1 542 943 läst · 5 401 svar
1543k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Såg på andra sidan gatan vid en vändplan något annat som verkar vara väldigt likt parkslide? Växer från en grushög och har blivit avbrutet här och där...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snarare jätteslide, med tanke på den hjärtformade bakre bladkanten. Parkslide har rak kant.I Ikaroess skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag tycker jag skymtar en Rolex GMT Master II 116710LN årsmodell ~2019 med keramisk vridring också.I Ikaroess skrev:
Ja bladen ser mer ut att tillhöra jätteslide. Vad jag kan läsa så är den typ lika eländig som parksliden fast blir större Den står ju på kommunens mark så får hålla ett öga på att den inte letar sig in till min tomtM Modig skrev:
https://www.for.se/invasiva-framman...lag-till-en-nationell-forbudslista/parkslide/
Här står det att enbart Glyfosat har effekt och att klippa ner beståndet mer eller mindre förvärrar problemet. Är det så eller bara nått de fått för sig?
Här står det att enbart Glyfosat har effekt och att klippa ner beståndet mer eller mindre förvärrar problemet. Är det så eller bara nått de fått för sig?
Det var mycket rejäla överdrifter i den texten.
Ja, FOR har tyvärr försämrat sin sida om parkslide. Det går utmärkt att klippa/kapa/rycka tills den dör. Det tar dock flera år. Det fungerar även utmärkt att gräva om man gräver upp hela eller nästan hela rotsystemet. Många rapporterar att grävning kan trigga parksliden att skicka iväg rötter åt alla håll. Normalt beror det på att de bara tagit bort de översta cm med rotknutorna och kanske lite till. Större delen av rotsystemet är därför kvar, men har svårt att skicka upp rötter precis där skadorna gjorts. Då sticker skotten upp i mer perifera, oskadade delar. Eftersom parkslide ibland har mycket vidare rotsystem än där det kommer skott så ser det ut som en snabb spridning.Z ZamuelA skrev:
Läs gärna mer om det i mitt dokument som jag själv anser är betydligt mer korrekt än FORs hemsida. http://bit.ly/parkslide