Finns det något exempel där någon faktisk gjort åtgärder som ”vi bagatelliserare” föreslår och ändå fått en ohämmad spridning? De som säger att inget funkar tycks inte göra något. TS som konstaterar att beståndet blir större men inte hindrar den så blir den naturligtvis det. Ingen av ”bagatelliserarna” är förvånad av det. Men den går att hindra med rimliga åtgärder. Med eller utan gift.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Har inget för att dramatisera eller hur?

Nej det är ingen vanlig växt och ja den verkade borta och kom åter. Hade andra växter som en stund tog över. Har aldrig grävt eller gjort om, bara låtit andra växter dominera. Nu i år är den tuffare/aggressivare än någonsin som att den slumrat och nu skall vakna. Regnar det då tar skotten fart Har försökt svälta ut den med skugga och med torka, med andra växter. Vattnar aldrig. Vill varna för den och säga att man måste göra allt man kan. Har gett den YES eftersom den om det var en vanlig växt " saknar vatten" och då är det allt den skall få men se död är den inte.
Man ska ju hålla den i schack.
Påminner om denna märkliga lilla rackare. Över 20 års tid har den stått på samma ställe och inte gjort något ifrån sig. Klipps varje höst ner till en bit ovan jord. Mycket mer bråkas inte i den rabatten förutom lite annat ogräs.

Men vissa pratar om den som om den skulle växa och sen slå ihjäl de i sömnen. De bestånd jag sett i kommunen är bla kommunal mark där de inte brytt sig att göra något eller privat mark med samma nonchalans. De är enorma, men de är långt ifrån något känsligt och kan inte skada byggnader eller annat känsligt.

 
KristinaRT
Jag finner det anmärkningsvärt att det är så svårt att inse att den beter sig olika på olika platser…… Vissa (som gissningsvis har sett/har erfarenhet av svagväxande ickespridande Parkslide ) tror att det är så Parkslide normalt beter sig och tycker andra överdriver (de jag i brist på bättre kallar bagatelliserare). Andra (som har erfarenhet/har sett mer spridningsbenägna starkväxande bestånd) tycker det är växten från helvete (dvs alarmister).

Alla ”auktoriteter” tycks dock vara ense om att det är en oönskad växt och att man inte bör låta den sprida sig fritt.
 
  • Gilla
snuttjulle och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också att det blandas ihop två olika scenarier i denna tråd: bestånd på ytor med svag eller ointresserad ägare (oftast offentlig mark) där det ofta blir ett stort problem, talas om på samma sätt som bestånd i privata villaträdgårdar där man per automatik ofta (inte alltid, såklart) håller växten stången genom gräsklippning och rensning av ogräs. Den bör alltid bekämpas, men steg 1 är att den inte tillåts sprida sig. Det är en bra men otillräcklig början. Men om man gör detta behöver man inte vara så orolig, utan kan fokusera den energin på att ytterligare bekämpa växten.

De riktiga skräckexempel som finns på hur den förstör byggnader och liknande är ju oftast från GB där klimatet är mildare och man inte ha någon vidare kvalla i byggnationer. Därför inte fullt så tillämpligt på svenska förhållanden som ibland antyds. Växa genom trall kan den säkert, men det är inget som fungerar i längden om man ser till att plocka det man ser. Om man har ett bestånd precis bredvid trallen som man låter stå har man problem men... då är det ju det, snarare än avstickaren under trallen som är det stora problemet.
 
  • Gilla
Nephisto
  • Laddar…
Viklundsträdgård
R Rkarlsson skrev:
Man ska ju hålla den i schack.
Påminner om denna märkliga lilla rackare. Över 20 års tid har den stått på samma ställe och inte gjort något ifrån sig. Klipps varje höst ner till en bit ovan jord. Mycket mer bråkas inte i den rabatten förutom lite annat ogräs.

Men vissa pratar om den som om den skulle växa och sen slå ihjäl de i sömnen. De bestånd jag sett i kommunen är bla kommunal mark där de inte brytt sig att göra något eller privat mark med samma nonchalans. De är enorma, men de är långt ifrån något känsligt och kan inte skada byggnader eller annat känsligt.

