D Daniel 109 skrev:
Det är bara en tidsfråga innan det blir krav på åtgärd.
Finns det exempel på invasiva arter där det krävs åtgärd? Att det finns förbud mot att "importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar" är en sak men finns det tvingade regler om att någon art måste bekämpas?

S
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det exempel på invasiva arter där det krävs åtgärd? Att det finns förbud mot att "importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar" är en sak men finns det tvingade regler om att någon art måste bekämpas?
"Enligt EU-förordningen är det förbjudet att importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar av de arter som finns upptagna på EU-förteckningen över invasiva främmande arter. Det är inte heller tillåtet att låta dessa arter växa eller reproducera sig."
Källa: http://www.naturvardsverket.se/Stod...gledning/Invasiva-frammande-arter-vagledning/

Ja, de arter som finns på EU-listan, men det är ingen som egentligen bryr sig.

D Daniel 109 skrev:
Ja, de arter som finns på EU-listan, men det är ingen som egentligen bryr sig.
Verkligen? Dessa arter är väl förbjudna att "importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar". Det finns väl inget krav på att bekämpa dem? Eller?

S STB skrev:
Det är inte heller tillåtet att låta dessa arter växa eller reproducera sig."
Nej att aktivt "befrämja" är en sak. Men att man måste agera för att motverka det är något helt annat. Har svårt att tro att någon kan tvinga mig att "rensa ogräs" utifrån detta regelverk.

Har någon källor till att en fastighetsägare faktiskt måste bekämpa någon art utifrån "EUs lista" är jag nyfiken. Jag tolkar nämligen denna lista som ett förbud mot att "hjälpa arten" inte som ett tvång att "försvåra för arten".

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Verkligen? Dessa arter är väl förbjudna att "importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar". Det finns väl inget krav på att bekämpa dem? Eller?
Vad är ”hålla levande exemplar” tror du?

D Daniel 109 skrev:
Vad är ”hålla levande exemplar” tror du?
Jag är helt övertygad om att man med det menar att man aktivt "hjälper" arten. Inte att den råkar finnas på ens fastighet och att man struntar i det.

Jämför med att "hålla djur"/djurhållning. Det gör man om man exempelvis har husdjur eller boskap på sin mark. Man håller inte djur om man till exempel låter vilda djur vistats på sin fastighet utan att ingripa.

Jag tar som sagt gärna referenser till att någon tvingats att agera mot invasiva arter.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Från http://www.naturvardsverket.se/Stod...gledning/Invasiva-frammande-arter-vagledning/:
Enligt EU-förordningen är det förbjudet att importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar av de arter som finns upptagna på EU-förteckningen över invasiva främmande arter. Det är inte heller tillåtet att låta dessa arter växa eller reproducera sig.
Åtminstone den sista meningen tolkar jag som att man inte ens passivt får låta växa på ens fastighet. Men det är väl som med all lag, tolkningsfråga och vi vet inte förens en dom har fallit.
Vet att åtminstone gudaträd jagas med ljus och lykta i Skåne nu. Detta då det har börjat frösprida sig som följd av klimatförändringarna.

D Daniel 109 skrev:
Ingen lagreferens. Men ändå.
[länk]
Ja rubriken "Vet du om att du enligt lag är skyldig att göra åtgärder för att bekämpa deras utbredning?" har ju lite aftonbladetkaraktär men jag hittar egentligen inget i texten som förklara vad denna "lag" innebär eller vad man "måste" göra för "åtgärder".

Hur som helst förespråkar jag inte att man ska främja invasiva arter och allt som görs för att ta kål på dem är naturligtvis bra. Juridiken kring vad man eventuellt måste göra passar nog bättre i en annan tråd, exempelvis i juridikdelen av forumet.

Den verkar trivas utanför hotellet.

• Gröna växter framför skylten för "Lilla Hotellet" på en stadsgata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som testat att lägga ett lager vägsalt över parkslide?

D DE73 skrev:
Den verkar trivas utanför hotellet.
Parkeringsskylt framför lummig buske på gata, lerjord och skuggigt från hus och plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den verkar trivas även enligt Google Street View, men den har inte så bra förutsättningar att sprida sig. Känner igen det där med att det inte tas på allvar. Min granne har ganska nära tomtgräns men vägrar förstå vad det är ("Det är en Kornell!"). Verkar inte trivas jättebra dock, väldigt tung lerjord och ganska skuggigt åt mitt håll. Ännu skuggigare när jag nu byggt plank åt hennes håll.

Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Någon som testat att lägga ett lager vägsalt över parkslide?
Att något inte skulle testats mot en växt som är ett så stort problem är tämligen otroligt. Läs igenom bit.ly/parkslide

jonmo jonmo skrev:
[bild]
Den verkar trivas även enligt Google Street View, men den har inte så bra förutsättningar att sprida sig. Känner igen det där med att det inte tas på allvar. Min granne har ganska nära tomtgräns men vägrar förstå vad det är ("Det är en Kornell!"). Verkar inte trivas jättebra dock, väldigt tung lerjord och ganska skuggigt åt mitt håll. Ännu skuggigare när jag nu byggt plank åt hennes håll.

Att något inte skulle testats mot en växt som är ett så stort problem är tämligen otroligt. Läs igenom bit.ly/parkslide
Det stämmer att den har svårt att sprida sig pga att den är ”inbyggd”
Största risken är nog att det kan spridas växtdelar/rötter i naturen eller närliggande villor speciellt eftersom fastighetsägaren vägrar inse att det är Parkslide.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.