Har hittat parkslide över hela kommunen men inte i granskog, så där kanske finns en lösning. Antar att marken är sur i barrskog.
 
De växer sällan i skog över huvudtaget. De gillar inte skugga.
 
raveper raveper skrev:
Har hittat parkslide över hela kommunen men inte i granskog, så där kanske finns en lösning. Antar att marken är sur i barrskog.
Jag tror på det sura. Som sagt inget växer vid våran rododendron som trivs i sur jord. Nåt samband borde det finnas.
 
Det är allmänt känt att parkslide trivs nästan oavsett pH i marken. Den är ovanligt okänslig på den punkten.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är allmänt känt att parkslide trivs nästan oavsett pH i marken. Den är ovanligt okänslig på den punkten.
Då är det nåt annat som gör att den inte trivs just där. Frågan är bara vad för trivs gör den inte.
 
Det här är ren spekulation men på många års sikt tror jag parkslide kommer att finnas även i skog. Orsaken till att det växer längs med vägar säger man beror på att folk är oförsiktiga med transporter av jord (förklarar det även förekomsten längs med järnvägar?). Den kan (än så länge) inte föröka sig med fröer har jag förstått så någon form av hjälp på traven behöver den (oförsiktiga transporter, mekanisk skada på rötter). Utöver detta kan ju befintliga bestånd breda ut sig men det går sakta antar jag om den inte triggas.
 
  • Gilla
Bormax
  • Laddar…
P Perfaus skrev:
Det här är ren spekulation men på många års sikt tror jag parkslide kommer att finnas även i skog. Orsaken till att det växer längs med vägar säger man beror på att folk är oförsiktiga med transporter av jord (förklarar det även förekomsten längs med järnvägar?). Den kan (än så länge) inte föröka sig med fröer har jag förstått så någon form av hjälp på traven behöver den (oförsiktiga transporter, mekanisk skada på rötter). Utöver detta kan ju befintliga bestånd breda ut sig men det går sakta antar jag om den inte triggas.
Är bestånden längs järnvägen långt ifrån övergångar? Här växer parksliden närmast övergångar vilket kan ha förklaring för att folk kommit med släp.
 
P Perfaus skrev:
Det här är ren spekulation men på många års sikt tror jag parkslide kommer att finnas även i skog. Orsaken till att det växer längs med vägar säger man beror på att folk är oförsiktiga med transporter av jord (förklarar det även förekomsten längs med järnvägar?). Den kan (än så länge) inte föröka sig med fröer har jag förstått så någon form av hjälp på traven behöver den (oförsiktiga transporter, mekanisk skada på rötter). Utöver detta kan ju befintliga bestånd breda ut sig men det går sakta antar jag om den inte triggas.
Nej, där den är väl spridd dyker den upp på hyggen och liknande. Men den trivs inte i skuggiga miljöer. Det är läns med vägar, stränder och liknande den tenderar att ta över. Det är områden som är viktiga för den biologiska mångfalden. Så det är definitivt inte bra. Men i skogar tror jag inte att den blir ett problem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har skrivit några inlägg här nu och tänker det är dags att berätta om mina beskymmer med Parkslide.

Upptäckten gjordes i juni förra året då en granne kom förbi och berättade att våran fina exotiska bambu minsann var Parkslide. Det ordnar sig sa jag helt obrydd och undrade vad hon var för en galning. Bara några dagars googlande senare högg jag ner allt i ren desperation. Den blev galen (och jag med) så envis som jag är förklarade jag krig och har sedan dess plockat ALLA skott (50- tal per dag) ALLA dagar utan undantag sen dess, vilket kan vara överdrivet. Eller inte. Antal blad blir snabbt 3-4 stycken vilken är kompensationspunkt för flera växter. Studie på parkslide finns inte. Jag har varit inställd på att göra detta i kanske fem år, eller sju. I vilket fall mycket länge.