[bild]
Jag ser att den står med andra växter som kanske begränsar den trots den kemiska egenskap den har mot andra växter? Att ha PS och önska en modern tomt utan buskar och träd kan vara ännu större problem. Jag plockar skott så fort jag ser dem, de hinner inte stå en dag ens. Kanske den retas av det, vad vet jag. I Umeå blir den inte lika hög som denna på bilden, i alla fall inte i dagsläget. Kanske vår heta sommar påverkar?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Viklundsträdgård
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag finner det anmärkningsvärt att det är så svårt att inse att den beter sig olika på olika platser…… Vissa (som gissningsvis har sett/har erfarenhet av svagväxande ickespridande Parkslide ) tror att det är så Parkslide normalt beter sig och tycker andra överdriver (de jag i brist på bättre kallar bagatelliserare). Andra (som har erfarenhet/har sett mer spridningsbenägna starkväxande bestånd) tycker det är växten från helvete (dvs alarmister).

Alla ”auktoriteter” tycks dock vara ense om att det är en oönskad växt och att man inte bör låta den sprida sig fritt.
Än varmare klimat påverkar dess spridningsbenägenhet. Längre somrar i söder påverkar bestånden. Kanske det är norr mot söder vi pratar om till viss del?
 
A
Jag har några plantor på tomten. Från moderplantorna har jag plockat ett gäng skott och nu dyker det upp skott lite runtom. Det håller sig inom rimligt avstånd från moderplantan (2-3m). Borde inte moderplantan vara mer aktiv? Eller försöker den sprida sig nu?

Jag tänker köra tre olika strategier. På plats 1 - Bara plocka skott. Plats 2 - Hitta skott och gräva upp roten som den kommer ifrån (det verkar funka bäst hittills) och på plats 3 - Låta växa lite så att bladen vecklar ut sig och i september pensla roundup.
 
Nissens
KristinaRT KristinaRT skrev:
Om det är något jag inte gör är det raljerar.
Eftersom du inte vet ett smack om min kunskapsnivå undanber jag mig den typen av påhopp.
Slutligen, eftersom jag inte är det minsta taggig utan lugn och sansad, föreslår jag att du tar till dig själv av dina råd; tagga ner med den typen av otrevliga, osanna och osakliga påståenden.
Eftersom du säger motsatsen till vad de som kan detta förmedlar så avslöjar du ju din okunskap…
 
Nissens
P pmd skrev:
Ja, bilden i inlägg #3880 ger ett imponerande intryck, men är den "äkta"? Det är idag lätt att fejka bilder.
Var hittade du den?

Maskrosor är annars riktigt duktiga på att överleva. Inte sämre än parkslide, enligt min mening. När jag bodde i ett hus med asfalterad garageuppfart så var det bara maskrosor som växte i asfalten.

Jag har gett upp att utrota maskrosor på tomten. Gula blommor är ganska vackra. Det är de vita puffbollarna som är fula, men de varar inte så länge.
Det är väl känt att maskrosor bryter igenom asfalt, jag har sett det själv där jag växte upp.

De vita puffbollarna kan ju vara värt att plocka och destruera så kanske spridningen bromsas lite. :)
 
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Jag ser att den står med andra växter som kanske begränsar den trots den kemiska egenskap den har mot andra växter? Att ha PS och önska en modern tomt utan buskar och träd kan vara ännu större problem. Jag plockar skott så fort jag ser dem, de hinner inte stå en dag ens. Kanske den retas av det, vad vet jag. I Umeå blir den inte lika hög som denna på bilden, i alla fall inte i dagsläget. Kanske vår heta sommar påverkar?
Värmen påverkar inte denna lilla. Troligtvis står den bra till med annan växtlighet som hämmar den. Men det har inte varit lika mycket växtlighet runt om alltid. Och det har grävts i jorden runt. Den har dock alltid stått still. Utanför staketet var där rätt höga aspar och andra träd som kan ha dominerat.

