S Smajten skrev:
Jag kände inte till detta med parkslide tills för någon vecka sedan. Vad säger ni medlemmar som känner till växten bättre om bifogade bilder. Jag känner mig inte övertygad men saknar samtidigt bra alternativa förklaringar. Är detta parkslide eller någon annan slideväxt?

Längst ner till höger på Smajtens översta bild ser man den växt som jag kopierade och la in en bild på: vad är det? Har massor, trodde det var skott av parkslide. Men bladen växer i par.
 
  • Gröna växtblad i par som misstänks vara skott av parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Det stämmer inte. Det finns mängder av invasiva växter som du inte skulle komma på tanken att lägga i dubbla säckar och behandla som farligt avfall.

Syren
Påskliljor
Vintergröna
Många häckväxter
Lupiner
m.f.

Ingen av dessa ska naturligtvis dumpas i naturen eller transporteras så att material tappas på vägen. Men man behöver inte överdriva. Parkslide komposteras lämpligen på växtplatsen. Rötter är svårkomposterade så där kan bränning vara motiverat. Eller kanske föregående kokning om man har den möjligheten.
Såhär skriver vår kommun;
Invasiva arter
Invasiva arter sprider sig kraftfullt på bekostnad av andra växter. När du lämnar trädgårdsavfall är det därför viktigt att du kontrollerar om det innehåller invasiva arter, exempelvis:

  • Blomsterlupin
  • Jättebalsamin
  • Jätteloka
  • Parkslide
  • Gul skunkkalla
  • Vresros
Invasiva arter som lämnas på återvinningscentralen ska förpackas i dubbla, välförslutna säckar. Kontakta personal så visar de dig var du ska lämna dina säckar.


.....
Och då antar jag att de radar upp de "värsta" där, sen hänvisar de till Läs mer om invasiva arter hos Naturvårdsverket.

Men du skriver lupiner? Vår kommun tar upp de med =) Men ärligt talat, så hade jag eller många nog inte tänkt på vid storstädning i trädgården på vad allt är.

Men vi har även en bit ut i skogen ett bestånd av lupiner bland de där ormbuskarna jag gick vid i veckan.

Personligen överdriver jag inte, allt smått som får plats i säckar åker ju i säckar, det är bara stora grenar och träd som åker öppet i lövsläpet =)
 
S
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Så du har den inte själv och vill bara " nyansera debatten" är det så? Så du hoppar på andra som är förtvivlade och förminskar dem bara för att? Om du hade haft den hade du vetat vad vi alla vet som skriver här. Då behöver man inte bevisa mera. Det räcker gott med det som är.
Bry dig inte om vad Daniel109 säger. Om denna tråd hade varit politik hade han legat långt ute på en flygel och kallats kommunist eller nazist. (Nu får ingen tolka det som att jag tror att Daniel har den sortens åsikter.) Daniel har som vana att skriva självsäkert och kortfattat i diverse trådar om vitt skilda ämnen. Väldigt mycket av vad han skriver är totalt onödig information som t.ex. att växter följer naturlagar. Andra gånger gör han (medvetna?) missförstånd t.ex. då någon skrivit hus istället för fastighet. Oftast har han rätt, men han har låtit lika självsäker då han har haft fel. Han har inte ens kollat TS bloggar eller youtube och har inte någon egen lyckad bekämpning av parkslide bakom sig, men verkar hela tiden antyda att det är enkelt.
Flera här har kallat honom för troll och jag håller med dem. Det är inte lätt, men man kan lära sig att ignorera honom.
 
  • Gilla
Bichonen och 8 till
  • Laddar…
Vad har jag har fel om?

Det är inte jag som är extremist i den här tråden. Jag har inte heller sagt att det är lätt att bli av med parkslide. Den är definitivt seg.
 
S STB skrev:
Flera här har kallat honom för troll och jag håller med dem. Det är inte lätt, men man kan lära sig att ignorera honom.
Jodå, det är plättlätt. Använd bara ”ignorera denna användare”-funktionen, så är det klart på ett kick! ;)
 
  • Gilla
Viklundsträdgård och 1 till
  • Laddar…
Hur bör jag gå tillväga nu?
Bilderna visar mina parkslide som jag förra året matade med roundup.
De växer upp till max 50cm utan att få blad och sen dör dom. Det är några nya skott som orkar upp och bildar blad, men dessa dör relativt snabbt också. De beter sig på samma sätt oavsett om jag penslar dom med roundup eller inte när de dyker upp.
De jag fått till mig är att jag skall pensla bladen på de som kommer upp, men eftersom de inte bildar några blad så vet jag inte om det är "onödigt" jobb att pensla stammen när den kommer upp eller ej.

