Göran.W
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Någon som testat att lägga ett lager vägsalt över parkslide?
Jag skrev om salt för typ 2 månader sen men ingen reagerade då så det var tydligen inget alternativ för någon då.
Hur som så la jag en stor hög med salt vid stammarna i slutet av föra sommaren och den vissnade ner och när jag kollade förra veckan så är där inte ett spår av skott där så den dog med största sannolikhet.

• Gilla
Haladria och 1 till
  • Laddar…
S
Göran.W Göran.W skrev:
Jag skrev om salt för typ 2 månader sen men ingen reagerade då så det var tydligen inget alternativ för någon då.
Salt i tillräckligt hög koncentration dödar alla växter, men parkslide tål salt lite bättre än de flesta andra. Det kan alltså ta lång tid innan nya växter kan etablera sig. En gyllene regel tycker jag är att man aldrig skall använda någon kemikalie som man inte kan tänka sig att använda en grävd brunn där man tar sitt dricksvatten. Tillåt mig citera mitt eget dokument:
"Det finns säkert 1000000 andra kemikalier som kan döda parkslide. Om de alla förstör naturen mer än glyfosat så förstår jag inte meningen med att testa och konstatera att de fungerar. Målet är ju att få död på parksliden utan att orsaka en miljökatastrof på din tomt eller vår planet."
http://bit.ly/parkslide

Göran.W
Salt har den fördelen att det inte är långsiktigt giftigt eller miljöförstörande.
Sen att det inte växer något där man använt det på något år får man leva med.

• Gilla
Haladria
  • Laddar…
P
Om det dödar växter är det definitivt miljöförstörande. Vilket iofs är vad man vill ibland.

Salt kan även kontaminera en vattentäkt under en ganska lång tid, beroende på omständigheterna.

Att selektivt applicera glyfosat på parksliden tycker jag verkar vara det mest miljövänliga alternativet. Det fungerade för oss att ta kål på parksliden och det växer nu massor av annat ogräs runt omkring där parksliden stod. :D

Det är riktigt tråkigt och dumt att det ogräsmedel som är effektivast, och mest skonsamt mot de växter man inte vill ta bort, är så svårt att få tag på.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Göran.W
Din och min uppfattning av miljöförstöring är inte den samma men jag förstår hur du tänker och du har en poäng där.
Med glyfosat kan du plantera något direkt efter det du vill ha död på har dött medan jag får vänta något år på att plantera.
Jag har dödat ogräs på min uppfart där min dricksvatten brunn är och det var inga problem men då används betydligt mindre salt.
Ersättningen för glyfosat ska tydligen vara typ värdelös vad jag hört.

P
Jodå, bara man är medveten om riskerna med salt så kan det nog gå bra. Det är på liknande sätt med glyfosat i närheten av vatten. Undvik! (Fast av andra skäl).

Den här jäveln tittade upp hos oss på ett ställe där ingen gjort något på flera år så väldigt märkligt hur den hamnat där. Klippte ner den, brände plantan och har hällt på en rejäl hög med salt.

Dom här tre skotten är dom enda jag hittat på hela tomten så med lite tur stannar det så.. får hålla den under uppsikt och spana efter nya skott.

Kan den ha varit ”vilande” i ett par år tidigare eller har den automagiskt kommit dit bara? Har bott här i drygt två år nu och aldrig sett den tidigare.

• Tre unga skott av en växt med röda stjälkar och gröna blad mot en gul väggbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svårt att säga. Ligger det nära en väg eller så, så det skulle kunnat ha kommit dit om någon kört en släpkärra med parkslide och en del har flugit av? Ungefär som det spridit sig till vägbanor. Eller finns det något bestånd längre bort, som kunnat skicka skott?

berisen berisen skrev:
Den här jäveln tittade upp hos oss på ett ställe där ingen gjort något på flera år så väldigt märkligt hur den hamnat där. Klippte ner den, brände plantan och har hällt på en rejäl hög med salt.

Dom här tre skotten är dom enda jag hittat på hela tomten så med lite tur stannar det så.. får hålla den under uppsikt och spana efter nya skott.

Kan den ha varit ”vilande” i ett par år tidigare eller har den automagiskt kommit dit bara? Har bott här i drygt två år nu och aldrig sett den tidigare.
Det ser ju dock ut att ligga gamla, torra stamdelar där..?

Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Svårt att säga. Ligger det nära en väg eller så, så det skulle kunnat ha kommit dit om någon kört en släpkärra med parkslide och en del har flugit av? Ungefär som det spridit sig till vägbanor. Eller finns det något bestånd längre bort, som kunnat skicka skott?
Hm ja det ligger ganska nära en väg men inte speciellt mycket trafik. Såg också dom torra delarna nu, har dock aldrig sett någon levande växt så det är lite konstigt att den tittade upp just i år. Jaja, bara hoppas den håller sig där eller dör ut helt med lite tur.

• Gräs och växter som sticker ut ur en vit, torr substans vid husvägg, nära en sten och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
berisen berisen skrev:
Hm ja det ligger ganska nära en väg men inte speciellt mycket trafik. Såg också dom torra delarna nu, har dock aldrig sett någon levande växt så det är lite konstigt att den tittade upp just i år. Jaja, bara hoppas den håller sig där eller dör ut helt med lite tur.
Ett exempel på lite överdrifter med salt och allt. Du kunde om du vill bli av med den följt Daniel_109 och plockat bort den efterhand. Och börjat med ett spadstick och upp med vad du får med på så sätt, sen låtit det torka på plats en tid så det dött.

GK100 GK100 skrev:
Ett exempel på lite överdrifter med salt och allt. Du kunde om du vill bli av med den följt Daniel_109 och plockat bort den efterhand. Och börjat med ett spadstick och upp med vad du får med på så sätt, sen låtit det torka på plats en tid så det dött.
Ja det var säkert rejält överdrivet och onödigt men det skadar knappast tänkte jag. Hellre för mycket än för lite, där ska inget växa ändå. :crysmile: Återstår att se om det ens hjälper något. Räknar med att få hålla koll på skott och rycka bort men det är lätt att bli lite hispig med allt som man läser om den här härliga växten. :p

Redigerat:
berisen berisen skrev:
Oroa dig inte :) I värsta fall kan du anlita en trädgårdsmästare att glyfosatspraya, eller beställa lite och göra jobbet själv.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Oroa dig inte :) I värsta fall kan du anlita en trädgårdsmästare att glyfosatspraya, eller beställa lite och göra jobbet själv.
Låter bra, då finns det en plan B :)

Har finkammat tomten och runt huset och inte hittat någonting mer utan enbart den här plantan med sina tre skott som var ute vid garaget. Fortfarande väldigt förbluffad hur fasen den hamnade där :thinking:

Redigerat:
berisen berisen skrev:
Låter bra, då finns det en plan B :)

Har finkammat tomten och runt huset och inte hittat någonting mer utan enbart den här plantan med sina tre skott som var ute vid garaget. Fortfarande väldigt förbluffad hur fasen den hamnade där :thinking:
Äh, ingen mening att fundera för mycket på det. Gissningsvis oaktsam spridning från någon som åkt förbi där :poop: Du har ju koll på den nu, är nog ingen fara alls. Det är ju en ganska vanlig växt ändå... Vi har ju haft den i landet i över 100 år. Klart den kan råka spridas. Viktigast är ju att de som har koll ändå begränsar den hemmavid.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.