1 539 504 läst · 5 401 svar
1540k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Dummaste jag hört på länge. Aktivt fusk är ovanligt bland seriösa forskare eftersom ny forskning kommer avslöja fusket. Dålig forskning med felaktiga slutsatser är inte ovanligt men dessa studier upprepas nästan alltid och då framgår det att den första studiens resultat är felaktigt. Kollegor håller inte tyst, tvärtom så blir du säkert publicerad med din nya studie och det är en merit att avslöja dåliga studier.S SonnyListon skrev:
Håller helt och hållet med.D Dr Jumping Jack skrev:Dummaste jag hört på länge. Aktivt fusk är ovanligt bland seriösa forskare eftersom ny forskning kommer avslöja fusket. Dålig forskning med felaktiga slutsatser är inte ovanligt men dessa studier upprepas nästan alltid och då framgår det att den första studiens resultat är felaktigt. Kollegor håller inte tyst, tvärtom så blir du säkert publicerad med din nya studie och det är en merit att avslöja dåliga studier.
Att publicera en studie betyder mer eller mindre, "Hej! Kom och lusläs och plocka sönder mig helt hållet."
Det är inte exakt alltid förknippat till första frosten när den slutar skjuta nya skott men oftast så är fallet.Sofiaträdgård skrev:
Om en planta lämnas ostörd och har etablerat sig inom sitt ordinarie ”revir” kan den redan i slutet av augusti/början av september lägga allt fokus på att dra ner näring till rötterna från etablerat bladverk. Börjar någon klippa ner växten kan den dock fortsätta skjuta skott mycket senare under säsong tills den har gått i full vila.
Kyla och skugga fungerar ej så effektivt.
Du skulle behöva kyla ner marken till 2-3m djup och det finns hundratals exempel i tråden om Parkslide som fortsätter skjuta starka skott åratal efter skuggning.
Parkslide vill ha mycket ljus och klarar sig dåligt i skugga. Men den har mycket energi i roten, så med enbart skugga stoppar man visserligen tillväxten. Men det tar väldigt lång tid innan den försvinner.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 872 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 872 inlägg
Takfirmor som gör rent yttertak använder 120 grader vattenånga. Det hadee man provat på Parkslide och det hade gått bra. Slingor mer i jorden var det. Slutbetyg vet jag inte!B BGA skrev:Har läst stora delar av tråden. Några har nämnt att låta djur beta slidet.
Jag har ca 200 kvm slide på en åker. Tänker inhägna med elstängsel och släppa grisar o getter där. Getterna äter det som finns ovanjord och grisarna bökar sig ner till rötterna. Vad tror ni?
Tacksam för info om hur elstängslet skall utformas.
För info: Fick info från en doktor i mikrobiologi:
saltsyra: bladen som blev sprutade dog, men stammen fortsatte växa och nya blad växte ut ovanför sprutstället.
Diesel: ungefär som syran, men svagare effekt.
Round-up (äkta vara från storbonde) Ovanjordsdelen dog.
H HEM2121 skrev:
H HEM2121 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Blir ni nåt klokare?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
Hade kommunen här som kom och märkte ut vart på tomten de har dragit in dagvattenledningen för 30 år sedan.
Skall dränera om huset och tänkte koppla på mig på kommunala dagvattenledningen. Gissa vart de satte markeringen?!? Jo 1.5 meter bredvid parksliden
Hur ska man lösa detta på bästa sätt?
Skall dränera om huset och tänkte koppla på mig på kommunala dagvattenledningen. Gissa vart de satte markeringen?!? Jo 1.5 meter bredvid parksliden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Menar du att du är rädd om parksliden?U Utsliten och utdömd skrev:Hade kommunen här som kom och märkte ut vart på tomten de har dragit in dagvattenledningen för 30 år sedan.
[bild] [bild]
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
På en gräsmatta lär den inte kunna etablera sig. Så det är ingen fara.
Gör så mycket som mycket för att förhindra spridning. Gräv, men håll koll på jordmassorna, d.v.s. lägg dem på en presenning. När arbetet är klart så ser du till så att samma jordmassor hamnar i gropen igen. Sen kan du även passa på att sortera ut rotbitar och lämna till förbränning. På det viset minskar du rotmassan och gör det förhoppningsvis enklare att bekämpa med ryckning kommande säsonger.
Edit, se även till att göra rent verktyg som har använts vid grävning så att rotbitar inte åker med till nästa ställe som det ska grävas.
Edit, se även till att göra rent verktyg som har använts vid grävning så att rotbitar inte åker med till nästa ställe som det ska grävas.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
Det känns ju betryggande att höra att den får svårt att växa i gräset. För det är mest gräs däromkring, finns en busk-/trähäck nedanför men där kommer vi inte gräva nära. Här kommer kanske en bättre bild samt en bild på håll där man kan skymta parksliden bakom plommonträdet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto