1 545 534 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
”Som en stund tog över” låter inte riktigt som att den var borta i 14år.
Jag tycker att alla som skriver att den är relativt enkel att utrota borde läsa tråden från början igen...
Det blir lite att dumförklara TS som kämpat i många år, grävt, täckt, roundupa och allt vad han har och ändå inte är helt kvitt den....
Det blir lite att dumförklara TS som kämpat i många år, grävt, täckt, roundupa och allt vad han har och ändå inte är helt kvitt den....
Nej den var inget problem på 14 år men i år, ja den var "borta". Precis som jag skriver även om du vill ifrågasätta allt men så är det. Den är lika stark som att de en stund tog över ja. Det skulle inte finnas en tråd som denna om den inte är som vi säger. Kanske dags för dig att backa undan och låta andra beskriva så kanske den inte sprids och människor inte tar så enkelt på det.D Daniel 109 skrev:
Det har både för- och nackdelar att injicera jämfört med att spraya. Själv skulle jag nog sprayat helt enkelt för att det är så mycket mindre jobb. Närmast häcken är det kanske klokt att injicera eller stryka på. De smalaste skotten som inte kan injiceras bör ändå sprayas eller strykas.V Viktoria D skrev:
Att prata med grannen är nödvändigt. Det är ogjort arbete (och miljöbelastning) att bara döda en del av beståndet.
Det är redan nu förbjudet att använda de flesta glyfosatprodukter utan licens så det förändrar nog inte så mycket.V Viktoria D skrev:
En barriär kommer hindra vattenflöde och därför riskerar ni att skapa underjordiska dammar med stillastående vatten. Det lär också kräva väldigt mycket arbete och pengar. Det är mycket mindre jobb att döda hela beståndet.V Viktoria D skrev:
Det finns ingen anledning till en sådan total panik som en underjordisk betongmur indikerar. Se det som vilket annat problem som helst. Det kan vara en fasad som behöver bytas för att flera plankor börjat ruttna. Eller upprustning av ett kök. Det är bara en massa jobb som helst skall göras snart, men världen går inte under om det tar något eller några år till.
Jag antar ni läst mitt dokument med de alternativ jag har med där. http://bit.ly/parkslide
Hur länge var den borta?Sofiaträdgård skrev:Nej den var inget problem på 14 år men i år, ja den var "borta". Precis som jag skriver även om du vill ifrågasätta allt men så är det. Den är lika stark som att de en stund tog över ja. Det skulle inte finnas en tråd som denna om den inte är som vi säger. Kanske dags för dig att backa undan och låta andra beskriva så kanske den inte sprids och människor inte tar så enkelt på det.
Tack för så konstruktivt svar! Yes. Har läst ditt dokument, super!S STB skrev:Det har både för- och nackdelar att injicera jämfört med att spraya. Själv skulle jag nog sprayat helt enkelt för att det är så mycket mindre jobb. Närmast häcken är det kanske klokt att injicera eller stryka på. De smalaste skotten som inte kan injiceras bör ändå sprayas eller strykas.
Att prata med grannen är nödvändigt. Det är ogjort arbete (och miljöbelastning) att bara döda en del av beståndet.
Det är redan nu förbjudet att använda de flesta glyfosatprodukter utan licens så det förändrar nog inte så mycket.
En barriär kommer hindra vattenflöde och därför riskerar ni att skapa underjordiska dammar med stillastående vatten. Det lär också kräva väldigt mycket arbete och pengar. Det är mycket mindre jobb att döda hela beståndet.
Det finns ingen anledning till en sådan total panik som en underjordisk betongmur indikerar. Se det som vilket annat problem som helst. Det kan vara en fasad som behöver bytas för att flera plankor börjat ruttna. Eller upprustning av ett kök. Det är bara en massa jobb som helst skall göras snart, men världen går inte under om det tar något eller några år till.
Jag antar ni läst mitt dokument med de alternativ jag har med där. [länk]
Ang glyfosat hade vi tänkt anlita en licensierad person. Men efter förbudet får man väl inte ens göra det, på egen tomt? Om vi förstår rätt..
Ok så en barriär runt tomten kan ställa till det, förstår! Men en barriär bara längs beståndet och minst 7 m till på varje sida kanske? Mest pga att grannen har tomten som sommarstuga och hon är aldrig där..vi kan med hennes tillåtelse behandla hela beståndet med glyfosat men att ständigt vara där och hålla koll det har vi inte tid med. Så skulle kännas skönt med en liten barriär , då den ju faktiskt kommer ifrån hennes sida..
Parkslide är en växt ja, men dess utbredning över världen indikerar ändå att den är en besvärlig motståndare som inte enkelt kan viftas bort.