De hade inte planterat den idag även om de aldrig haft problem med den, de blev rekommenderade av plantskolan att bara ta det lugnt och inte gräva runt utan bara klippa ner den varje år och plocka möjliga uppstickare en bit ifrån.
 
Viklundsträdgård
R Rkarlsson skrev:
Värmen påverkar inte denna lilla. Troligtvis står den bra till med annan växtlighet som hämmar den. Men det har inte varit lika mycket växtlighet runt om alltid. Och det har grävts i jorden runt. Den har dock alltid stått still. Utanför staketet var där rätt höga aspar och andra träd som kan ha dominerat.

De hade inte planterat den idag även om de aldrig haft problem med den, de blev rekommenderade av plantskolan att bara ta det lugnt och inte gräva runt utan bara klippa ner den varje år och plocka möjliga uppstickare en bit ifrån.
Klokt av plantskolan och jag har även fått samma råd. Precis så där har det varit för oss. Tror bestämt att träd runt omkring och buskar hämmar den. Vi har tuffa konkurrenter runt vår PS som alla slåss de om platsen de växer på, vågar inte förändra något där. Känns ändå olustigt att den växer där i marken och är så oberäknelig. Har inte grävt mycket just pga de andra växterna, förstår inte varför vår nu är mer aggressiv. Det är som att den vuxit i jorden och behöver sol.
 
Klipp ner den flera gånger om året.
 
S
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag finner det anmärkningsvärt att det är så svårt att inse att den beter sig olika på olika platser…… Vissa (som gissningsvis har sett/har erfarenhet av svagväxande ickespridande Parkslide ) tror att det är så Parkslide normalt beter sig och tycker andra överdriver (de jag i brist på bättre kallar bagatelliserare). Andra (som har erfarenhet/har sett mer spridningsbenägna starkväxande bestånd) tycker det är växten från helvete (dvs alarmister).

Alla ”auktoriteter” tycks dock vara ense om att det är en oönskad växt och att man inte bör låta den sprida sig fritt.
Ja, det har du helt rätt i. På vissa platser går rotsystemet inte ens ner i alven vilket gör det enkelt att bekämpa genom att gräva bort. Jag kan tänka mig att andra metoder då blir lika enkla. På andra platser går rotsystemet flera meter ner och kan bli över 10 cm i diameter. Parkslide älskar sol så skugga hämmar tillväxten. Det är uppenbart väldigt olika på olika platser.

TS har uppenbart haft ett livskraftigt bestånd. De som bagatelliserar parkslide har inte läst TS inlägg denna tråden, läst hans blogg och tittat på hans youtube.

Vissa har haft klena bestånd som inte spridit sig på 20 år och lyckats ta död på dem på mindre än ett år. De hade lika gärna kunnat ha kvar beståndet i 20 år till utan problem.

Det finns ett annat dike också där folk verkar tro att parkslide med automatik förstör dränering, avlopp, asfalt, husgrunder mm så fort ett bestånd är närmare än 10 meter.

Sanningen ligger INTE mitt emellan. Eftersom olika platser uppenbart har så olika förutsättningar så är det lika fel att bagatellisera som att alarmera om man inte vet förutsättningarna. Poängskalan i mitt dokument kan ge en fingervisning, men inte mycket mer.
http://bit.ly/parkslide
 
Kan parkslide slå rot från stamdelar ovan jord som slagits av och lagts på hög, eller måste det finnas rötter med?
 
harry73
Ö öringen skrev:
Kan parkslide slå rot från stamdelar ovan jord som slagits av och lagts på hög, eller måste det finnas rötter med?
Ja, det kan. därför syns den ofta i vägkanter. Växtdelar kan ramla av ett flak, när man fraktar bort växtdelar och har den slagit rot, då gör den årliga klippning av vägkanten, att växtdelar fastnar i slåtteraggregatet och transportera tiotals eller hundratals meter i färdriktning, där den kan bildas ett nytt bestånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.