H
B Britterik skrev:
Tack för kommentar! Stammarna är lite rödaktiga, där den är avklippt tidigare ser det ut som rör och den växer som inget annat i trädgården. Trodde definitivt att det var parkslide.

Vilka är de tydligaste kännetecknen?
B Britterik skrev:
Tack för kommentar! Stammarna är lite rödaktiga, där den är avklippt tidigare ser det ut som rör och den växer som inget annat i trädgården. Trodde definitivt att det var parkslide.

Vilka är de tydligaste kännetecknen?
Ihålig stam
Rak bladbas
Spetsig bladtopp
Släta bladkanter
Alternerande bladmönster, bladen växer inte i par.
Vita små blommor på stänglar från bladklykorna

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Z
Tack för engagemang alla! Pinsamt värre att ha dragit igång med Roundupbehandling...
Vad hittade du "riktig" Roundup? Den som säljs numera i butikerna är skräp som inte dödar rötterna.
Parksliden har rätt så karakteristiska blad så rätt så enkel att känna igen. Inte alls samma form som denna, så du kan nog vara lugn.

• Gilla
Britterik
  • Laddar…
Z ZamuelA skrev:
Vad hittade du "riktig" Roundup? Den som säljs numera i butikerna är skräp som inte dödar rötterna.
Parksliden har rätt så karakteristiska blad så rätt så enkel att känna igen. Inte alls samma form som denna, så du kan nog vara lugn.
Bor i England och köpte en variant som heter root killer där parkslide (japanese knotweed) specifikt var omnämnt på förpackningen. Det verkade vara väldigt koncentrerat då man skulle blanda 5ml/liter vatten för blad och eventuellt starkare för att hälla ner i stammarna. Det följde med en pipett för att få ner det i stammarna också. En vecka senare så är bladen dock lika gröna som innan så jag vet inte om det är så vidare potent.

S
B Britterik skrev:
Ser definitivt ut att vara en möjlig kandidat. Ska invänta blomning och se om jag blir klokare då.
Tack för engagemang alla! Pinsamt värre att ha dragit igång med Roundupbehandling...
Jo, det är ju inte så svårt att googla fram utseendet på parkslide.

B Britterik skrev:
En vecka senare så är bladen dock lika gröna som innan så jag vet inte om det är så vidare potent.
Glyfosat ger ingen synlig verkan så snabbt.

Du verkar inte läst mitt dokument. Där står det mesta du vill veta om hur man bekämpar parkslide.
http://bit.ly/parkslide

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
M Micke620 skrev:
I början av Maj åkte jag förbi detta hus och såg att det låg gröna lättviktspresseningar längs hela tomtgränsen mot vägen, nu passerade jag igen i Torsdags, nu ser det ut som nån tältar längs tomtgränsen [bild] vilken växt kan det röra sig om tror ni
1vecka senare ser det ut som bekämpning är påbörjad

• Vy genom bilfönster där vegetation täcks av presenningar vid hus, vilket antyder igångsatt bekämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Micke620 skrev:
1vecka senare ser det ut som bekämpning är påbörjad
Det där är verkligen inget litet bestånd.
Hade verkligen inte velat ha så mycket jätteslide runt tomten.
Det syns att den är nedklippt tidigare även på din förra bild.
Jätteslide skjuter mycket mer i höjden samtidigt som bladen är klart större också.
Det fint ett större bestånd några km bort som kommunen klipper ner och jag brukar iaktta hur växten beteer sig mellan klippningarna.

Vilket inte påverkar förbudet att använda det i trädgårdar från och med oktober.

harry73
Artikel i sydsvenskan
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-06/parkslide-och-sjogull--invasiva-arter-far-faste-i-skane
...
Orsaken är att växten grävts upp.

– Det är det största felet man kan göra. Sen kör man iväg de uppryckta växterna på gallergrindssläp. Det är inte bra, eftersom att det räcker med 0,02 gram för att det ska bli ett nytt bestånd, säger Nils Carlsson.

– Mitt tips är alltså att man aldrig någonsin ska gräva för att få bort parkslide. Är man osäker kring vad man ska göra är det bättre att inte göra något alls. Den enda metoden som är bevisat effektiv, är att spruta växtgiftet glyfosat på bladen.

Men även om parkslide sprider sig lätt, och potentiellt kan orsaka skador på fastigheter, behöver den som upptäcker växten på sin tomt inte vara alltför orolig.

– Det har gått att läsa väldigt mycket om att rötterna kan förstöra husgrunder och vattenledningar. Den oron är lite överdriven, många av de fallen skett i England, där man ofta har sämre och mer porösa husgrunder. Har man en rejäl betongplatta som grund kan inte växten tränga igenom. Då löper äldre hus större risk för skador.
...

Ska du lyckas få fram ett nytt bestånd från 0,02g får man nog vara i ett labb.

Jag håller med om man inte ska köra runt med invasiva växter på galler släp och absolut inte dumpa materialet i naturen. Men råden att inte gräva och hellre låta det vara tycker jag är rejält fel. Det finns definitivt alternativa metoder än glyfosat. När det dessutom är förbjudet i trädgårdar från och med i höst är det rätt dumt att säga att alla alternativ är dumt att använda. :mad:

harry73
Så som jag tolkar artikeln, varnar den för att göra förhastade saker utan att tänka igenom dem.
Gräver man upp och är man inte noggrann med att transportera det bort, riskerar man extra spridning. T ex längs vägkanter (men också i andra delar av din trädgård)

Artikeln säger inte att man inte ska gräva upp rötterna, men säger framförallt att man efter det inte ska transportera bort avfallet i ett gallersläp.
Artikeln säger inte heller att din metod att klippa av och låta ligga är fel, men vet man inte hur man ska hantera parkslide, kan det vara bättre att avvakta så man inte gör fel.

Stämmer inte citatet ovan?
”– Mitt tips är alltså att man aldrig någonsin ska gräva för att få bort parkslide. ”
”Den enda metoden som är bevisat effektiv, är att spruta växtgiftet glyfosat på bladen”

Såg ett brittiskt TV-program där de sa att man inte får gräva upp parkslide med spade utan att man måste använda grepe för att få upp rötterna så hela som möjligt. Tyvärr minns jag inte vilket TV-program det var.

Johan1975z skrev:
Vad är detta? Växer massa sånt vid sidan om tomten nu
Kan vara en kryddväxt. Gnugga ett blad o dofta på det?
Luktar det tandcreme? = mynta.

a.o.f a.o.f skrev:
Såg ett brittiskt TV-program där de sa att man inte får gräva upp parkslide med spade utan att man måste använda grepe för att få upp rötterna så hela som möjligt. Tyvärr minns jag inte vilket TV-program det var.
Att använda grep till allt grävarbete i t ex trädgård o grönsaksland är , förlåt , elementärt. Där vill man ju koll på att man inte skadar lökar mer än nödvändigt eller hackar sönder ogräsrötterna i en mängd levnadsglada småbitar!
Mera greppvänliga grepar åt folket!.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.