1 542 947 läst · 5 401 svar
1543k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
TS här. Tror det är 6 år sedan nu jag körde ett ryck och kapslade in marken där Parksliden var. Sedan dess har den varit lugn - men inte död. Det kommer några skott varje år, men inte värre än att ta hand om maskrosor eller så. Den skjuter dock skott fortfarande, trots att det är 5 eller kanske 6 år sedan nu sedan den fick sol på klorofyll sist. Fotosyntesen har liksom inte ens "ägt rum" - ändå har jag ett par illröda skott i gräsmattan i år igen.
Inget som bekymrar mig dock, jag fick tack och lov bort växten från mina grannars tomter (jag var inne på deras tomter och bekämpade parksliden). Jag sover gott natten, men som sagt fascinerande att den efter så många år helt utan ljus fortsätter att skjuta skott.
Inget som bekymrar mig dock, jag fick tack och lov bort växten från mina grannars tomter (jag var inne på deras tomter och bekämpade parksliden). Jag sover gott natten, men som sagt fascinerande att den efter så många år helt utan ljus fortsätter att skjuta skott.
@shadowfire, om du skulle sälja huset, hur mycket skulle du informera om den?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Medlem
· Skåne
· 29 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
I Partille testar man med lans och hetvatten i rotsystemet. Från dagens gp:D Daniel 109 skrev:
Experter om bästa metoden för att bekämpa parkslide | GP
https://www.gp.se/nyheter/storgöteb...-metoden-för-att-bekämpa-parkslide-1.48757962
Den metoden tror jag väldigt mycket mer på än vickmetoden som jag tror att Borås testade. Hetvatten kommer definitivt att ha effekt.
Har haft en trevlig bambuliknande växt på framsidan av huset som jag nu insett är parkslide. Vi köpte huset 2017 och kan inte säga att jag tycker den blivit mycket större ovan mark. Dock är det gräsmatta bredvid vilken gjort att man klippt bort alla skott med gräsklipparen. Jag pratade med grannen som bott här väldigt länge och han kan inte minnas en tid som den inte funnits på plats så troligtvis har den funnits där ett bra tag.
Jag klippte av alla stjälkar i helgen och lade i sopsäckar. Frågan är nu, gräva eller inte gräva? Det är några rejäla knölar så misstänker att det är omfattande rötter. Min plan är att gräva upp så mycket jag kan och sedan bevaka, låta skotten komma upp en bit och sen rycka. Jag har dock robotgräsklippare så kan bli svårt att se skott som kommer längre bort.
Glömde ta bilder efter klippning men bifogar bilder på hur det såg ut innan. Den har försökt växa ihop med en syren så det ser större ut pga det. Jag skymtade även några små skott genom den nylagda asfalten..
Jag klippte av alla stjälkar i helgen och lade i sopsäckar. Frågan är nu, gräva eller inte gräva? Det är några rejäla knölar så misstänker att det är omfattande rötter. Min plan är att gräva upp så mycket jag kan och sedan bevaka, låta skotten komma upp en bit och sen rycka. Jag har dock robotgräsklippare så kan bli svårt att se skott som kommer längre bort.
Glömde ta bilder efter klippning men bifogar bilder på hur det såg ut innan. Den har försökt växa ihop med en syren så det ser större ut pga det. Jag skymtade även några små skott genom den nylagda asfalten..
Om den nu har funnits så länge, skulle jag börja med att klippa av nya skott varje vecka och se hur den mår efter 2 eller 3 år.
Blir problemet mindre, fortsätt på samma sätt, annars får du fundera lite till.
Blir problemet mindre, fortsätt på samma sätt, annars får du fundera lite till.
Bra då tänker vi i samma banor. Alltid bra att bekräfta innan man gör något dumt. Misstänker att det är rejäla rötter precis under vilken i min värld borde kapa några års livskraft om man får dän. Men vi får se hur det ser ut, återkommer med bilder när jag orkat gräva. Tänkte att det var smartast att plocka allt med löv på först så den inte får mer kraft.S STB skrev:
Du menar att man skulle "reta upp den" om man gräver och därför bara börja med att rycka?harry73 skrev:
Vill gärna få ytan plan så det går att låta roboten gå över. Nu är det som "öar"/knölar med gamla stammar som är ca 10 cm höga som jag antar sitter rätt ihop med stora knölar under marken.