar på alla rötter.B BGA skrev:Har läst stora delar av tråden. Några har nämnt att låta djur beta slidet.
Diesel förgiftar marken, det är en riktigt dålig ide. Getter äter det mesta om de inte har alternativ. Det är möjligt att de äter parkslide. Men det blir nog inte mycket bättre än att rycka. Grisar bökar lite, men inte så djupt att du blir av med parksliden. Är hagen större än beståndet riskerar de att sprida det på större yta. Sannolikt effektivare än att rycka, men det tar sannolikt ett gäng år ändå. Kort sagt, det kan funka men är ingen mirakelmetod.
Höns kan nog också funka, de är förvånansvärt bra på att massakrera växter. Bara de är låga från början.
Höns kan nog också funka, de är förvånansvärt bra på att massakrera växter. Bara de är låga från början.
Det är på grund av sådant här som glyfosfat förbjuds för privatpersoner.M Muki skrev:Nu har kriget börjat! Efter att ha läst inlägget där de blandade Roundup med klorofyll och injicerade blandningen i stammen så har jag beslutat att göra detsamma. Jag mixade brännässlor (består av 60% klorofyll) med vatten o Roundup (480). Sedan så klippte jag ner växten och injicerade blandningen. Jag låter Parksliden växa under sommaren så jag ska ha en fin och tjock stamm som man kan spruta i under hösten. Vill inte spruta blandningen på marken eftersom vi har massa bär i närheten. Det intressanta är att jag täckte ca 10 m2 med presenning och ved uppe på det i ca 2 år där jag hade mest parkslide men nu när jag tog bort det så hade den ändå överlevt. Får se om Roundupen tar kål på den.
1. Brännässlor består inte av 60 procent klorofyll. (snarare en faktor 100 mindre, och då snackar vi torrmassa)
2. Att mixa dem frigör inte klorofyll från membranet som det är bundet i, för det krävs också något lösningsmedel.
3. Hur kan du veta att inte någon annan komponent av brännässlor minskar effektiviteten his glyfosfat?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Jag ska prova med gräsklinga på röjsågen några år. 1 gånger i veckan har jag kört hela denna sommaren och de som kommer upp mellan varven blir gulnande och angripna av insekter. Har en stenmur i beståndet men där måste jag tyvärr använda Glyfosat.D Daniel 109 skrev:Diesel förgiftar marken, det är en riktigt dålig ide. Getter äter det mesta om de inte har alternativ. Det är möjligt att de äter parkslide. Men det blir nog inte mycket bättre än att rycka. Grisar bökar lite, men inte så djupt att du blir av med parksliden. Är hagen större än beståndet riskerar de att sprida det på större yta. Sannolikt effektivare än att rycka, men det tar sannolikt ett gäng år ändå. Kort sagt, det kan funka men är ingen mirakelmetod.
Tja, den som kritiserar resultatet mest i denna gruppen är ju en konkurrent till det nya medlet, så där styr egenintresset verkligen.S SonnyListon skrev:
På vilket sätt skulle ett institut vara intresserat av att bli förknippat med forskningsfusk tänker du? Det om något skulle minska deras intäkter.
Det finns alltid rötägg lite här och där, och i detta fallet så kommer det ju att visa sig om det inte fungerar. Är det nya medlet så bra som resultaten visar så är det ju toppen!
Tja, det är ditt ord mot forskarnas. I min värld är det lätt att välja vilket som väger tyngst. Men det visar väl sig med tiden. Det är ju bra för alla om de har rätt. Förutom för konkurrenterna då förstås…D Daniel 109 skrev: