Staffans2000
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
Jag var precis på väg att länka till samma.
Det är bara en växt. Den bryter sig inte in i hus, förstör inte dränering, ej heller avlopp. Rensas bort genom att hindra solljuset.
Inget nytt under solen, här inte. Istället är det internets förbannelse som slagit till igen.

Staffans

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är bara en växt. Den bryter sig inte in i hus, förstör inte dränering, ej heller avlopp. Rensas bort genom att hindra solljuset.
Inget nytt under solen, här inte. Istället är det internets förbannelse som slagit till igen.

Staffans
Själv tog jag med mig att huset blir 300k mindre värt om man har mördarsniglar...

Sitter och skriver en doldafelstämning till de avlidna förra ägarna nu ;)

• Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja, debatten är väldigt polariserad. Jag har gjort en poängskala i mitt dokument som går mellan 2 och 21 poäng. Lite grovt tror jag det är 10 ggr så lätt att bekämpa en 2-poängare som en med 21 poäng.

Självklart gör inte parkslide sönder fasta anläggningar såsom husgrunder mm i någon signifikant utsträckning. Däremot växer den gärna in i dräneringar och det är den inte ensam om. Men om jag vill anlägga en grusgång, rabatt eller trädäck så skulle jag nog vilja hävda att parkslide är det ogräs som jag helst inte skulle vilja ha under.

Jag har en liten frågequiz till alla er som följer tråden. Vi diskuterar endast växter som finns i Sverige:
1. Vilken växt tål flest år av totalt mörker under en markduk?
2. Vilken växt klarar av att skicka rotutlöpare längst bort när beståndet är täckt av markduk.
3. Vilken växt kan effektivast klara av att göra nya bestånd genom rotfragment i harpad jord?
4. Vilken växts rötter klarar av att skicka upp skott till markytan från störst djup?
5. Vilken växt är det som tagit bort mest biodiversitet från våra vägkanter?
6. Vilken växt är bäst på att gå igenom asfalt?
7. Vilken växt kan skicka rötter längst väg från ett obekämpat bestånd genom en robotklippt gräsmatta?

Ledtråd: Såvitt jag vet är det INTE parkslide som är rätt svar på alla frågor. Jag tror dock, utan att veta, att parkslide är rätt svar på det mesta.

• Gilla
ELindeman och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Vi är på väg att köpa ett hus där vi nu upptäckt något som eventuellt kan vara parkslide. Det verkar finnas många insatta i ämnet här - vad tror ni om detta? Området är ca 2-3 kvadratmeter och växer bredvid uppfarten in till huset.

:worried:

• Växande grönt område med parkslide bredvid en uppfart, ca 2-3 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marcus Ekermo Marcus Ekermo skrev:
Hej,

Vi är på väg att köpa ett hus där vi nu upptäckt något som eventuellt kan vara parkslide. Det verkar finnas många insatta i ämnet här - vad tror ni om detta? Området är ca 2-3 kvadratmeter och växer bredvid uppfarten in till huset.

:worried:
Det där är garanterat inte Parkslide så ni kan vara lugna :)

• Gilla
Bobobo och 2 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Okej, det låter ju betryggande. Jag hoppas du har rätt! Får man fråga vad du baserar det på och vad det i stället kan tänkas vara? Ägarna visste inte vad det var nämligen.

Okej, det låter ju betryggande. Jag hoppas du har rätt! Får man fråga vad du baserar det på och vad det i stället kan tänkas vara? Ägarna visste inte vad det var nämligen.
Stjälkarna, formen på bladen och att den skulle blomma såhär års gör risken för att det är Parkslide obefintlig med den bilden du laddade upp.
Jag har sett många olika bestånd och hur de ser ut såhär års. Inget liknar det du laddade upp. Exakt vad det är kan säkert någon annan med bredare växtkunskaper svara på.

• Gilla
Bobobo och 1 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Kan det vara Jätteslide? Isåfall känns det nästan lika illa? :oops:

Det finns likheter, så det kan vara någon släkting. Men parkslide är det inte. Även om det vore parkslide är det inte alls så illa som många vill få det till.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S
Hej,
Vi är på väg att köpa ett hus där vi nu upptäckt något som eventuellt kan vara parkslide. Det verkar finnas många insatta i ämnet här - vad tror ni om detta? Området är ca 2-3 kvadratmeter och växer bredvid uppfarten in till huset. :worried:
Nej, bladen är för smala och parkslide blommar inte så här tidigt.

Lite bilder från helgens roliga aktiviteter :crysmile: tre veckor innan hade jag tagit alla skott som var ovan jord så har växt upp en hel del.

Grävde en meter djupt, rötterna var så tunna då så orkade inte mer. Vi gick igenom jorden manuellt och sorterade ut alla rötter man kunde se med ögat och lade sen tillbaka jorden igen. Topdress ovanpå och grösfrön. Nu får Mr robot ta över så får vi se. Förväntar mig en svärm av skott.

• En grensax ligger på en blå presenning bredvid utgrävda tunna rötter och jord, från trädgårdsarbete.
    Skapa konto
  • Trädgårdsarbete med uppgrävd jord, rötter i svarta säckar, spade och kratta på en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Beskuren växtlighet med synliga rötter och en spade i förgrunden, vid en trädgård.
    Skapa konto
  • Uppgrävd jord och rötter vid trädgårdsarbete, med grepar och en spade i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
CharlieNova och 9 till
  • Laddar…
A
Hej, vad är detta?

• Närbild av gröna blad och blomställningar i en busk.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.