S Suidnil skrev:
Är helt med på detta. Men vi har begränsade alternativ. Kan inte täcka, för stort område för nära hus. Kan inte använda glyfosat, för nära brunn och sjö. Vi tar ner den med jämna mellanrum nu men det kostar väldigt mycket tid och kraft eftersom vi har två bestånd varav det ena är rätt stort. För ojämnt för robotgräsklippare så traditionell grönskötsel via djur lockar.
Det ska nog vara rejält stora ytor innan tiden för djurskötseln kommer mer i närheten av klipptiden. Men har man ändå djuren så kan de ju hjälpa till.
 
D Daniel 109 skrev:
Det ska nog vara rejält stora ytor innan tiden för djurskötseln kommer mer i närheten av klipptiden. Men har man ändå djuren så kan de ju hjälpa till.
Ja, vi kan kanske öka tiden mellan nedtagningen av stänglarna vilket skulle dra ner på tiden vi lägger, men det är ett gammalt, rejält bestånd, det kommer troligtvis handla om tiotals år innan vi alls försvagat den på detta sätt.
 
Tips på företag i Sthlm som kan hjälpa till med injicering av glyfosat i stammarna på ett mindre bestånd innan frosten? Kanske t.o.m. någon här i tråden?:)
 
S Suidnil skrev:
Ja, vi kan kanske öka tiden mellan nedtagningen av stänglarna vilket skulle dra ner på tiden vi lägger, men det är ett gammalt, rejält bestånd, det kommer troligtvis handla om tiotals år innan vi alls försvagat den på detta sätt.
Försvagning blir det snabbt. Hur lång tid det tar innan det blir tydligt synligt är en annan sak.
 
Vad tror ni om detta? Parkslide?
 
  • Växt med stora gröna blad och små gulgröna blommor som kan vara parkslide i naturlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Definitivt inte parkslide.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
V Viktoria D skrev:
Tips på företag i Sthlm som kan hjälpa till med injicering av glyfosat i stammarna på ett mindre bestånd innan frosten? Kanske t.o.m. någon här i tråden?:)
Nu är risken stor att jag är ute och cyklar men är det inte så att injicering inte är en godkänd användningsmetod av glyfosat i Sverige trots att det verkar vara mycket effektivt mot parkslide? Därför kommer inget företag vilja utföra den behandlingen? Rätta mig någon om jag har fel.
 
  • Wow
Solvide
  • Laddar…
S Spoz skrev:
Nu är risken stor att jag är ute och cyklar men är det inte så att injicering inte är en godkänd användningsmetod av glyfosat i Sverige trots att det verkar vara mycket effektivt mot parkslide? Därför kommer inget företag vilja utföra den behandlingen? Rätta mig någon om jag har fel.
Tack för svar! Det var ny information. Någon som vet mer?
 
Viklundsträdgård
D Daniel 109 skrev:
Alla växter följer samma naturlagar. Visst blir det olika beteende på olika växtställen. Men de är inte oberäkneliga. De går att förstå precis som andra växter.
Vem är du? Det stämmer inte, det är växternas covid 19 och jag är övertygad om att du misstrodde det med. Man måste anstränga sig och vara beredd på en stark reaktion från växten. Naturvårdsverket varnar, Länsstyrelsen och Kommuner har inte möten om den för inte. Jag skrev här för jag blev rädd när jag märkte vad den kunde göra. Citerar från Bromölla kommuns hemsida;
  • Lämna alla växtdelar direkt i dubbla plastpåsar till Åsens avfallsanläggning som miljöfarligt avfall
Citerar från Naturvårdsverkets hemsida;
I dagsläget saknas bekämpningsmetoder som man med säkerhet kan rekommendera eller garantera att de kommer fungera i alla situationer mot parkslide. Metoder som har visat sig fungera i vissa lägen kan i andra fall resultera i ökad spridning och förvärrade problem.

Vanlig växt? -Nope
 
  • Gilla
  • Haha
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Jag har flera gånger efterfrågat exempel på tillfällen mär växten gjort på något av alla de hemska sätt som beskrivs. Men det finns ingen som kan presentera det. Att även personer på myndigheter överreagerar bevisar inget.
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Naturvårdsverket varnar, Länsstyrelsen och Kommuner har inte möten om den för inte. Jag skrev här för jag blev rädd när jag märkte vad den kunde göra.
Det är nog så att vår glättiga, optimistiska kultur där inget får problematiseras även tagit sig in i parkslidens värld.
 
