1 545 681 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ja, den kan men det krävs ganska bra förhållanden. Rötterna är väldigt mycket bättre på att gro. Det står lite om det i mitt dokument. Jag har som slogan att dokumentet innehåller allt du vill veta om parkslide och lustigt nog är det ganska nära sanningen.Ö öringen skrev:
Sannolikt har rotdelar trillat av släp eller dumpats. Stamdelar gror i allmänhet inte.harry73 skrev:Ja, det kan. därför syns den ofta i vägkanter. Växtdelar kan ramla av ett flak, när man fraktar bort växtdelar och har den slagit rot, då gör den årliga klippning av vägkanten, att växtdelar fastnar i slåtteraggregatet och transportera tiotals eller hundratals meter i färdriktning, där den kan bildas ett nytt bestånd.
Nej jag har inte följt blogg och youtube. Men om man läser startinlägget så känns det inte konstigt att TS har problem. Gör man inget sprider sig en växt som trivs. Det gör alla växter.S STB skrev:Ja, det har du helt rätt i. På vissa platser går rotsystemet inte ens ner i alven vilket gör det enkelt att bekämpa genom att gräva bort. Jag kan tänka mig att andra metoder då blir lika enkla. På andra platser går rotsystemet flera meter ner och kan bli över 10 cm i diameter. Parkslide älskar sol så skugga hämmar tillväxten. Det är uppenbart väldigt olika på olika platser.
TS har uppenbart haft ett livskraftigt bestånd. De som bagatelliserar parkslide har inte läst TS inlägg denna tråden, läst hans blogg och tittat på hans youtube.
Vissa har haft klena bestånd som inte spridit sig på 20 år och lyckats ta död på dem på mindre än ett år. De hade lika gärna kunnat ha kvar beståndet i 20 år till utan problem.
Det finns ett annat dike också där folk verkar tro att parkslide med automatik förstör dränering, avlopp, asfalt, husgrunder mm så fort ett bestånd är närmare än 10 meter.
Sanningen ligger INTE mitt emellan. Eftersom olika platser uppenbart har så olika förutsättningar så är det lika fel att bagatellisera som att alarmera om man inte vet förutsättningarna. Poängskalan i mitt dokument kan ge en fingervisning, men inte mycket mer.
[länk]
Jag var ute runt sjön där det är ett stort bestånd av parkslide. Det är i längd ca 50-60 meter och bredd vet jag ej då jag inte hinner stanna (fullt ös på cykel) men det står under höga träd där solen inte riktigt kan gasa på. Fukten i marken vill jag nog påstå inte är extrem utan normal.Sofiaträdgård skrev:Klokt av plantskolan och jag har även fått samma råd. Precis så där har det varit för oss. Tror bestämt att träd runt omkring och buskar hämmar den. Vi har tuffa konkurrenter runt vår PS som alla slåss de om platsen de växer på, vågar inte förändra något där. Känns ändå olustigt att den växer där i marken och är så oberäknelig. Har inte grävt mycket just pga de andra växterna, förstår inte varför vår nu är mer aggressiv. Det är som att den vuxit i jorden och behöver sol.
Men det är ett bestånd som ingen gjort något alls åt utan låtit vara.
Kristianstadbladet la ut om både parkslide och jättelokan förra veckan, bilden på bekämpning hoppas jag lite inte stämmer då det stod 2 gubbar med röjsåg och det stänkte om de.
Men det växer tydligen mycket vid järnvägen hörde jag.
Man kan se i skogen där folk har dumpat trädgårdsavfall vad som är mest aggressivt i naturen. Vi har ett område jag var ute vid igår i tät granskog/blandskog, vid gläntorna så var där enorma mängder ormbuskar och annat som jag inte vet vad det heter. Men det har ju tagit över stora områden.
Ditt andra dike är betydligt farligare att gå ner i eller sprida galna uppfattningar om. Att helt bagatellisera är givetvis inte korrekt det kan åtminstone om inte annat trigga reaktioner hos mottagaren som onödigt slår dövörat till och blir svår att nå. Helt klart är det någon sorts överreaktion kring växten och det underbyggs ju tyvärr lite både i media och forumtrådar likt denna.S STB skrev:Ja, det har du helt rätt i. På vissa platser går rotsystemet inte ens ner i alven vilket gör det enkelt att bekämpa genom att gräva bort. Jag kan tänka mig att andra metoder då blir lika enkla. På andra platser går rotsystemet flera meter ner och kan bli över 10 cm i diameter. Parkslide älskar sol så skugga hämmar tillväxten. Det är uppenbart väldigt olika på olika platser.
TS har uppenbart haft ett livskraftigt bestånd. De som bagatelliserar parkslide har inte läst TS inlägg denna tråden, läst hans blogg och tittat på hans youtube.
Vissa har haft klena bestånd som inte spridit sig på 20 år och lyckats ta död på dem på mindre än ett år. De hade lika gärna kunnat ha kvar beståndet i 20 år till utan problem.
Det finns ett annat dike också där folk verkar tro att parkslide med automatik förstör dränering, avlopp, asfalt, husgrunder mm så fort ett bestånd är närmare än 10 meter.
Sanningen ligger INTE mitt emellan. Eftersom olika platser uppenbart har så olika förutsättningar så är det lika fel att bagatellisera som att alarmera om man inte vet förutsättningarna. Poängskalan i mitt dokument kan ge en fingervisning, men inte mycket mer.