Tips och råd från er som kört samma kur tar tacksamt emot!
 
  • Döende parkslideväxter, några med små blad, behandlade med Roundup, vid en sten och husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkslide med skadade stammar efter behandling med roundup, inga blad, i jordnära vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade parkslide med små blad och döda stammar efter roundup-behandling i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Mitt lilla beständ verkar självdött, inte ett enda skott hittade jag. Har inte gjort nåt.
[bild]
Fortfarande ingenting som växt i år, håller tummarna.
 
  • Gilla
Viktoria D
  • Laddar…
Z
Jag har märkt att en del av parksliden inte ser ut som den gjort innan utan den har växt upp i mer "buskigt" utseende. Massor med smala grenar och massor med smala blad istället för de vanliga. Har sett sådana buskar där jag plockat innan så det kommer från rotbestånd som blivit terroriserade.
 
Z ZamuelA skrev:
Jag har märkt att en del av parksliden inte ser ut som den gjort innan utan den har växt upp i mer "buskigt" utseende. Massor med smala grenar och massor med smala blad istället för de vanliga. Har sett sådana buskar där jag plockat innan så det kommer från rotbestånd som blivit terroriserade.
Har du någon bild? När utseendet ändras så, betyder det att bekämpningen går åt rätt håll eller tvärtom? :) Har läst lite olika bud om detta.
 
Staffans2000
V Viktoria D skrev:
Har du någon bild? När utseendet ändras så, betyder det att bekämpningen går åt rätt håll eller tvärtom? :) Har läst lite olika bud om detta.
Triffiderna anfaller. Del III
 
V Viktoria D skrev:
Har du någon bild? När utseendet ändras så, betyder det att bekämpningen går åt rätt håll eller tvärtom? :) Har läst lite olika bud om detta.
Den mår definitivt inte bra när den ser ut så. Bekämpning går inte åt fel håll om man inte slutar innan det är färdigt. Man behöver hålla på tills det är färdigt. Vilket kan ta tid, speciellt om man inte använder gift.
 
Tänkte på det som beskrivs nedan om ”bonsaieffekten” och att ”då är det riktigt kört”?

https://www.google.se/amp/s/amp.svt...der-ut-era-fragor-om-mardromsvaxten-parkslide


Kan man inte bara använda Roundup eller annat växtgift?
– Risken med att använda kemikalier är att du kan få en väldigt motståndskraftig växt om den överlever. Detta kallas bonsaieffekten. Man får då väldigt täta buskar. I England talas det mycket om denna typen av parkslide, där säger man att, då är det riktigt kört. Så det rekommenderar jag inte!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Det här var det vettigaste i artikeln.

”Vad är det värsta exemplet på parkslide du sett?
– Det värsta är egentligen när problemet görs för stort. När skrämselpropagandan blir så stark att folk blir livrädda och tror att det inte går att göra någonting. ”

Jag förstår inte varför man är livrädd för tätare skott på klippta stammar.
Att ta den sent på hösten gör ju att den inte hinner göra sv med mer energi på nya skott. En gång per år är för lite för att trycka ner den. Minst fyra gånger har jag hört från England. Men om det bara görs en gång så är mitt på sommaren bättre. När den är fullvuxen och börjar mata roten på allvar.

Att den skulle bli starkare av att bli då skadad att den blir förkrympt låter riktigt udda. Ytterligare en vandringssägen?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Om jag har förstått det rätt så menar en del att bonsai knotweed inte är lönt att fortsätta behandla på kemisk väg:

”Bonsai knotweed simply isn’t large enough to take in the required volume of herbicide to kill the rhizome beneath the ground, therefore the best course of treatment is to excavate it to ensure there is no trace of viable rhizome remaining in the ground. ”

https://environetuk.com/blog/Dealing-with-Bonsai-Growth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.