harry73
Jag menar att man så nära vägen inte kan gräva så djupt som man bör, man kan inte heller ta bort rötterna under vägen.

Du borde ha diskussion med kommunen innan du börjar gräva längs vägen

• Gilla
Nephisto
  • Laddar…
Mycket rötter sitter ytligt. Så man fåt bort en hel del energi genom att gräva måttligt. Ska man undvika att den skjuter rotskott så får man nog inte rycka veckovis heller. Den här gången håller jag med STB.

dDen kommer sannolikt att finnas kvar med en tynande tillvaro länge. Men med robotklippare kommer den inte att klara sig i längden.

• Gilla
Nephisto och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag menar att man så nära vägen inte kan gräva så djupt som man bör, man kan inte heller ta bort rötterna under vägen.

Du borde ha diskussion med kommunen innan du börjar gräva längs vägen
Ah då är jag med på hur du menar. Ja man kan ju alltid ställa frågan. Tog kommunen 7-8 månader att komma ut och lägga den nya remsan asfalt så vore ju tråkigt att förstöra den :cool:

D Daniel 109 skrev:
Mycket rötter sitter ytligt. Så man fåt bort en hel del energi genom att gräva måttligt. Ska man undvika att den skjuter rotskott så får man nog inte rycka veckovis heller. Den här gången håller jag med STB.

dDen kommer sannolikt att finnas kvar med en tynande tillvaro länge. Men med robotklippare kommer den inte att klara sig i längden.
Tack för svar.
Menar du att det är större sannolikhet att den skjuter rotskott om man rycker mer sällan än om man låter roboten ta den?

Nej, jag menar att även veckovis är väl tätt om man inte ska trigga den. Men jag vet inte om det i praktiken gör någon större skillnad. Jag rycker mer sällan. Jag har inte sett någon spridning direkt. Men om det skulle bli mer eller mindre med andra metoder vet jag ju inte.

• Gilla
Nephisto
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag menar att även veckovis är väl tätt om man inte ska trigga den. Men jag vet inte om det i praktiken gör någon större skillnad. Jag rycker mer sällan. Jag har inte sett någon spridning direkt. Men om det skulle bli mer eller mindre med andra metoder vet jag ju inte.
Okej, ja vi får helt enkelt se vad som händer. Om man klipper ett skott istället för att rycka, ger den upp det skottet direkt då eller försöker den skjuta upp mer på samma skott?

Det kommer nya kvistar på gamla stamdelar om man lämnar en bit. Men det är inget problem. Du vill att roten ska skicka upp så mycket näring som möjligt till tillväxt.

• Gilla
Nephisto
  • Laddar…
Var ute och kikade för en stund sen. Några skott i kikade upp i gräsmattan ca 1 m från moderplantan. Det har kommit några skott där varje sommar som jag alltid kört över med klipparen så än så länge inget ovanligt. Sen var det en hel små skott runt moderplantan.

Bifogar bilder på hur det ser ut nu, lite svårt att se knölarna i böset.

• Planta med nya skott runt moderplantan i gräsmatta med synliga knölar och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en gräsmatta med nya skott nära moderplantan och några bruna löv.
    Skapa konto
  • Nya skott växer i en gräsmatta nära en moderplanta, svårt att se detaljer i gräset.
    Skapa konto
AXS
Vad tror ni andra om att gräva bort översta knölen och sen behandla med kaustiksoda?

Jag gissar att du vill ha gräsmatta där. Då låter det olämpligt att slänga på natriumhydroxid. Ta bort de lättåtkomliga knölarna, anlägg gräsmatta och låt roboten hålla den i schack. Det är det lättaste sättet. Om syrenen ska vara kvar får du sannolikt rycka skott i den då och då.

AXS
Den lär ju neutraliseras ganska så snabbt tänker jag?

P
Jag tror att det finns rapporter här i forumet om god effekt med kaustiksoda. Man får nog räkna med att det blir lite öken i området där plantan stod.

P pmd skrev:
Jag tror att det finns rapporter här i forumet om god effekt med kaustiksoda. Man får nog räkna med att det blir lite öken i området där plantan stod.
Öken ordnar Parksliden själv :). Vi jobbar på ett större bestånd på kanske 60m2 på vår tomt och där den stått (länge) så är det bara torrt och dött. Har provat kaustiksoda på en av rotknölarna, får se om den känner sig ledsen. När vi blir trötta i ryggen så sveder vi blad med ogräsbrännare, fungerar rätt bra, den fortsätter bygga på stammen ändå så den förbrukar en hel del energi den vägen.

Ska förtydliga, torrt och dött på andra växter, parksliden skjuter skott som galen :p

Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
S Suidnil skrev:
När vi blir trötta i ryggen så sveder vi blad med ogräsbrännare, fungerar rätt bra, den fortsätter bygga på stammen ändå så den förbrukar en hel del energi den vägen.
Kul att ni testar detta, känns som ett bra alternativ

harry73 harry73 skrev:
Kul att ni testar detta, känns som ett bra alternativ
Har man ett litet bestånd så är det nog supersmidigt, för oss tar det över en timme om dagen oavsett om vi plockar eller sveder, men det finns en viss tillfredsställelse att se dem växa sig höga utan blad :)
De försöker skjuta nya blad ibland och bildar faktiskt grenar på dessa stammar, så blir ett nytt bonzai-trädsliknande utséende också :)
Det krävs oerhört kort tid med lågan för att få effekt, det handlar om enstaka sekunder, om den inte är jättestor då. Många bränner nog för hårt och dödar skottet helt.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.