Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Vi är många som kämpar; [länk]
Det är en hel del som gjort insatser och lyckats bland de som skrivit. De som är räddast tycks vara de som inte försöker.
 
  • Gilla
ullissa och 1 till
  • Laddar…
Man bör vara sunt skeptisk till diverse råd på nätet och fundera på vem avsändaren är. Exempel på dåliga artiklar har rubriken "såhär bekämpar du mardrömsväxten som gör ditt hus osäljbart". Själva artikeln besvarar ej kärnfrågan men skapar istället mer frågetecken och avslutas oftast med att det är viktigt att sortera avfallet.
Har landat i att det finns några sanningar som de flesta med vetenskaplig utbildning förstår. Det är ingen utomjording. Parkslide är en växt. Den lever på fotosyntes och kan därför svältas till döds. Den bildar proteiner och kan därför störas i sin tillväxt rent kemiskt dvs med något form av kemikalie.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
P Perfaus skrev:
Man bör vara sunt skeptisk till diverse råd på nätet och fundera på vem avsändaren är. Exempel på dåliga artiklar har rubriken "såhär bekämpar du mardrömsväxten som gör ditt hus osäljbart". Själva artikeln besvarar ej kärnfrågan men skapar istället mer frågetecken och avslutas oftast med att det är viktigt att sortera avfallet.
Har landat i att det finns några sanningar som de flesta med vetenskaplig utbildning förstår. Det är ingen utomjording. Parkslide är en växt. Den lever på fotosyntes och kan därför svältas till döds. Den bildar proteiner och kan därför störas i sin tillväxt rent kemiskt dvs med något form av kemikalie.
Håller med. Mest nyfiken på erfarenheter kring ”säsong 2” av bekämpningen. I detta fall om man valt att starta med glyfosat och det därefter växer upp sk bonsai knotweed, som ev är svårbehandlade på kemisk väg.
 
Finns det någon info förutom hörsägen att den ska vara svårbehandlad? Verkar ju osannolikt att växten metabolism ändras på ett år, den borde fortfarande skadas av glyfosat. Den blir ju dock svårare att behandla med injektion.
 
P Perfaus skrev:
Finns det någon info förutom hörsägen att den ska vara svårbehandlad? Verkar ju osannolikt att växten metabolism ändras på ett år, den borde fortfarande skadas av glyfosat. Den blir ju dock svårare att behandla med injektion.
Jag föreslår att du läser tråden du skriver i från början, så trist efter denna långa tråd när någon hoppar in och tar läsarna tillbaka till ruta ett.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård
P Perfaus skrev:
Finns det någon info förutom hörsägen att den ska vara svårbehandlad? Verkar ju osannolikt att växten metabolism ändras på ett år, den borde fortfarande skadas av glyfosat. Den blir ju dock svårare att behandla med injektion.
P Perfaus skrev:
Finns det någon info förutom hörsägen att den ska vara svårbehandlad? Verkar ju osannolikt att växten metabolism ändras på ett år, den borde fortfarande skadas av glyfosat. Den blir ju dock svårare att behandla med injektion.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
 
P Perfaus skrev:
Har landat i att det finns några sanningar som de flesta med vetenskaplig utbildning förstår. Det är ingen utomjording. Parkslide är en växt. Den lever på fotosyntes och kan därför svältas till döds. Den bildar proteiner och kan därför störas i sin tillväxt rent kemiskt dvs med något form av kemikalie.
Och samma sak är naturligtvis sant om bakterier och virus också. Dvs de är i grunden samma ting, och man kan störa dem i sin utveckling. Tom döda dem enkelt på en mängd olika sätt.

Därmed inte sagt att det inte är en dj-la skillnad på att få en förkylning och en Ebola infektion...

Så är det inte åtminstone tänkbart att det kan vara skillnad, tom stor skillnad på olika sorters växter och hur lätta eller svåra de är att bli av med?

