P
H hapazard skrev:
Det är på grund av sådant här som glyfosfat förbjuds för privatpersoner.
Varför skulle Mukis metod vara en anledning att förbjuda glyfosat?
 
S
P pmd skrev:
Hur omfattande?
Jag har inte läst någon forskningsrapport om det, kanske 10?
 
S
Nissens Nissens skrev:
Tja, den som kritiserar resultatet mest i denna gruppen är ju en konkurrent till det nya medlet, så där styr egenintresset verkligen.

På vilket sätt skulle ett institut vara intresserat av att bli förknippat med forskningsfusk tänker du? Det om något skulle minska deras intäkter.

Det finns alltid rötägg lite här och där, och i detta fallet så kommer det ju att visa sig om det inte fungerar. Är det nya medlet så bra som resultaten visar så är det ju toppen! :)
Vänta, du tror att det är universitetens ledning som beslutar om fusk? Det var verkligen inte vad jag skrev.
Jag pratade generellt om forskning, inte om just detta fallet. I allvarliga fall så kommer sanningen fram, som i fallet Macchiarini. Tror dock inte en fabricerade forskningsrapport inom detta ämne kommer att få någon uppmärksamhet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
I allmänhet är det snarare dålig forskning än aktivt fusk. När dessutom andra drar slutsatser utifrån rapporten tenderar felen att bli fler.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
I allmänhet är det snarare dålig forskning än aktivt fusk. När dessutom andra drar slutsatser utifrån rapporten tenderar felen att bli fler.
Nej, jag menar aktivt fusk, för att undanhålla verkliga resultat. När andra försöker återskapa resultatet så fungerar det inte. Men pga att det är kollegor så håller man god min.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S
S SonnyListon skrev:
Nej, jag menar aktivt fusk, för att undanhålla verkliga resultat. När andra försöker återskapa resultatet så fungerar det inte. Men pga att det är kollegor så håller man god min.
Men visst, det är inte 51% av forskningsresultaten som är fusk, det var heller inte min andemening.
 
S SonnyListon skrev:
Nej, jag menar aktivt fusk, för att undanhålla verkliga resultat. När andra försöker återskapa resultatet så fungerar det inte. Men pga att det är kollegor så håller man god min.
Att det inte går att återskapa är tyvärr vanligt. Men det behöver inte bero på aktivt fusk. Det är nog ofta bara dålig forskning. Man drar slutsatser som man egentligen inte har underlag för.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Att det inte går att återskapa är tyvärr vanligt. Men det behöver inte bero på aktivt fusk. Det är nog ofta bara dålig forskning. Man drar slutsatser som man egentligen inte har underlag för.
Jag tror inte du förstår forskningsfältet riktigt, men det är förståeligt. Forskare drar inte slutsatser när de replikerar ett utfall. Antingen kan de replikera utfallet eller ej. Jag har inblick i det här.
 
Nu missförstod du mig. Det var inte vad jag sa.
 
S
Svenskar och hyllandet av naivitet...
 
P
S SonnyListon skrev:
Jag har inte läst någon forskningsrapport om det, kanske 10?
Utan en referens till en seriös undersökning så går det givetvis inte att säga någonting alls om omfattningen.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Ok, forskarexperten, efter 3 sekunders googlande för att underlätta för dig hittade jag det här: [länk]
Men du som forskare kanske inte delar min erfarenhet?
Jag fattar inte vad av det jag skrivit du tycker att är galet?
 
S
D Daniel 109 skrev:
... Men det behöver inte bero på aktivt fusk. Det är nog ofta bara dålig forskning. Man drar slutsatser som man egentligen inte har underlag för.
Det var denna diskussion jag menade.
Jag menar att det finns ett utbrett medvetet fusk inom forskningen.
Det hela började med att jag kommenterade Nissens påstående att universiteten inte har något att vinna på att fabricera resultat.
Hur som helst var det bara en kommentar i ett ämne som handlar om något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.