Den är tolerant mot både låga och höga pH värden vilket växtlighet sällan är, det brukar snabbt drabba näringstillförseln hos växten.
Den är tolerant mot saltinträngning vilket en del växter som växer vid kusterna också är men parkslide är ingen typisk kustväxt.
Rotsystemet är allelopatiskt vilket innebär att den bedriver kemisk krigsföring gentemot annan växtlighet, en konkurrensfördel alltså.
Stam- och rotfragment kan behålla sin förmåga att förnya sig i upp till 13 månader, torde vara unikt i växtvärlden..
Om allt detta skriver SLU och referenser finns till vetenskapen inom området.
Parkslide - Naturvård från SLU Artdatabanken (artfakta.se)
Den är tolerant mot både låga och höga pH värden vilket växtlighet sällan är, det brukar snabbt drabba näringstillförseln hos växten.
Den är tolerant mot saltinträngning vilket en del växter som växer vid kusterna också är men parkslide är ingen typisk kustväxt.
Rotsystemet är allelopatiskt vilket innebär att den bedriver kemisk krigsföring gentemot annan växtlighet, en konkurrensfördel alltså.
Stam- och rotfragment kan behålla sin förmåga att förnya sig i upp till 13 månader, torde vara unikt i växtvärlden..
Om allt detta skriver SLU och referenser finns till vetenskapen inom området.
Parkslide - Naturvård från SLU Artdatabanken (artfakta.se)
Det är inte särskilt udda egenskaper. Även om det inte är vanligt med alla egenskaper i en och samma växt.
Det ska mycket till om stamdelar ska överleva särskilt länge. Rotbitar klarar sig tämligen länge. Som tex potatis.
Det ska mycket till om stamdelar ska överleva särskilt länge. Rotbitar klarar sig tämligen länge. Som tex potatis.
Kan också vara värt att notera att vissa (”bagatelliserare”) anser att parkslide inte är ett problem och självsäkert hävdar att den tex inte kan växa genom ett trädäck med marktäckning under. Sedan inkom flera vittnesmål om att den visst gjort så hos dem. Detta bemöttes aldrig av bagatelliserarna.
Det man KAN säga är att på vissa lokaler är den inte ett stort problem, den håller sig på ett ställe och sprider sig inte. På andra lokaler är den ett massivt problem.
Hur den beter sig hos just DIG är omöjligt att sia om, det får tiden utvisa.
Det man KAN säga är att på vissa lokaler är den inte ett stort problem, den håller sig på ett ställe och sprider sig inte. På andra lokaler är den ett massivt problem.
För några år sedan rekommenderade du att någon skulle plantera dahlia som konkurrent till parkslide, en vettig metod ansåg du då. Dahlia som inte ens överlever vintrar hos oss utan måste grävas upp skulle alltså vara ett hot mot parksliden med sina unika egenskaper.D Daniel 109 skrev:
Parkslide vill ha mycket ljus. Allt som konkurrerar om ljuset är bra. Det är dessutom bra mycket snyggare än en press. Om man använder dalia ska man undvika att gräva ner den på en annan plats. Om det skulle följa med lite parkslide.A Abies koreana skrev:
Det beror ju på hur duken är placerad. Jag sa att det definitivt är möjligt att stoppa den och att den definitivt inte trivs där. Men visst kommer det upp skott om det finns glipor.KristinaRT skrev:Kan också vara värt att notera att vissa (”bagatelliserare”) anser att parkslide inte är ett problem och självsäkert hävdar att den tex inte kan växa genom ett trädäck med marktäckning under. Sedan inkom flera vittnesmål om att den visst gjort så hos dem. Detta bemöttes aldrig av bagatelliserarna.
Du vet nog inte bättre än den professionelle ogräsbekämparen som skrev i tråden.KristinaRT skrev:Kan också vara värt att notera att vissa (”bagatelliserare”) anser att parkslide inte är ett problem och självsäkert hävdar att den tex inte kan växa genom ett trädäck med marktäckning under. Sedan inkom flera vittnesmål om att den visst gjort så hos dem. Detta bemöttes aldrig av bagatelliserarna.
Du raljerar över människor som har mycket större kunskap än vad du själv har. Ett råd är att du taggar ner lite och tar till dig vad de som kan något om detta säger…
Om det är något jag inte gör är det raljerar.Nissens skrev:
Eftersom du inte vet ett smack om min kunskapsnivå undanber jag mig den typen av påhopp.
Slutligen, eftersom jag inte är det minsta taggig utan lugn och sansad, föreslår jag att du tar till dig själv av dina råd; tagga ner med den typen av otrevliga, osanna och osakliga påståenden.