Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Nope, det hade den inte och tar inte någon som helst spridningsrisk.
Det jag klipper låter jag ligga kvar. Det dör, om det mot förmodan inte skulle göra det så blir det ändå ingen spridning. Får man med rotbitar så gror det om det hamnar på marken.

Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo. Det hade den. Utan vatten och utan fötter, är den dödsdömd.

Staffans
Då är den dödsdömd, tror den är fotlös överallt, dock inte rotlös…:p

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Säkert men jag förstår att ni inte haft med Parkslide att göra. För första gången har jag blivit rädd för en växt. Kapade bort en hel säck som fick ligga en vecka i helt mörker i gassande sol. Tänkte torka ut dem innan jag slängde dem. Trot eller ej men den växte där inne utan sol utan vatten och stark som om den stått i vatten. Det är inget att jämföra med maskrosor. Om ni läser lite mera här börjar ni förstå... Jag har inte de största problemen absolut inte men jag har fått se denna växts kraft och den är enorm, utan att " joxa" till det.
Tja, det finns ett flertal här i tråden som säger sig ha blivit av med den ganska lätt. Till och med en professionell ogräsbekämpare har berättat hur man gör.

Så det finns ingen anledning till oro.

Att som maskrosen ha roten under asfalt och ändå bryta sig igenom är mer imponerande än något jag hört om Parksliden…

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det klarar parksliden och en hel massa andra växter också. Det är inte så imponerande som många tror. Asfalten är flytande, bara väldigt trög. Men det krävs inte så mycket kraft bara den är kontinuerlig.

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Då är den dödsdömd, tror den är fotlös överallt, dock inte rotlös…:p
Exakt! Ligger den på en pressänning, dör den av uttorkning. Spridningsrisken är obefintlig eftersom den inte är en Triffid, utan fotlös.
Även gräs kan bryta sig igenom asfalt och inte startas det trådar om det. Trots att det syns överallt.

Staffans

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Att som maskrosen ha roten under asfalt och ändå bryta sig igenom är mer imponerande än något jag hört om Parksliden…
Ja, bilden i inlägg #3880 ger ett imponerande intryck, men är den "äkta"? Det är idag lätt att fejka bilder.
Var hittade du den?

Maskrosor är annars riktigt duktiga på att överleva. Inte sämre än parkslide, enligt min mening. När jag bodde i ett hus med asfalterad garageuppfart så var det bara maskrosor som växte i asfalten.

Jag har gett upp att utrota maskrosor på tomten. Gula blommor är ganska vackra. Det är de vita puffbollarna som är fula, men de varar inte så länge.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Säkert men jag förstår att ni inte haft med Parkslide att göra. För första gången har jag blivit rädd för en växt. Kapade bort en hel säck som fick ligga en vecka i helt mörker i gassande sol. Tänkte torka ut dem innan jag slängde dem. Trot eller ej men den växte där inne utan sol utan vatten och stark som om den stått i vatten. Det är inget att jämföra med maskrosor. Om ni läser lite mera här börjar ni förstå... Jag har inte de största problemen absolut inte men jag har fått se denna växts kraft och den är enorm, utan att " joxa" till det.
Otroligt att den växte i säcken! Jag lägger alltid mitt avklipp i säckar som senare tas till tippen och hittills har allt som hamnat däri blivit brunt och skrumpnat. Inte torkat, eftersom fukten hålls kvar i en plastsäck, men det har iallafall sett väldigt dött ut.
Kan det va så att du fått med dig en rotbit i säcken? Då skulle jag inte tveka på att det skulle växa var som helst.

Upptäckte i år att jag har parkslide i trädgården. Av någon anledning har den aldrig gjort väsen av sig under de snart 4 år vi bott här men i år sköt den i höjden och jag märkte då att det är parkslide.
Har inhandlat roundup även om kemikalier inte känns helt kul. Penslade alla blad en första runda i helgen. Verkar vara 1-3 stammar som går ner i jorden, resten förgrenar därifrån.

Vad säger den samlade expertisen - ska jag klippa ner detta och börja rycka eventuella skott eller ska jag vänta till innan första frosten och spruta ner roundup i stammarna?

Före-bilder:
Parkslide i en trädgård med grönskande växter och en häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Parkslide i trädgården med gröna bladverk och grenar bland andra växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
H
B Britterik skrev:
Upptäckte i år att jag har parkslide i trädgården. Av någon anledning har den aldrig gjort väsen av sig under de snart 4 år vi bott här men i år sköt den i höjden och jag märkte då att det är parkslide.
Har inhandlat roundup även om kemikalier inte känns helt kul. Penslade alla blad en första runda i helgen. Verkar vara 1-3 stammar som går ner i jorden, resten förgrenar därifrån.

Vad säger den samlade expertisen - ska jag klippa ner detta och börja rycka eventuella skott eller ska jag vänta till innan första frosten och spruta ner roundup i stammarna?

Före-bilder:
[bild]
[bild]
Det där är absolut inte parkslide

• Gilla
blomknopp och 9 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Det där är absolut inte parkslide
Tack för kommentar! Stammarna är lite rödaktiga, där den är avklippt tidigare ser det ut som rör och den växer som inget annat i trädgården. Trodde definitivt att det var parkslide.

Vilka är de tydligaste kännetecknen?

Det kan vara någon släkting, men det är inte parkslide.

D Daniel 109 skrev:
Det kan vara någon släkting, men det är inte parkslide.
Ok tack! Trimmar till den som vanligt då :)

B Britterik skrev:

Före-bilder:
[bild]
[bild]
Jag tycker det ser ut som en cornus, kornell på svenska. Till exempel cornus kelseyi.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
topsiekret topsiekret skrev:
Jag tycker det ser ut som en cornus, kornell på svenska. Till exempel cornus kelseyi.
Ser definitivt ut att vara en möjlig kandidat. Ska invänta blomning och se om jag blir klokare då.

Tack för engagemang alla! Pinsamt värre att ha dragit igång med Roundupbehandling...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.