Och också på vilka skador de kan ställa till med? (Jmf. återigen förkylning och Ebola...)


Det här argumentet dyker upp med jämna mellanrum, och jag förstår det i grunden inte. De flesta av oss tvingas leva i gråskalan mellan det svarta och vita, där saker är enklare eller svårare, ibland rejält svårare, inte nödvändigtvis bara antingen triviala eller omöjliga.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Perfaus skrev:
Finns det någon info förutom hörsägen att den ska vara svårbehandlad? Verkar ju osannolikt att växten metabolism ändras på ett år, den borde fortfarande skadas av glyfosat. Den blir ju dock svårare att behandla med injektion.
Glyfosat funkar bara effektivt på fullvuxna växter som matar roten. Det orkar sannolikt inte en förkrympt växt göra. Men då växer den inte till sig heller.
 
A Abies koreana skrev:
Jag föreslår att du läser tråden du skriver i från början, så trist efter denna långa tråd när någon hoppar in och tar läsarna tillbaka till ruta ett.
Denna växt är ett relativt nytt problem i Sverige. I England har man brottats med den en längre tid och de har därför kommit lite längre i forskningen. Då är den min tur att "föreslå" att även inhämta information utanför Sverige. Herregud vad uppretade ni är i denna tråd. Har följt den en tid. Det är inte farligt att diskutera. Med den attityden blir det inte mycket utrymme för eftertanke eller forskning för den delen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nephisto
  • Laddar…
Den har funnits förvildad dokumenterat sedan 1909. Om det är ett nytt problem vet jag inte om jag håller med om.
 
Staffans2000
P Perfaus skrev:
Denna växt är ett relativt nytt problem i Sverige. I England har man brottats med den en längre tid och de har därför kommit lite längre i forskningen. Då är den min tur att "föreslå" att även inhämta information utanför Sverige. Herregud vad uppretade ni är i denna tråd. Har följt den en tid. Det är inte farligt att diskutera. Med den attityden blir det inte mycket utrymme för eftertanke eller forskning för den delen.
Det här är ingenting.
Prova att tycka "fel" i någon av Coronatrådarna, så blir du uppäten levande av hela vargflocken.

Staffans
 
D Daniel 109 skrev:
Den har funnits förvildad dokumenterat sedan 1909. Om det är ett nytt problem vet jag inte om jag håller med om.
Menar väl att problemet uppmärksammats och skapat problem tidigare i England och att jag därför har högre tillit till informationen därifrån. Här i Sverige är min uppfattning att informationen är mer spretig och ofullständig och med mer inslag av politik/känsla än ren fakta.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det här är ingenting.
Prova att tycka "fel" i någon av Coronatrådarna, så blir du uppäten levande av hela vargflocken.

Staffans
Vi lever i en mörk tid
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Viklundsträdgård
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det här är ingenting.
Prova att tycka "fel" i någon av Coronatrådarna, så blir du uppäten levande av hela vargflocken.

Staffans
Förstår att ni är troll lite överallt. Här är människor förtvivlade över att deras hem har Parkslide på tomten och vet inte om de någonsin skulle kunna få sålt sitt hus. De kämpar och försöker även ändå varna andra. Så kommer ni så lättvindigt och skriver ned ifrågasätter allt utan att ens ha problemet. Människor lägger mycket tid och pengar på detta växande problem. Läs bara första meddelandet i denna tråd, det räcker.
 
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Förstår att ni är troll lite överallt. Här är människor förtvivlade över att deras hem har Parkslide på tomten och vet inte om de någonsin skulle kunna få sålt sitt hus. De kämpar och försöker även ändå varna andra. Så kommer ni så lättvindigt och skriver ned ifrågasätter allt utan att ens ha problemet. Människor lägger mycket tid och pengar på detta växande problem. Läs bara första meddelandet i denna tråd, det räcker.
Hur vet du att vi inte har problemet?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.