P
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Här är ett nytt knep av en lokal aktör. Tyvärr har vi en del här ute på halvön...

[länk]
Ser lite småbökigt ut. Jag tror att glyfosat är en bekvämare metod.
 
Z ZamuelA skrev:
Jag brukar hälla på kaustiksodan i fast form. Alltså inte lösa upp det i vatten först. Det är mycket säkrare att hantera då.
Bara vänta in tills det ska regna rejält och häll på innan så löser det upp sig
Varför inte använda den i gelform?
Nitors propplösare är kaustiksoda i gelform. Den sjunker ju ner direkt i asfaltsprickorna.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../kem-for-avloppsrengoring/propplosare-510007/
 
S
"Vätskan" som det pratas om är glyfosat. Den enda skillnaden är att de har tillsatt konstgjort klorofyll. Tanken är att näringen i klorofyllen tas upp och sprids av rötterna och drar då med sig glyfosaten. Ganska smart idé faktiskt.

I sista ändan är det dock fortfarande glyfosat med alla de för- och nackdelar den har. Tillsatsämnet gör det eventuellt aningens effektivare, men det vet vi inte ens än. Om det krävs direkt injektion i rötterna så är det dessutom väldigt bökigt att applicera.
 
  • Gilla
ELindeman
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
"Vätskan" som det pratas om är glyfosat. Den enda skillnaden är att de har tillsatt konstgjort klorofyll. Tanken är att näringen i klorofyllen tas upp och sprids av rötterna och drar då med sig glyfosaten. Ganska smart idé faktiskt.

I sista ändan är det dock fortfarande glyfosat med alla de för- och nackdelar den har. Tillsatsämnet gör det eventuellt aningens effektivare, men det vet vi inte ens än. Om det krävs direkt injektion i rötterna så är det dessutom väldigt bökigt att applicera.
Vet du mer om effektiviteten än vad det står i artikeln?
Glyfosat eller ej, det verkar behövas oerhört små mängder ser det ut som. Dessutom tolkar jag det som att man inte kan göra detta själv, utan måste anlite ett företag?
 
Gubben i artikeln tycks inte ha särskilt bra koll. Är det den typen av experter vi har så förstår jag att det går långsamt.
Artikeln är full av fel.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Deras första punkt stämmer dåligt med den tidigare länkade artikeln.

”Ignore the hysteria - your house will not fall down. Knotweed can be controlled using glyphosate at the right time of year, though this can usually take three to five years”

Jag hoppas att han skaffar sig bättre kunskap innan han håller dessa kurser som nämns.
 
S
Nissens Nissens skrev:
Vet du mer om effektiviteten än vad det står i artikeln?
Glyfosat eller ej, det verkar behövas oerhört små mängder ser det ut som. Dessutom tolkar jag det som att man inte kan göra detta själv, utan måste anlite ett företag?
Nej, jag vet inte mycket mer om effektiviteten. Jag har inte hittat någon vetenskaplig artikel om tillsatsen.
Den normala mängden glyfosat för bekämpning av parkslide är 0,2 g/m2 så innehållet i den väskan skulle, beroende på koncentration, kunna döda flera tusen kvadrat.

Läs gärna mer om det i mitt dokument: http://bit.ly/parkslide

Vårt nya sätt att döda parkslide hittar du här. Väldigt enkelt, giftfritt och snabbt men för dyrt för de flesta villaägare. https://www.invaterm.com/
 
@ STB

Det hade varit lite snyggare om du skrivit ut att du är en av grundarna bakom företaget som utvecklat metoden. jag tror säkert det fungerar och är en bra metod, men det är inte den enda metod som fungerar

Jag har inget problem med att förespråkar en av de vettigaste approacherna (även om Jag hellre skulle använda flytande kväve för att åstadkomma samma sak) Och du är en kompetent( men tjatig) skribent men var ärlig om att du har ekonomiska intressen.

Tillsammans ska vi alla bekämpa eländet.
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Metoden med ånga har föreslagits många gånger i tråden. Den funkar, men dödar allt.

Flytande kväve är visserligen väldigt kallt. Men det går inte åt några extrema mängder energi för att koka och värma upp gasen. Du måste ju dessutom frysa allt vatten i marken innan den kommer under nollan. Jag vet inte hur kallt det måste vara för att döda parkslide, men normal kärle klarar den ju uppenbarligen.
Det är garanterat lättare att värma upp marken till en dödlig temperatur med vattenånga än att frysa marken. Fördelen med värme är att en behandling räcker. Andra alternativ kräver minst några år (glyfosat) upp till många år (rycka).

Det är synd att de varnar för att ta tag i problemet. För det är inte svårt. Varna för att sprida växtmaterial, men inte att angripa den.
 
Nissens
S STB skrev:
Nej, jag vet inte mycket mer om effektiviteten. Jag har inte hittat någon vetenskaplig artikel om tillsatsen.
Den normala mängden glyfosat för bekämpning av parkslide är 0,2 g/m2 så innehållet i den väskan skulle, beroende på koncentration, kunna döda flera tusen kvadrat.

Läs gärna mer om det i mitt dokument: [länk]

Vårt nya sätt att döda parkslide hittar du här. Väldigt enkelt, giftfritt och snabbt men för dyrt för de flesta villaägare. [länk]
Ok, men artikeln säger inget om vilken teknik de använder, och som jag tolkar artikelt krävs endast typ två behandlingar med två års mellanrum.
De tror att parkslide kan vara borta från Sverige på 10 år…

Skulle vara intressant att veta mer om medlet…
 
Redigerat:
S
G guld-ivar skrev:
Det hade varit lite snyggare om du skrivit ut att du är en av grundarna bakom företaget som utvecklat metoden. jag tror säkert det fungerar och är en bra metod, men det är inte den enda metod som fungerar
Jag tyckte jag gjorde det när jag använde ordet "vårt", men nu inser jag att det går att missuppfatta. Jag får be om ursäkt för otydligheten.
Mitt dokument borde vara bevis nog för att det finns gott om alternativa metoder. Jag postade inte inlägget här som reklam eftersom det är för dyr metod för de flesta villaägare. Däremot finns det ett allmänintresse i att känna till nya metoder.
Jag får be om ursäkt för att vara tjatig. Det blir gärna så när nya medlemmar ställer samma frågor om och om igen. 95% av alla svar står nog i mitt dokument.

D Daniel 109 skrev:
Metoden med ånga har föreslagits många gånger i tråden. Den funkar, men dödar allt.

Flytande kväve är visserligen väldigt kallt. Men det går inte åt några extrema mängder energi för att koka och värma upp gasen. Du måste ju dessutom frysa allt vatten i marken innan den kommer under nollan. Jag vet inte hur kallt det måste vara för att döda parkslide, men normal kärle klarar den ju uppenbarligen.
Det är garanterat lättare att värma upp marken till en dödlig temperatur med vattenånga än att frysa marken. Fördelen med värme är att en behandling räcker. Andra alternativ kräver minst några år (glyfosat) upp till många år (rycka).

Det är synd att de varnar för att ta tag i problemet. För det är inte svårt. Varna för att sprida växtmaterial, men inte att angripa den.
Jag kan bara hålla med i allt du skriver. Att kyla något kräver stora mängder energi och är därför dyrt. Till sist är det ju ändå ekonomin som sätter gränser. Det är avskräckande dyrt att värma så att kyla är helt enkelt inte överkommligt.

Nissens Nissens skrev:
Ok, men artikeln säger inget om vilken teknik de använder, och som jag tolkar artikelt krävs endast typ två behandlingar med två års mellanrum.
De tror att parkslide kan vara borta från Sverige på 10 år…
Angående den magiska "vätskan" som egentligen är glyfosat+klorofyll. Det skulle ju vara helt revolutionerande om någon kunde ge ett garanterat resultat på bara 3 eller 4 år. Jag vill dock tvivla på att klorofyll ger en så stor förbättring av resultatet. Dessutom blir ju glyfosat förbjudet att använda i trädgårdar i oktober, även för licensierad personal.
Jag har försökt googla men inte hittat mycket. Det gör att jag än så länge ställer mig skeptisk till konceptet.
 
Nissens
S STB skrev:
Jag tyckte jag gjorde det när jag använde ordet "vårt", men nu inser jag att det går att missuppfatta. Jag får be om ursäkt för otydligheten.
Mitt dokument borde vara bevis nog för att det finns gott om alternativa metoder. Jag postade inte inlägget här som reklam eftersom det är för dyr metod för de flesta villaägare. Däremot finns det ett allmänintresse i att känna till nya metoder.
Jag får be om ursäkt för att vara tjatig. Det blir gärna så när nya medlemmar ställer samma frågor om och om igen. 95% av alla svar står nog i mitt dokument.


Jag kan bara hålla med i allt du skriver. Att kyla något kräver stora mängder energi och är därför dyrt. Till sist är det ju ändå ekonomin som sätter gränser. Det är avskräckande dyrt att värma så att kyla är helt enkelt inte överkommligt.


Angående den magiska "vätskan" som egentligen är glyfosat+klorofyll. Det skulle ju vara helt revolutionerande om någon kunde ge ett garanterat resultat på bara 3 eller 4 år. Jag vill dock tvivla på att klorofyll ger en så stor förbättring av resultatet. Dessutom blir ju glyfosat förbjudet att använda i trädgårdar i oktober, även för licensierad personal.
Jag har försökt googla men inte hittat mycket. Det gör att jag än så länge ställer mig skeptisk till konceptet.
Eftersom du är en konkurrent till dem med det nya medlet så är det klart att du inte gillar att det kommer något som kan vara mycket bättre än det du har.

Eftersom ett universitet säger att de tagit fram ett medel som relativt lätt tar bort Parkslide så väger det rätt tungt. Det står ingenting om någon ”magisk vätska”, det har du hittat på själv.

För oss som inte är konkurrenter till dem med det nya medlet är det mycket goda nyheter! :)
 
S
Nissens Nissens skrev:
Eftersom du är en konkurrent till det nya medlet så är det klart att du inte gillar att det kommer något som kan vara mycket bättre än det du har.
I mer eller mindre varje inlägg jag gör så postar jag mitt dokument (http://bit.ly/parkslide) med typ ett dussin olika varianter på hur man tar död på parkslide. Sedan beskyller du mig för att prata ner ett tillsatsmedel till glyfosat eftersom det skulle konkurrera. Vår metod (https://www.invaterm.com/) att värma parkslide till döds är en helt annan nisch och helt annan prisklass. Värmningen ger ett färdigt resultat på några dagar och kostar tiotusentals kronor. Glyfosat, med eller utan tillsatser, kostar enstaka tusenlappar men tar flera år. Glyfosat kommer som sagt bli olaglig i trädgårdar om en månad.

Det jag tvivlar på är att en tillsats av klorofyll kan göra effekten av glyfosat mångdubbelt bättre. Det finns redan diverse olika tillsatser till glyfosat som ger en bevisat förbättrad effekt enligt Dan Jones. Jag fortfarande inte hittat något uttalande från universitetet, bara en kille i Kungsbacka som hävdar att det är så. Han om någon borde du misstänka har ekonomiska skäl att försköna sanningen, men istället tvivlar du på mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.