För någon månad sen snubblade jag över Dan Jones rapport och har tillsammans med min fru beslutat att byta strategi. Vi släppte Parksliden lös i början på sommaren och har i dagarna applicerat först dosen uppdelat på två omgångar. Nu är vi väldigt nyfikna på vad som kommer att hända. Planen är att pensla på nytt Augusti/September enligt Dan Jones SINK fönster som är bredare än strax innan frosten.
Det som oroar mig är att vi inte följer metoden riktigt då vi hittills har svält växten. Det innebär att parksliden eventuellt har för lite bladverk för att lyckas förgifta roten. Men detta kommer i vilket fall att bli en kamp över många år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du behöver inte plocka dagligen om du går på plockmetoden. Det räcker med några veckors intervall.

Glyfosat mitt på sommaren och hösten funkar och ör en snabbare metod än att plocka. Men det är helt onödigt att få panik.
 
D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte plocka dagligen om du går på plockmetoden. Det räcker med några veckors intervall.

Glyfosat mitt på sommaren och hösten funkar och ör en snabbare metod än att plocka. Men det är helt onödigt att få panik.
Finns det någon studie som visar att det räcker med några veckors intervall? Många växter har en kompensationspunkt på 3-4 blad och det infaller snabbt.

Panik är onödigt men lätt att få när man läser medias skräckrubriker. Är mer sansad nu.
 
Nej tyvärr har jag inte sett någon sådan studie. Jag har letat men inte hittat.

Jag har sett rekommendationer från England om att klippa ner minst fyra gånger per år. Men ingen motivering där ifrån.

Däremot finns det studier på glyfosat som visar att den inte funkar bra fören långt fram på säsongen. Den bygger på att glyfosaten ska följa med näringen ner till roten. Men den sparar inte ner energi i riten fören den är fullvuxen. Du kan inte jämföra den rakt av med en växt med mycket mindre energi i roten.

När börjar tex potatis bilda nya knölar? Det är inte vid fyra blad direkt.
 
P Perfaus skrev:
Den blev galen (och jag med) så envis som jag är förklarade jag krig och har sedan dess plockat ALLA skott (50- tal per dag) ALLA dagar utan undantag sen dess, vilket kan vara överdrivet. Eller inte. Antal blad blir snabbt 3-4 stycken vilken är kompensationspunkt för flera växter. Studie på parkslide finns inte. Jag har varit inställd på att göra detta i kanske fem år, eller sju. I vilket fall mycket länge.
Detta var min strategi, och jag lyckades med den. För mig tog det fem år, tror jag. Har du orken så uppmuntrar jag dig att fortsätta. Det kommer att lyckas, och det kommer bli mindre att göra för varje år. Detta är andra sommaren för mig som den inte tittat upp.
 
  • Gilla
Viklundsträdgård och 1 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård
K KarinFH skrev:
Jag läste på Reddit, när jag sökt på hur man utrotar Japanese knotweed, att man borde prova med jordärtskockor, pumpor och solrosor. De tre växterna kan skapa ogynnsam miljö/jord för andra växter och kanske funkar.
Kan vara värt ett försök.
Kan rekommendera Penningblad, Astilbe, Nejlika, Måbär och Åkervinda. Dessa räds inte Parkslide. De har nog hjälpt oss begränsa vår. De måste växa tätt. Vi har äldre plantor som är väletablerade.
 
  • Gilla
KarinFH och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Detta var min strategi, och jag lyckades med den. För mig tog det fem år, tror jag. Har du orken så uppmuntrar jag dig att fortsätta. Det kommer att lyckas, och det kommer bli mindre att göra för varje år. Detta är andra sommaren för mig som den inte tittat upp.
Har inte plockat på en månad nu eftersom vi bytte strategi. Saknar det lite, man blir nästan vän med sin fiende efter något år :)

Detta är dag 8 efter behandlingen och den har avstannat i tillväxten och de nya bladen som ändå kommer längst upp på plantan ser förvridna ut. Troligen vissnar den helt om nån vecka. Frågan är vad som händer sen. Jag följer ju tyvärr inte Dan Jones råd helt eftersom den är svält under första delen av sommaren.
Spänningen stiger.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.