  • Gilla
Viklundsträdgård
  • Laddar…
Viklundsträdgård
D Daniel 109 skrev:
Jag har flera gånger efterfrågat exempel på tillfällen mär växten gjort på något av alla de hemska sätt som beskrivs. Men det finns ingen som kan presentera det. Att även personer på myndigheter överreagerar bevisar inget.
Så du har den inte själv och vill bara " nyansera debatten" är det så? Så du hoppar på andra som är förtvivlade och förminskar dem bara för att? Om du hade haft den hade du vetat vad vi alla vet som skriver här. Då behöver man inte bevisa mera. Det räcker gott med det som är. Tänk på att Covid 19 förlamade en hel värld. Det finns saker som vi inte bara kan slå ned utan måste anstränga oss för att bekämpa här i världen. Det kräver ansträngning vilket är något som jag förstår du tycker är jobbigt.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Så du har den inte själv och vill bara " nyansera debatten" är det så? Så du hoppar på andra som är förtvivlade och förminskar dem bara för att? Om du hade haft den hade du vetat vad vi alla vet som skriver här. Då behöver man inte bevisa mera. Det räcker gott med det som är. Tänk på att Covid 19 förlamade en hel värld. Det finns saker som vi inte bara kan slå ned utan måste anstränga oss för att bekämpa här i världen. Det kräver ansträngning vilket är något som jag förstår du tycker är jobbigt.
Det är respektlöst att jämföra en växt med ett virus som kan döda dig. Covid lamslog inte hela världen, den pausade upp världen. Många företag går som tåget.
Det är lite samma med parkslide, den lamslår vissa, vissa går fortfarande problemfritt som tåget.

Du överreagerar och borde chilla lite och jobba lite med den om den jävlas.

Jag hade varit mer rädd att få jättelokan i trädgården för den är faktiskt farlig för person, jämför den med en covid som lamslår dig i ett par veckor. Har man då barn är de faktiskt farligt om man har en unge som skiter i vad man som förälder säger.

För övrigt så skall du hantera exakt alla inasiva arter precis likadant som parkslide om du kör den till återvinningen.
Dubbla säckar på alla dessa. Vissa kommuner tillåter att du lägger påsen i brännbartfacket i tunnan.
 
  • Gilla
  • Haha
Perfaus och 3 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Så du har den inte själv och vill bara " nyansera debatten" är det så? Så du hoppar på andra som är förtvivlade och förminskar dem bara för att? Om du hade haft den hade du vetat vad vi alla vet som skriver här. Då behöver man inte bevisa mera. Det räcker gott med det som är. Tänk på att Covid 19 förlamade en hel värld. Det finns saker som vi inte bara kan slå ned utan måste anstränga oss för att bekämpa här i världen. Det kräver ansträngning vilket är något som jag förstår du tycker är jobbigt.
Det är inte vara de som har den på fastigheten som kan uttala sig. Jag har den inte på den fastighet jag bor på. Men jag bekämpar den på en plats jag har koppling till. Så jag har personlig erfarenhet av den, vilken betydelse det nu har.

Har du något exempel där den är i närheten av så hems som du vill göra gällande?
 
  • Gilla
Perfaus
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är respektlöst att jämföra en växt med ett virus som kan döda dig. Covid lamslog inte hela världen, den pausade upp världen. Många företag går som tåget.
Det är lite samma med parkslide, den lamslår vissa, vissa går fortfarande problemfritt som tåget.

Du överreagerar och borde chilla lite och jobba lite med den om den jävlas.

Jag hade varit mer rädd att få jättelokan i trädgården för den är faktiskt farlig för person, jämför den med en covid som lamslår dig i ett par veckor. Har man då barn är de faktiskt farligt om man har en unge som skiter i vad man som förälder säger.

För övrigt så skall du hantera exakt alla inasiva arter precis likadant som parkslide om du kör den till återvinningen.
Dubbla säckar på alla dessa. Vissa kommuner tillåter att du lägger påsen i brännbartfacket i tunnan.
Det stämmer inte. Det finns mängder av invasiva växter som du inte skulle komma på tanken att lägga i dubbla säckar och behandla som farligt avfall.

Syren
Påskliljor
Vintergröna
Många häckväxter
Lupiner
m.f.

Ingen av dessa ska naturligtvis dumpas i naturen eller transporteras så att material tappas på vägen. Men man behöver inte överdriva. Parkslide komposteras lämpligen på växtplatsen. Rötter är svårkomposterade så där kan bränning vara motiverat. Eller kanske föregående kokning om man har den möjligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.