[länk]
För egen del kan jag inte annat än lite undra om vi numera redan fjärmat oss så från helt självklara sått att hantera och förstå den natur vi både lever i och av att denna hysteri light är ett symptom på det. Var ditt dokument ska placeras in vet jag inte det är säkert nyttigt och användbart men verkar lite maniskt om man nu får säga så. Dessutom saknar jag i det några självklara bra metoder både elektrokemiska långsamverkande och direkta starkströmsmetoder som på sekunder inte minuter råder bot på denna vånda.
Vänligen tala om vem DU anser kan området? Vem är det DU anser är expert? Vem är det som ”kan” parkslide?Nissens skrev:
Och vänligen specificera vad det är jag säger som är motsats till vad denna kompetenta individ säger.
Vad är din kompetensnivå? Eftersom du känner att det är ok att idiotförklara mig och min kompetensnivå är jag i min fulla rätt att ifrågasätta din. Upp till bevis - Hur kan JUST du veta vad som är sant/falskt i detta? Hur kan just DU avgöra vem som är expert?
Eller är det mer spännande att hacka på folk och komma med lösa påståenden än fakta…..
Länk?GK100 skrev:Ditt andra dike är betydligt farligare att gå ner i eller sprida galna uppfattningar om. Att helt bagatellisera är givetvis inte korrekt det kan åtminstone om inte annat trigga reaktioner hos mottagaren som onödigt slår dövörat till och blir svår att nå. Helt klart är det någon sorts överreaktion kring växten och det underbyggs ju tyvärr lite både i media och forumtrådar likt denna.
För egen del kan jag inte annat än lite undra om vi numera redan fjärmat oss så från helt självklara sått att hantera och förstå den natur vi både lever i och av att denna hysteri light är ett symptom på det. Var ditt dokument ska placeras in vet jag inte det är säkert nyttigt och användbart men verkar lite maniskt om man nu får säga så. Dessutom saknar jag i det några självklara bra metoder både elektrokemiska långsamverkande och direkta starkströmsmetoder som på sekunder inte minuter råder bot på denna vånda.
Du kan utforska det tidiga 1900-talet tex Elektrotechnischer Unkrautbekämpfung osv det kräver lite mer jobb av dig än googlig tyvärr. Själv går jag bara in i mitt välfyllda bibliotek med mycket godis om man är elintresserad. Dessvärre går så mycket runt-runt och mycket enkla handfasta ting har redan i detalj genomarbetats men faller sen av olika anledningar i glömska några generationer.E El-Löken66 skrev:
Jag ska göra lite fler nu om en dryg månad det är enkelt och för mig kul och intressant inte betungande alls. Tyvärr är de inte vederhäftiga i trådar likt denna med sina ytterst stringenta krav.nino skrev:
El-Löken tycker jag borde sett exempel på "starkströmsmetoden" i sitt jobb dvs hur jordslutningar på nivå regionnät ibland slår ut all växtlighet i ett område kring jordtag osv. Är man ute efter en snabb effektiv metod vid svåra bestånd kunde det vara en ingång att utveckla. Men då bör nog problemet i sig vara allvarligare än vad det verkar vara nu med PS.
Redigerat:
Jag har ju med en starkströmsmetod och en länk till företaget som arbetar med det. Finns det fler vill jag gärna veta så att jag kan komplettera.GK100 skrev:
Vad det gäller din svagströmsmetod så skall jag erkänna att jag inte fattade detaljerna så det stycket är extremt summariskt, men finns ändå med. Du får gärna skriva ihop en detaljerad beskrivande text. Helst så bra att jag kan göra copy/paste till dokumentet.
Vore kul att få höra lite mer om dina elektriska test, har själv ett större och ett mellanstort bestånd på tomten som behöver åtgärdas och alternativen begränsas av vatten (glyfosat) och hus (täckning). Skulle gärna testa en elektrisk variant
Har själv tittat på elektriska starkströmsmsskiner som säljs i England för ca 100k SEK, men de tar bara de stora rötterna…
Har själv tittat på elektriska starkströmsmsskiner som säljs i England för ca 100k SEK, men de tar bara de stora rötterna…
GK100 skrev:Ditt andra dike är betydligt farligare att gå ner i eller sprida galna uppfattningar om. Att helt bagatellisera är givetvis inte korrekt det kan åtminstone om inte annat trigga reaktioner hos mottagaren som onödigt slår dövörat till och blir svår att nå. Helt klart är det någon sorts överreaktion kring växten och det underbyggs ju tyvärr lite både i media och forumtrådar likt denna.
Det enklaste är upprepade nerklippningar. Dock inte det snabbaste, men du kan ju köra på det medan du funderar på alternativa metoder.
Definitivt vederhäftiga i denna tråd, har frågat varje gång du nämt detta. Beskriv gärna metod och utrustning i experimentet så kan jag kopiera det och testa om det fungerar även här
GK100 skrev:Jag ska göra lite fler nu om en dryg månad det är enkelt och för mig kul och intressant inte betungande alls. Tyvärr är de inte vederhäftiga i trådar likt denna med sina ytterst stringenta krav.
El-Löken tycker jag borde sett exempel på "starkströmsmetoden" i sitt jobb dvs hur jordslutningar på nivå regionnät ibland slår ut all växtlighet i ett område kring jordtag osv. Är man ute efter en snabb effektiv metod vid svåra bestånd kunde det vara en ingång att utveckla. Men då bör nog problemet i sig vara allvarligare än vad det verkar vara nu med PS.
Ja det gör vi redan, men att sköta sammanlagt ca 80m2 samtidigt som man totalrenoverar en gård är slitsamt så är väldigt öppen för andra metoder, har börjat spana lite på ett par linderödssvin, de får inte upp de djupaste rötterna men verkar ha gjort ett hyfsat jobb där det testats, dock kvarstår att utvärdera efter det gått lite tid.D Daniel 109 skrev: